×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 10 فروردین - 1403
false
true
ویژگی های حیات مومنانه خانواده در مکتب فاطمی کدام است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ آیت الله رضا رمضانی در ویژه برنامه شهادت حضرت زهرا(س) که در حرم مطهر خواهر امام رضا(ع) رشت برگزار شد، ایام فاطمیه را بهترین فرصت برای آشنایی با مکتب اهل بیت(ع) دانست و اظهار کرد: مجالس اهل بیت مجالس درس و دریافت پیام های متعالی زندگی است.

وی با بیان اینکه باید سیره علمی و عملی اهل بیت(ع) را به درسی بشناسیم و در زندگی پیاده سازی کنیم، افزود: باید حیات مومنانه مورد تاکید قرآن را در مکتب اهل بیت(ع) جست وجو کنیم.

نماینده گیلان در مجلس خبرگان، قرآن کریم را منبع حیات بشری دانست و تصریح کرد: افتخار ماست که پیرو قرآن و مکتب اهل بیت هستیم لذا باید فاصله خودمان را با قرآن و اهل بیت کم کنیم و هرچقدر فاصله ما کمتر شود، رابطه معرفتی و محبتی و اطاعتی ما بیشتر خواهد شد.

آیت الله رمضانی، با اشاره به ویژگی های حیات مومنانه خانواده در مکتب فاطمی، عنوان کرد: امروزه شاهد شکل گیری اختلافات خانوادگی در جامعه اسلامی هستیم که گاهی جدایی زن و شوهر و گاهی تربیت ناموفق فرزندان را به دنبال دارد.

وی آمارهای طلاق را در شان یک جامعه اسلامی پیرو مکتب اهل بیت(ع) ندانست و اضافه کرد: متاسفانه شیوع یک بیماری مانند کرونا باعث افزایش اختلافات خانوادگی می شود، زیرا اعضای خانواده حرفی برای گفتن با هم ندارند و نمی توانند همدیگر را تحمل کنند که نشان می دهد محیط خانواده محیط ایمانی، قرآنی و تفاهم نیست.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، با بیان اینکه زن و شوهرها نه تنها به حقوق اخلاقی، بلکه به حقوق شرعی یکدیگر بی توجه هستند، گفت: همین عدم شناخت نسبت به حقوق شرعی موجب تشدید اختلافات می شود و در نتیجه شاهد بالا رفتن آمار جدایی ها هستیم.

وی با اشاره به زندگی مشترک سراسر عشق و ایمان و محبت و رضایت و بخشش و تفاهم حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س)، خاطرنشان کرد: ما پیرو مکتبی هستیم که نه علی حتی یک بار فاطمه را عصبانی کرد و نه فاطمه علی را.

آیت الله رمضانی، علی و فاطمه را مصداق کفویت در زندگی مشترک دانست و تصریح کرد: کفو بودن به معنی عدم اختلاف و وحدت فکری و اخلاقی است.

عضو مجلس خبرگان، با بیان اینکه هرچقدر حرف و عملمان با هم فاصله داشته باشد فاصله ما با امام زمانمان بیشتر است، گفت: گاهی فکر می کنیم به امام زمان نزدیک هستیم، اما فاصله رفتاری و گفتاری ما با امام خیلی زیاد است.

وی با اشاره به فاصله مسلمانان با وحدت امت اسلام مد نظر امام خمینی(ره)، اضافه کرد: مسلمانان باید با هم وحدت داشته باشند. متاسفانه فیلم هالیوودی اخیر در ظاهر خدمت به تشیع است، اما در باطن موجب تشدد اختلافات و قربانی دادن بیش از پیش مسلمانان می شود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، فتوای رهبر انقلاب درباره حرمت اهانت به مقدسات مذاهب را موثرترین گام برای تحقق وحدت امت اسلام دانست و خاطرنشان کرد: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بر تبیین درست و بی کم و کاست مکتب اهل بیت تاکید داشت.

آیت الله رمضانی، با بیان اینکه حضرت علی و فاطمه زهرا هیچ اختلافی در زندگی نداشتند، عنوان کرد: تقسیم کارهای داخل خانه و بیرون از خانه سیره علی و فاطمه برای زندگی ماست.

وی با اشاره به اختلافات فکری و اخلاقی و فرهنگی و سیاسی زوجین، متذکر شد: خانه و خانواده یک دانشگاه است و والدین باید نگاه تعلمی و تربیتی نسبت به فرزندان داشته باشند لذا زن و شوهری که با هم اختلاف عقیدتی و اخلاقی دارند، بازتاب تربیتی نخواهند داشت.

عضو مجلس خبرگان، با بیان اینکه زوج های جوان ملاک های فرعی را جایگزین ملاک های اصلی می کنند، گفت: از منظر انسان شناسی قرآنی، خوشبختی و بدبختی تعاریف متفاوتی دارد و سعادت و شقاوت انسان هاست که خوشبختی و بدبختی آنان را تعیین می کند. در واقع انسانی سعادتمند است که نگاهش به زندگی براساس شان انسانی باشد؛ نه لذات مادی.

وی از والدین خواست اختلاف نسلی بین فرزندان را مدیریت کنند و یادآور شد: خانواده ها باید به یک امر مشترک برسند و تداوم اختلافات فکری و فرهنگی و اخلاقی و قومی و نژادی و… می تواند زمینه ساز جدایی شود.

آیت الله رمضانی، با بیان اینکه علی و فاطمه در فکر و اخلاق و فرهنگ و بندگی خدا مشترک بودند، اظهار کرد: امروزه محبت اکسیر گمشده خانواده هاست؛ البته محبت باید در راستای محبت الهی و براساس ملاک های دینی باشد تا ماندگار شود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، ازدواج را فرصت رسیدن به کمال انسانی دانست و عنوان کرد: در سیره فاطمی ازدواج برای کمال خود و دیگران است. متاسفانه برخی از زوجین با ظواهر مادی می خواهند نیازهای خودشان را برطرف کنند و کمال را فراموش کرده اند.

وی زندگی حضرت علی و فاطمه را بدون تکلف دانست و گفت: در سیره علوی و فاطمی تربیت در خانه شکل می گیرد و پدر و مادر مربی و معلم فرزندان هستند و همین تربیت موجب سلامت جامعه می شود. اگر فرد سالم نباشد، خانواده سالم نیست و اگر خانواده سالم نباشد، جامعه سالم نخواهد بود.

عضو مجلس خبرگان، فاصله بین رحلت پیامبر(ص) تا شهادت فاطمه زهرا(س) را بسیار اثرگذار دانست و اضافه کرد: فاطمه(س) نه فقط در فراغ پدر اشک می ریخت، بلکه غصه دار امت اسلام بود، زیرا امت اسلام بعد از پیامبر گرفتار انحراف شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد