×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  پنج شنبه - 6 اردیبهشت - 1403
false
true
وضعیت تالاب‌های استان گیلان بحرانی است

به گزارش «گیل بان»، رامین شیرعلی‌پور در نشست خبری در رشت با اشاره به اقدامات انجام شده توسط این کارگروه در راستای برپایی کلاس‌های آموزشی در حوزه محیط‌زیست اظهار داشت: این کلاس‌ها در 7 شهرستان استان گیلان در حال برگزاری است و تا پایان سال ادامه دارد.

دبیر شورای هماهنگی شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیستی و منابع طبیعی استان گیلان با اعلام اینکه این شبکه آماده استقبال از تمام سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیستی است افزود: حضور این سمن‌ها سبب ایجاد یک ساختارمناسب در حوزه محیط‌زیست می‌شود.

شیرعلی‌پور رسیدگی به مسئله پسماند استان گیلان را نخستین چالش شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیستی گیلان معرفی کرد و ابراز داشت: وجود تفکر مقطعی در کمیته پسماند استان گیلان سبب تشدید این بحران می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اتخاذ تصمیمات مقطعی سبب رفع کوتاه‌مدت مشکل پسماند گیلان می‌شود خاطرنشان کرد: رفع مشکل پسماند نیازمند اتخاذ راهکارهای علمی و کارآمد است و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند این راهکارها را در اختیار ادارات ذی‌ربط قرار دهند.

دبیر شورای هماهنگی شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیستی و منابع طبیعی استان گیلان با اعلام اینکه مدیران استان باید سازمان‌های مردم‌نهاد را باور کنند ابراز داشت: باید فضای لازم برای فعالیت NGOها و نظارت بر نتایج کار آنان انجام شود.

شیرعلی‌پور با تاکید بر اینکه خرید و استفاده از دستگاه زباله‌سوز راه‌حل اصلی زفع مشکل پسماند استان نیست خاطرنشان کرد: راه‌حل اصلی کاهش تولید زباله توسط مردم است و مسئولان باید در این زمینه آموزش‌های لازم را به مسئولان ارائه دهند.

وی با بیان اینکه رودخانه‌های استان گیلان دیگر ظرفیت برداشت شن و ماسه را ندارد تصریح کرد: اگر برداشت شن و ماسه از رودخانه‌ها ادامه داشته باشد استان گیلان تا 2 سال آینده با بحران رودخانه‌ها مواجه می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیستی و منابع طبیعی استان گیلان با بیان اینکه عدم رسیدگی به مشکل رودخانه‌ها سبب بروز مشکل معیشتی برای مردم می‌شود افزود: عقد قراردادهای تهاتری با شرکت‌ها سبب برداشت غیرمجاز از رودخانه می‌شود.

شیرعلی‌پور رسیدگی به وضعیت زرجوب و گوهررود را یکی دیگر از چالش‌های زیست‌محیطی استان گیلان معرفی کرد و اظهار داشت: رفع مشکل این دو رودخانه نیازمند توجهات ملی است.

وی با اعلام اینکه هیچ عزمی برای استفاده از مجموعه‌های مردم‌نهاد در راستای رفع مشکل زرجوب و گوهررود وجود ندارد تاکید کرد: مجموعه‌های مردم نهادی وجود دارند که می‌توانند مشکلات این دو رودخانه را کاهش دهند.

دبیر شورای هماهنگی شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیستی و منابع طبیعی استان گیلان وضعیت تالاب‌های استان گیلان را وضعیتی بحرانی معرفی کرد و گفت: مسئولان باید بدانند که عدم رفع مشکل تالاب‌ها سبب جاری شدن سیلاب‌ها می‌شود که نمونه آن را در لنگرود دیدیم.

شیرعلی‌پور با تاکید بر لزوم رسیدگی و اهمیت دادن به وضعیت جنگل‌های استان گیلان خاطرنشان کرد: عدم نظارت مناسب جهت مواجه شدن استان گیلان با مسئله قاچاق و قطع غیرمجاز چوب می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیستی و منابع طبیعی استان گیلان با تاکید بر لزوم تکمیل هرچه سریعتر طرح جامع پسماند استان گیلان گفت: اعتبار برای خرید زباله‌سوز تامین شده اما نظر ما این است که در مسیری خرج شود که بازدهی طولانی مدت داشته باشد.

شیرعلی‌پور با بیان اینکه انجام طرح آمایش سرزمینی در استان گیلان می‌تواند یک اقدام موثر در حوزه محیط زیست محسوب شود خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ استانی این طرح را به‌طور تصویبی انجام نداده است.

وی با بیان اینکه هدف شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیستی و منابع طبیعی استان گیلان محافظه کاری نیست ابراز داشت: ما در جلسات کمیته پسماند استان گیلان نظراتمان را صریح بیان می‌کنیم اما تفکرات مقطعی موجود در کارگروه باعث عدم موفقیت ما می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیستی و منابع طبیعی استان گیلان با بیان اینکه تمام دولت‌ها در زمینه پسماند مقصر هستند تصریح کرد: ما از کارگروه پسماند خواستیم تا طرح جامع پسماند استان را تا یک ماه آینده آماده کنند.

شیرعلی‌پور با اشاره به تشکیل 5 کارگروه تخصصی در شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیستی و منابع طبیعی استان گیلان اظهار داشت: کارگروه آمایش، تالاب‌ها، جنگل، پسماند و آموزش اسامی کارگروه‌های این شبکه هستند.

دبیر شورای هماهنگی شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیستی و منابع طبیعی استان گیلان با اشاره با آغاز به کار کارگروه حقوقی این شبکه عنوان داشت: بر اساس ماده 66 آئین دادرسی کیفری می‌خواهیم در حوزه شکایت از ادارات‌کل ورود کنیم.

شیرعلی‌پور با اعلام اینکه شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیستی و منابع طبیعی استان گیلان آمادگی همکاری با تمام ادارات و سازمان‌ها را دارد اظهار داشت: به شرطی همکاری می‌کنیم که نظراتمان اجرا شود.

وی با بیان اینکه شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیستی و منابع طبیعی استان گیلان تنها شبکه استانی عضو کنوانسیون رامسر است تصریح کرد: پیگیری مطالبی مانند وضعیت تالاب‌های استان در سطح ملی در دستور کار قرار دارد.

دبیر شورای هماهنگی شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیستی و منابع طبیعی استان گیلان با بیان اینکه انتقال آب دریای خزر به بیابان‌ها متوقف شده است اظهار داشت: عدم از سرگیری این موضوع در حال پیگیری است.

شیرعلی پور با اشاره به راه‌اندازی مرکز پتروشیمی رودسر خاطرنشان کرد: شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیستی و منابع طبیعی استان گیلان با جدیت پیگیر این موضوع است تا آسیب محیط زیستی جدیدی برای گیلان پیش نیاید.

منبع: خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد