×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  پنج شنبه - 6 اردیبهشت - 1403
false
true
کاهش جامعه خفاش ها تهدیدی برای شمشادها

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان» زندگی در چرخه طبیعت تا زمانی که دچار اختلال نشود ادامه دارد، اما اکنون مدتی است که با شیوع ویروس کرونا نه تنها سلامت و زندگی بشر تحت تاثیر قرار گرفته بلکه زنگ خطر را هم برای برخی از حیوانات نظیر خفاش ها به صدا درآورده و چه بسا ممکن است تا تخریب زیستگاه این موجودات و انقراض آنها پیش رود. علاوه بر این در بازه زمانی نه چندان دور لانه خفاش مانند گنجی شده بود که سوداگرانی را که می خواستند ره صد ساله را یک شبه طی کنند، به کنکاش در طبیعت کشاند حتی غیرممکن بود در برخی محافل سراغی از آدرس غاری که زیستگاه خفاش باشد، نگیرند! بازار تجارت لانه خفاش به حدی داغ بود که قیمت‌گذاری آن از مبالغ چند ۱۰ میلیونی شروع می‌شد و به مبالغ چند صد میلیونی هم می‌رسید؛ اکنون هم کروناویروس که عده ای آن را به خفاش و سوپ آن نسبت می دهند، نشان می دهد که خفاش ها می توانند عامل خطرناکی باشند که در معرض اتهام قرار دارند، این در حالی است که هنوز محققان چنین ادعایی را اثبات نکرده اند.

هلاله ناطقه عضو کمیته فنی کانون کوهنوردان گیلان در پاسخ به این سوال «آیا تحقیقاتی مبنی بر اثبات انتقال ویروس کرونا از خفاش ارائه شده است؟» اظهار کرد: براساس مطالعات انجام گرفته طی ۵۰ سال گذشته بیماری‌های عفونی پس از جهش تکاملی از حیوانات به انسان، بسیار دیده می شود؛ حتی گفته می‌شود بیشتر حیوانات، ناقل یک رشته از پاتوژن ها یعنی باکتری‌ها و ویروس هایی هستند که می توانند موجب بیماری شوند.

وی با بیان اینکه تاکنون منشا ویروس کرونا کووید ۱۹ به طور قطعیت مشخص نشده، افزود: به دلیل اینکه  محققین تحلیل DNA ویروس را مشابه خفاش تشخیص دادند این احتمال را دادند که ممکن است از طریق خفاش انتقال پیدا کرده باشد. ولی این ویروس از یک بازار غذا در ووهان چین برای اولین بار آشکار شد و برخی مطالعات احتمال انتقال ویروس از خرید و فروش غیرقانونی پانگولین(مورچه خوار پولک دار) را ارائه دادند.

عضو کمیته فنی کانون کوهنوردان گیلان گفت: درباره کروناویروس سارس یا ابولا هم انتقال ویروس از خفاش را در نظر گرفته بودند ولی هنوز ثابت نشده که این ویروس یعنی کروناویروس ووهان مستقیما از حیوانات یا خوردن آنها به انسان منتقل شده است.

مسئول کارگروه غارشناسی و غارنوردی هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی گیلان در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه «امکان سرایت بیماری از خفاش به انسان در غارها وجود دارد؟» گفت: در این همه سال که غارنوردی انجام داده‌ام نه دیده‌ام و نه شنیده‌ام که بیماری از ارتباط با خفاش یا ارتباط نا خواسته با فضله خفاش به انسان سرایت کرده باشد البته فضله خفاش آلودگی دارد و در صورت تماس مکرر با پوست انسان می تواند بیماری پوستی ایجاد کند یا کسانی که نا خواسته در معرض تنفس فضله خفاش قرار گرفتند، دچار بیماری تنفسی شدند.

این غارشناس حوزه محیط‌زیست غار گفت: همیشه در بخش بهداشت گفته شده پیشگیری بهتر از درمان است و این یک شعار زیبا و تزیینی نیست بلکه یک حقیقت انکار ناپذیر است، ووهان چین هم با همین پیشگیری (قرنطینه شهر و قرنطینه خانگی) توانست کروناویروس را کنترل کند، به همین دلیل از مردم می‌خواهند که جز مواقع ضروری از خانه بیرون نروند چون در صورت بهبودی هم عواقب بعدی این بیماری هنوز مشخص شده نیست.

الان زمان خواب خفاش‌هاست/غارنوردان به غار نروند

وی ادامه داد: به غارنوردان، طبیعت گردان و کوهنوردان هم پیشنهاد می شود تا زمانی که دوره نقاهت بیماری در جامعه تمام نشده یعنی حداقل ۳۰ روز از آخرین فرد مبتلای بهبود یافته نگذشته به درون غارها نروند زیرا الان زمان خواب خفاش هاست و مطالعات نشان می دهد که تغییر و تخریب زیستگاه، آلودگی محیط زیست می تواند حیوانات را به تغییرات خطرآمیز برای انسان ها وادارد.

عضو هیات مدیره انجمن غار و غارشناسی ایرانیان تصریح کرد: بارها به ما ثابت شده با بهم زدن نظم طبیعت یعنی اعلام جنگ به مادر طبیعت و این باعث می شود که طبیعت برای برقراری تعادل خود راه های جدیدی را پیش روی ما قرار دهد که سیل های نوروز ۹۸ خود گویای همین برهم زدن نظم و تعادل طبیعت بوده است. پس بهترین راه پیشگیری این است که در چنین شرایطی به غارها نرویم آنها آدرس خود را تغییر نمی‌دهند و سال ها همانجا خواهند ماند.

وجود خفاش ها در کنار مزارع نیاز به سم را برای کشاورز کاهش می دهد

وی در پاسخ به این سوال که «کروناویروس می تواند تهدیدی برای زیست خفاش ها در غار باشد؟» گفت: ممکن است زیستگاه اول خفاش ها همیشه غارها نباشند یعنی ما خفاش هایی مانند خفاش جنگلی داریم که در شکاف درختان زندگی می کنند؛ حتی خفاش‌های شهری هم داریم که در گذشته در رشت زیاد بودند و البته الان هم کم و بیش هستند و همیشه زندگی صلح آمیزی با انسان ها دارند. علاوه بر این وجود خفاش ها در کنار مزارع نیاز به سم را برای کشاورز کاهش می دهد چون انگل ها و حشرات موذی را می خورند.

مسئول کارگروه غارشناسی و غار نوردی هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی گیلان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «امکان وجود بیماری در غار و احتمال سرایت آن به انسان وجود دارد؟» تصریح کرد: با توجه به اینکه در غارها بیماری وجود دارد بله این احتمال وجود دارد زیرا در غار قارچ ها و باکتری های خاص خود غار وجود دارد و بسیار دیده شده که انسان با تماس به آنها دچار بیماری پوستی شده و این یکی از دلایلی است که به غارنوردان تاکید می شود که حتما برای ورود به غار دستکش به دست داشته باشند.

وی بیان کرد: غارها اکوسیستم های حساس و شکننده تری نسبت به سایراکوسیستم ها مانند جنگل و دریا دارند و از طرفی هم خاصیت خودترمیمی کندتری دارند؛ این در حالی است که بسیاری از آلودگی ها سال ها ممکن است بدون تجزیه و انحلال در غارها باقی بمانند و اینکه هنوز مطالعاتی بر روی اینکه کروناویروس چه مدت در فضای غارها زنده می ماند انجام نشده است.

پیگیر تعطیلی غارهای گردشگری در ایام نوروز هستیم

ناطقه ادامه داد: فرض کنیم که بعد از افول بیماری یک گردشگر به غار برود و از آنجا که تماس صورت با فضای غار به خصوص گیلان که غارهای تنگ و دارای آب هستند، اجتناب ناپذیر است و ممکن است این ویروس دوباره منتقل شود و ما موج دوم این ویروس را داشته باشیم آن هم فقط به دلیل بی توجهی و بی مسئولیتی افرادی که دلشان برنامه غارنوردی می خواست.

عضو هیات مدیره موسسه مردم نهاد سبزکاران بالان اضافه کرد: این نگرانی در هیات مدیره انجمن غار و غارشناسی ایرانیان و فدراسیون کوهنوردی وجود دارد که در این راستا پیگیر تعطیلی غارهای گردشگری در ایام نوروز هستیم، نه فقط به دلیل احتمال از ماندگاری ویروس بلکه دلایل دیگری همچون تجمع انسان ها در فضای بسته دارد که می تواند زمینه شیوع کروناویروس را در پی داشته باشد. با طبیعت نجنگیم و کمی صبور باشیم تا موج سرایت به طور کامل از بین برود زیرا غارها می توانند منتظر ما بمانند.

لانه خفاش وجود خارجی ندارد/ کاهش جامعه خفاش ها تهدیدی برای شمشادها

وی در پاسخ به اینکه «به نظر شما تجارت لانه خفاش که اخیرا خیلی مورد استقبال واقع شده بود می تواند زمینه ای برای کروناویروس باشد؟» خاطرنشان کرد: لانه خفاش در واقع وجود خارجی ندارد زیرا خفاش ها اصلا لانه نمی سازند و آن چیزی هم که به لانه خفاش نسبت داده شده لانه ای نیست که توسط بزاق خفاش ساخته شده باشد بلکه یک نوع غار نهشته هست که در همه غارها هم وجود ندارد؛ در واقع شایعه لانه خفاش از خوراک سوپ لانه یک نوع پرنده آمده که در دهانه برخی غارها لانه گذاری می کردند و این سوپ در آسیای جنوب‌شرقی بسیار گران و پرطرفدار است، این شایعه تنها کار مهمی و مخربی که انجام داده آسیب زدن به زیستگاه خفاش ها و کاهش جامعه خفاش ها است که یکی از عواقب آن در گیلان به صورت شب‌پره شمشاد می بینیم که این  بخشی از غذای خفاش ها بوده است.

و اما سوپ خفاش…

براساس بررسی نسخه‌های تحت وب طرز تهیه سوپ خفاش نتیجه این شد که سوپ خفاش یکی از غذاهای مرسوم در پالائو(کشوری جزیره‌ای در غرب اقیانوس آرام) است، مرسوم‌ترین روش پخت آن هم چنین است که ابتدا خفاش‌های دستگیر شده را با آتش می‌سوزانند تا موهای زائد آن را از بین ببرند، سپس یک شکاف کوچک روی شکم خفاش ایجاد می‌کنند تا اندام‌های داخلی آن خارج شود و بعد خفاش‌ها را به طور مستقیم در آب جوش با آب نارگیل، زنجبیل و ادویه جات قرار می‌دهند تا برای چند ساعت جوشانده شوند، گاهی اوقات هم با مدولار(نوعی کوره پخت با درجه حرارت بالا) فرآیند پخت را سریع‌تر می‌کنند.

حال با این روش پخت و حرارتی که برای تهیه این سوپ صرف می‌شود باید عمیق‌تر به نتایج تحقیقات منتشر شده مبنی بر اینکه گرما و دمای بالا باعث از بین رفتن کروناویروس می‌شود، توجه کرد یا اینکه  ترور بیولوژیکی را دقیق‌تر و قوی‌تر دانست، تروری که این‌بار با نقاب خفاش زندگی بشریت را هدف گرفته است.

همه نگاه‌ بشریت به نتایج تحقیقات است تا بدانند مسبب این همه خسارات جانی و مالی در ۱۱۰ کشور دنیا، خفاش‌ها هستند یا دست‌هایی در کار است تا خفاش‌ها را بدنام کند و زمینه انقراض آنها را فراهم آورد و عاملین اصلی پشت نقاب خفاش بمانند و به اهداف شوم خود برسند یا احیانا خطای خود را بپوشانند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد