×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  پنج شنبه - 9 فروردین - 1403
false
true
هنرمندان آستانه ای خواستار احداث بازارچه صنایع دستی شدند

به گزارش «گیل بان» این هنرمندان راه اندازی چنین بازارچه هایی را در حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی منطقه موثر دانستند و خواستار پیگیری آن از سوی اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و دیگر مسئولان امر شدند.
احمد حسن پور در این خصوص اظهار داشت: نبود یک مرکز و بازارچه دائمی عرضه محصولات صنایع دستی از دغدغه های مهمی است که هنرمندان و تولید کنندگان صنایع دستی شهرستان آستانه اشرفیه با آن روبرو هستند.
وی با اشاره به اینکه بیش از 30 سال است در زمینه تولید صنایع دستی در این شهرستان فعالیت دارد افزود: راه اندازی بازارچه صنایع دستی می تواند در معرفی بهتر محصولات صنایع دستی منطقه موثر باشد ، ضمن آنکه تولید کنندگان نیز می توانند محصولات خود را با کمترین مشکل به مصرف کنندگان عرضه کنند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در صورت راه اندازی بازارچه صنایع دستی در این شهرستان ، شرایط کسب و کار برای هنرمندان منطقه فراهم شده و از وضعیت معیشتی و اقتصادی مطلوبتری بهره مند خواهند شد.
وی کوتاه شدن دست واسطه ها را از دیگر اثرات راه اندازی این بازارچه ها عنوان و تصریح کرد: با ایجاد این بازارچه ، محصولات هنرمندان منطقه به طور مستقیم به متقاضیان عرضه خواهد شد.
محمود شعبانی یکی دیگر از تولید کنندگان صنایع دستی این شهرستان نیز گفت: بیش از 40 سال است که در زمینه تولید محصولات صنایع دستی فعالیت دارم.
وی ادامه داد: تولید و عرضه محصولات مختلف صنایع دستی از منابع مهم کسب درآمد هنرمندان این شهرستان بوده و به این جهت راه اندازی مراکز و بازارچه های دائمی صنایع دستی در این منطقه از اهمیت ویژه ای نزد آنها برخوردار است.
وی با بیان اینکه انتظار می رود مسئولان امر اقدامات موثری را جهت راه اندازی بازارچه صنایع دستی در این شهرستان به انجام برسانند ، افزود: با ایجاد این بازارچه ها که حمایت از تولید کنندگان را به همراه دارد ، هنرمندان صنایع دستی می توانند تولیدات خود را راحت تر به خریداران و علاقه مندان عرضه کنند.
وی با اشاره به اهمیت انتخاب مکان راه اندازی چنین بازارچه هایی گفت: میادین ورودی شهرها بهترین مکان در جهت راه اندازی چنین بازارچه هایی محسوب می شوند ، زیرا همواره در معرض دید و استقبال مسافران و گردشگران قرار دارند.
شعبانی همچنین گفت: در سال های گذشته بازارچه های موقت صنایع دستی به شیوه های مختلف و در مکان های غیر اصولی در این شهرستان راه اندازی شده که هیچگاه نتوانسته نیاز هنرمندان منطقه را در زمینه عرضه محصولات برآورده کند.
وی نحوه مدیریت غلط را از جمله عوامل شکست راه اندازی چنین بازارچه هایی دانست و گفت: مدیریت بازارچه های صنایع دستی بایستی به هنرمندان و تولیدکنندگان فعال در این عرصه سپرده شود.
فرزانه محمودی یکی دیگر از تولیدکنندگان و هنرمندان صنایع دستی آستانه اشرفیه نیز گفت: هنرمندان و تولید کنندگان این شهرستان برای عرضه محصولات خود به مشتریان ، نیازمند مراکز مناسب هستند.
وی راه اندازی بازارچه های صنایع دستی در این منطقه را ضروری دانست و افزود: هم اکنون بسیاری از تولید کنندگان و هنرمندان صنایع دستی این منطقه برای عرضه مناسب محصولات خود با مشکلاتی روبرو هستند که این امر موجب شده تا نتوانند از درآمد و وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار شوند.
این هنرمند که بیش از 20 سال در زمینه تولید لباس های محلی فعالیت دارد ، ادامه داد: امیدواریم احداث بازارچه های صنایع دستی که پیش از این وعده راه اندازی آنها از سوی مسئولان داده شده هرچه زودتر تحقق پیدا کند.
رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آستانه اشرفیه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون بیش از 600 پروانه تولیدی انفرادی خانگی ، برای هنرمندان صنایع دستی این منطقه صادر شده است.
محمد علی عابدی با اشاره به اینکه هنرمندان این شهرستان صنایع دستی خود را در 22 رشته تولید می کنند ، ادامه داد: بیشتر فعالیت هنرمندان این منطقه در سطح منازل و برخی کارگاه های کوچک صورت می گیرد.
وی از کورکاء ، عبدا…آباد و تازه آباد خوشکاروندان به عنوان مهمترین مراکز تولید صنایع دستی این شهرستان یاد کرد و افزود: مرواربافی ، حصیر بافی ، چادر شب بافی ، بافتنی های بومی و محلی ، تن پوشهای محلی ، سفال ، آیینه کاری ، معرق کاری ، خراطی ،سراجی و…از جمله صنایع دستی هنرمندان منطقه به شمار می رود.
وی به نقش صنایع دستی هنرمندان در شناساندن فرهنگ اصیل و سنتی این شهرستان اشاره و تصریح کرد: این در حالی است که نبود مراکز و بازارچه های صنایع دستی ، هنرمندان این شهرستان را برای عرضه محصولات تولیدی خود با مشکل روبرو کرده است.
عابدی احداث بازارچه های دائمی صنایع دستی را از خواسته های مهم هنرمندان منطقه دانست و گفت: در سال های گذشته راه اندازی بازارچه های صنایع دستی در میادین ورودی شهر آستانه اشرفیه و بندرکیاشهر در اولویت برنامه های میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری قرار داشته که به جهت وجود برخی مشکلات تاکنون تحقق نیافته است.
وی به حمایت فرماندار این شهرستان در جهت راه اندازی چنین بازارچه هایی اشاره کرد و گفت: امسال و در کمیته برنامه ریزی شهرستان جهت راه اندازی بازارچه های صنایع دستی در شهرهای آستانه اشرفیه و بندرکیاشهر به ترتیب 900 و 800 میلیون ریال به این اداره اختصاص داده شده است .
عابدی اظهار داشت: از آنجائیکه میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری زمینی به منظور احداث این بازارچه ها در اختیار ندارد ، احداث این بازارچه ها به شهرداری های آستانه اشرفیه و بندرکیاشهر ( به جهت داشتن زمین و با توجه به اعتبارات میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ) واگذار شده است .
وی افزود: متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در جهت احداث این بازارچه ها صورت نگرفته که امیدواریم در این خصوص شهرداری های آستانه اشرفیه و بندرکیاشهر اقدامات جدی تری را به انجام برسانند.
وی با اشاره به اینکه راه اندازی این بازارچه ها در رونق بازار صنایع دستی منطقه نقش موثری خواهند داشت افزود: بدون تردید با احداث بازارچه های صنایع دستی شاهد توسعه بخش گردشگری این شهرستان خواهیم بود.
فرماندار آستانه اشرفیه نیز این شهرستان را از قطب های مهم تولید صنایع دستی استان دانست و گفت: تولید صنایع دستی از منابع مهم درآمد هنرمندان این شهرستان به شمار می رود.
رحیم حیدری ضمن تاکید بر حمایت بیشتر از هنرمندان منطقه اظهار داشت: به منظور حمایت از هنرمندان این شهرستان ، اعتباراتی جهت احداث بازارچه های دائمی صنایع دستی در اختیار شهرداری های آستانه اشرفیه و بندرکیاشهر ( به جهت دارا بودن زمین مورد نیاز ) قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه انتظار می رود شهرداری های آستانه اشرفیه و بندرکیاشهر با جدیت بیشتری در جهت احداث این بازارچه ها اقدام کنند افزود: با احداث چنین بازارچه هایی شرایط اشتغال و کسب درآمد هنرمندان و همچنین معرفی فرهنگ بومی و محلی این منطقه بیشتر فراهم می شود.
حیدری جذب گردشگران را از اهداف دیگر این بازارچه ها عنوان و خاطرنشان کرد : با احداث بازارچه های دائمی صنایع دستی ، گردشگران و مسافران می توانند از نزدیک با نحوه تولید هنرهای سنتی منطقه آشنا شوند.
وی همچنین اظهار داشت: امیدواریم احداث بازارچه های صنایع دستی که همواره از خواسته های مهم هنرمندان منطقه است هرچه زودتر تحقق پیدا کند ، ضمن آنکه فرمانداری این شهرستان از هیچ حمایتی در جهت تحقق این امر دریغ نخواهد کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، شهرستان آستانه اشرفیه با داشتن دو بخش مرکزی و بندرکیاشهر دارای 105 روستاست و در شرق استان گیلان واقع شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد