×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 31 فروردین - 1403
false
true
واردات کالا به استان گیلان ۲۵ درصد کاهش یافت

به گزارش «گیل بان»، فرهاد دلق‌پوش عصر امروز در نشست خبری در رشت با اشاره به اینکه سال گذشته 541 هزار و 658 تن کالا از استان گیلان به کشور‌های همسایه صادر شد اظهار داشت: میزان صادرات استان گیلان در سال 96 نسبت به مدت مشابه از نظر ریالی 3 درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با بیان اینکه میزان صادرات استان گیلان در سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه از نظر وزنی 4 درصد کاهش یافته است گفت: ارزش ریالی محصولات صادر شده از گمرک استان گیلان در سال گذشته 350 میلیون و 377 هزار و 385 دلار است.

دلق‌پوش خاطرنشان کرد: محصولات نباتی نظیر سبزیجات، میوه، خرما، کشمش چای و محصولات معدنی همچون سیمان، کلینگر، سنگ ساختمانی، آجر و سرامیک از محصولات صادر شده استان گیلان در سال گذشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان بیان کرد: محصولات صنایع غذایی چون بیسکویت، کلوچه، رب گوجه فرنگی، نوشیدنی و محصولات نساجی نظیر پوشاک، پارچه، توری و محصولات پلاستیکی از دیگر محصولات صادر شده گیلان است.

وی کشور‌های ترکمنستان، افغانستان، گرجستان، اوکراین، هند، سوریه، امارات و ترکیه را از کشور‌های طرف صادرات محصولات استان گیلان نام برد و افزود: سال گذشته محصولات صادراتی استان از گمرکات گیلان به کشورهای آذربایجان، روسیه، قزاقستان و عراق صادر شده است.

دلق‌پوش با بیان اینکه سال گذشته 2 میلیون و 39 هزار و 218 تن کالا با ارزش یک میلیارد و 12 میلیون و 744 هزار و 675 دلار از گمرکات استان گیلان وارد کشور شده است گفت: واردات مذکور شامل آهن آلات، گندم، جو، چوب، تخته، محصولات شیمیایی، ماشین آلات صنعتی، لوازم برق و قطعات بوده است.

وی با تاکید بر اینکه محصولات یاد شده از کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان، چین، ژاپن، کره‌جنوبی و آلمان در گمرکات استان ترخیص شده است گفت: سال گذشته‌ میزان واردات محصولات به گمرکات گیلان نسبت به مدت مشابه از نظر ارزش ریالی 52 درصد کاهش یافته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با اشاره به اینکه واردات کالا سال گذشته در استان گیلان از نظر وزن 25 درصد کاهش داشته است تصریح کرد: کارت مبادلات مرزی 261 خانوار سال گذشته در استان گیلان تمدید شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته 8 هزار و 225 فقره ثبت سفارش واردات کالا به ارزش ریالی 918 میلیون و 247 هزار و 838 دلار در استان گیلان ثبت شده است بیان کرد: سال گذشته 49 مورد عضویت در بانک اطلاعات صادر‌کنندگان در استان گیلان ثبت شد و 394 مورد کارت بازرگانی صادر و تمدید شده است.

دلق‌پوش تعداد واحد‌های صنعتی استان گیلان را 2 هزار و 600 واحد صنعتی عنوان کرد و با اشاره به اینکه 57 واحد از تعداد مذکور در استان گیلان صادر کننده هستند گفت: سال گذشته 36 نمایشگاه تخصصی از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در استان برگزار شده است.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان گیلان با اشاره به شعار امسال و با بیان اینکه کیفیت و قیمت مناسب اثربخش‌ترین تبلیغ در حمایت از کالای ایرانی است خاطرنشان کرد: آحاد مردم جهت حمایت از کالای ایرانی تکلیف ملی و شرعی دارند و تکلیف متولیان بخش صنعت در تحقق این شعار مضاعف است.

دلق‌پوش تغییرات اساسی در بسته‌بندی محصولات، اصول بازاریابی، خدمات پس از فروش، اعتمادسازی و تبلیغات فزاینده در فضای مجازی و رسانه‌های پرنفوذ و افزایش کیفیت محصولات را در ارتقاء حمایت از کالای ایرانی اثرگذار دانست و گفت: اقدامات مذکور به‌درستی می‌تواند در جذب سهم بیشتر تولیدات داخلی در بازار تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه برای افزایش رقابت بین تولید‌کنندگان داخلی ایجاد فرهنگ استفاده از کالای ایرانی در جامعه ضرورت دارد و این امر نیازمند توجه ویژه مسئولان و تولیدکنندگان است خاطرنشان کرد: برخورد قاطع با قاچاق کالا به‌منظور ثبات بازار داخلی مقوله‌ای اساسی و ضروری است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان ترویج مصرف کالای داخلی را مهمترین‌ساز و کار در مبارزه قاطع با قاچاق کالا عنوان کرد و با تاکید بر اینکه این حوزه نیازمند تلاش همگانی مسئولان است گفت: کنترل واردات و افزایش مشوق‌های صادراتی در راستای حمایت از کالای داخلی اثرگذار است.

دلق‌پوش با اشاره به اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان برنامه‌های متععدی در راستای حمایت از تولید داخلی و افزایش اشتغال دارد بیان کرد: تداوم برگزاری جلسات کارگروه رفع موانع تولید و کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی در استان دنبال می‌شود.

وی از تشکیل شورای عالی معادن برای نخستین بار در استان گیلان خبر داد و با بیان اینکه این اقدام جهت تسریع در روند واگذاری و بهره‌برداری مواد معدنی در پروژه‌های عمرانی استان گیلان انجام شده است افزود: ایجاد تیمی ویژه برای توانمندسازی صادرات در قالب شرکت مدیریت صادرات از جمله اقدامات این سازمان در حمایت از تولیدات داخلی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با اشاره به اینکه 2 هزار و 600 واحد تولیدی، یک شهر صنعتی و 35 شهرک و ناحیه صنعتی در استان گیلان فعالیت می‌کنند تصریح کرد: واحد‌های مذکور با مجوزهای تاسیس و پروانه‌های بهره‌برداری برای 83 هزار نفر در استان گیلان اشتغال ایجاد کردند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد