×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 10 فروردین - 1403
false
true
پژوهش موتور محرک پیشرفت و توسعه پایدار کشور است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ حمیدرضا امام‌پناهی امروز در آیین تجلیل از پژوهشگران، محققین، فن‌آوران و شرکت‌های دانش بنیان که در تالار مرکزی رشت برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجو و تبریک روز دانشجو، اظهار کرد: شهرستان رشت و استان گیلان دارای محققین و اندیشمندان و فرهیختگانی است که همواره در طول تاریخ درخشیده‌اند، در واقع نخبگان امروز ما میراث‌دار محققین و فرهیختگانی هستند که بار سنگین علمی – پژوهشی به‌جا مانده از دانشمندان را به دوش می‌کشند لذا این امر رسالت محققین و پژوهشگران ما را سنگین‌تر می‌کند.

فرماندار شهرستان رشت با بیان اینکه در دنیای امروز دانایی یکی از محورهای شاخص اصلی پیشرفت و تعالی هر جامعه به‌شمار می‌رود، افزود: پژوهش کوششی برای یافتن بهترین راهکارهای ممکن جهت حل مشکلات موجود است. برای یافتن بهترین راهکارها و رفع مشکلات در زندگی و راهی برای گسترش مرزهای دانش و گشودن افق‌های تازه برای آیندگان بهترین راهکار علمی پژوهش و تحقیق است.

امام‌پناهی با بیان اینکه توسعه علمی، صنعتی و فرهنگی هر کشور بدون پرداختن به امر پژوهش با موفقیت چندان همراه نخواهد شد، گفت: در واقع پژوهش و تحقیق موتور محرک پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشوری به‌شمار می‌رود، اگر پژوهشی انجام نشود، دانش بشری رشد قابل توجهی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: هفته پژوهش صرفا یک مناسبت نیست بلکه یادآور این امر است که برای تداوم روند توسعه کشور، باید یافته‌های پژوهشی، دستاوردهای علمی و فناوری مدام پربارتر شود. پژوهشگران، محققین، فن‌آوران و کارآفرینان باید فعالیت خود را با هدف پاسخ به نیارهای آینده کشور برنامه‌ریزی و دنبال کنند زیرا قطار پیشرفت علم در جهان متوقف شدنی نیست.

امام‌پناهی با بیان اینکه باید فعالیت‌های پژوهشی در راستای پاسخ به نیازهای کشور باشد، تصریح کرد: بومی سازی علم و فناوری موجب می‌شود تا دستاوردهای پژوهشی و فناوری امیدآفرین باشد. حضور محققین و پژوهشگران موفق در رشت انتظارات را از شهر اولین‌ها در عرصه تولید دانش و توسعه فناوری بالا می‌برد.

فرماندار شهرستان رشت بیان کرد: پژوهش و تحقیق در ذات خود اثربخش و ارزش‌آفرین بوده و مطمئن‌ترین راه برای تولید ثروت و خودکفایی در عرصه‌های مختلف، رونق تولید، افزایش اشتغال و ضامن استقلال کشور است.

وی بیان افزود: لازم است تا دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها با خودارزیابی راندمان عملکرد خود را در تولید علم، افزایش ثروت و رفع موانع حوزه‌های تولید و صنعت بهبود بخشند؛ دشمنان با علم بر اینکه دانش تحلیل‌پذیر نیست سعی دارند تا با از بین بردن روحیه خودباوری و تحقیر ملت‌ها سلطه استعماری خود بر جهان را ادامه دهند اما عمر چهار دهه جمهوری اسلامی ثابت کرد که جوانان ما شایستگی و توانایی دست‌یابی به مرجعیت علمی جهان را دارند.

امام‌پناهی با بیان اینکه اساتید دانشگاه و معلمین باید با تشویق روحیه پرسشگری دانشجویان و دانش‌آموزان جسارت نسل آینده برای ورود به میدان پژوهش و بیان ایده‌های نوآورانه را تقویت نمایند، گفت: برپایی نمایشگاه‌ها و برگزاری نشست‌های پژوهش محور در واقع رزمایش اندیشه‌ورزان سراسر کشور برای به رخ کشیدن دستاوردهای ملی در بومی‌سازی علم و شکستن دیوارهای تحریم است.

فرماندار شهرستان رشت با بیان اینکه حمایت از دانش‌آفرینی در واقع سرمایه گذاری برای تولید ثروت و توسعه اقتصادی است، گفت: اهل تحقیق باید با عبور از خودتحریمی و باور به توانمندی بومی به جنگ انحصارطلبی جهان سلطه بروند؛ خلاقیت و نوآوری در شرکت‌های دانش بنیان با افزایش کارایی حوزه‌های مختلف رویکرد توسعه را به افراد جامعه منتقل می‌کند. بهترین راه حل برای رفع مسائل از مسیر تحقیق و پژوهش کسب می‌شود.

وی ادامه داد: رویکرد چهار دهه جمهوری اسلامی به تولید و بومی‌سازی علوم موجب شده تا ایران از یک کشور صرفا مصرف‌کننده در دوران پهلوی، به عرضه کننده پیشرفت‌های قابل تاثیر و تولید کننده محصولات گوناگون منطبق با استانداردهای بین‌المللی تبدیل شود. با توجه به ظرفیت‌های بالای علمی کشور می‌توانیم مصرف‌کننده و صادرکننده محصولات داخلی خودمان باشیم.

امام‌پناهی با بیان اینکه هفته پژوهش فرصتی برای به اشتراک گذاشتن تجربیات محققین و پژوهشگران است، تصریح کرد: پژوهشگران، فناوران و اهل تحقیق باید جامعه را به جامعه‌ای تولیدکننده و صادرکننده تبدیل کنند. باید در علم و دانش بیشتر از آنکه مصرف‌کننده تفکر دیگران باشیم دستاوردهای نو عرضه کنیم زیرا نخبگان و پژوهشگران ما این توانایی را در تولید علم همراه با تولید ثروت دارند.

در این همایش از ۹۰ نفر از پژوهشگران، محققین، فن‌آوران و شرکت‌های دانش بنیان شهرستان تجلیل شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد