×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 10 فروردین - 1403
false
true
نقش بنیادین مشارکت زنان روستایی در تحقق اقتصاد مقاومتی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ اقتصاد مقاومتی الگویی مردم ‌بنیاد است و در آن اقتصاد کشور با تکیه‌‌ بر توان مردم و بخش خصوصی به سوی مردمی و غیردولتی شدن گام برمی دارد. در این میان زنان به عنوان بخشی از جامعه نقش فعال و سازنده ای در گام های گوناگون پدیداری، شکل گیری و نهادینه شدن اقتصاد مقاومتی در کشور دارند.

توسعه پایدار به مثابه فرآیندی که طی آن مردم یک کشور نیازهای خود را برآورده می سازند و سطح زندگی خود را ارتقاء می بخشند نمی تواند بدون بهره گیری از الگوی مطلوب اقتصادی که تاثیرپذیری ناچیزی از سیاست های برون مرزی داشته باشد پدید آید. دلیل اصلی توجه روزافزون به سیاست های توسعه پایدار، محدود بودن امکانات و نامحدود بودن نیازها و خواسته های بشر است. منابع مدام در حال کاهش و نیازهای پیوسته در حال افزایش، باعث شده است سیاست گذاری های زیر بنایی برای تحقق توسعه پایدار از اهمیت روز افزونی برخوردار گردد. آن چه که می تواند و می بایست تغییرات اساسی در شیوه زندگی ما پدید آورد شیوه اندیشه ای است که بانوان پیشه خود می کنند زیرا آنان نقشی بسیار تعیین کننده در اداره امور زندگی بشری یافته و همانها هستند که می توانند مدیریت مصرف جامعه را بر عهده گیرند و الگوی مصرف را تغییر دهند.

برای تحقق اقتصاد مقاومتی تشکیل تعاونی­های مردم نهاد و تقویت آنها از طریق نهادهای پولی کشور و تصویب قوانین تسهیل کننده برای شتاب ­گیری فعالیت ­های اقتصادی آنها بسیار ضروری است. از طرفی نقش مردم در تقویت ساختار اقتصاد مقاومتی بسیار قابل توجه است. مردم کشور ما باید با اصلاح الگوی مصرف؛ توجه به مصرف تولیدات داخلی؛ پرداخت دقیق و به‌ موقع مالیات؛ سوق نقدینگی­ ها به سوی بخش ‌های تولیدی؛ افزایش بهره‌ وری در کار؛ عدم همکاری با توطئه‌ های دشمن و مطالبه ‌گری از مسئولین کشور منجر به تحقق بهتر آرمان­ های اقتصاد مقاومتی شوند. در این مسیر مشارکت هم پای زنان و مردان در تولید بیشتر ضرورتی غیرقابل انکار است.

اقتصاد روستایی گونه ای از اقتصاد است که مسائل روستایی را در سطح روستا مطرح می کند. این سطح از اقتصاد به کلیه فعالیت های فردی و اجتماعی که در محیط روستا به منظور گذران زندگی و تامین رفاه مادی روستاییان به وقوع می پیوندد مربوط است. اقتصاد روستایی با اقتصاد کشاورزی وابستگی متقابل دارد و در کل خود جزئی از اقتصاد ملی است. هرگونه تغییر در اقتصاد ملی تغییر در اقتصاد روستایی را سبب می شود.

پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان» در این گزارش به بررسی اهمیت زنان روستایی به عنوان بخشی مولد از جامعه و نقش آنان در تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخته است و به این منظور گفت و گویی را با دکتر محمدکریم معتمد عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان و پژوهشگر حوزه اقتصادی و توسعه روستایی صورت داده که در ادامه می خوانید.

دکتر معتمد با بیان اینکه از گذشته زنان روستایی علاوه بر مشارکت در بخش کشاورزی و صنایع روستایی در بخش خدمات روستایی نیز نقش فعال و چشمگیری داشته اند، تصریح کرد: تقسیم کار همیشه طوری انجام شده که بیشترین وظایف خدماتی بر دوش زنان است. ارزش کار زنان در روستاها نه تنها از ارزش کار خدماتی مردان کمتر نیست بلکه در بسیاری از موارد بیشتر هم است. حتی ارزش کار زنان روستایی از کارهای کشاورزی و دامداری مردان روستایی بالاتر است؛ زیرا انجام کار کشاورزی و دامداری وابسته به آماده شدن شرایط زندگی از طرف زنان روستایی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان گفت: کار زن روستایی سخت تر از کارهای خدماتی زنان شهری است. در کارهای خدماتی، زنان شهری (چه در خانه و چه در خارج از خانه) در مقایسه با زنان روستایی از وسایلی استفاده می کنند که زحمت کار را کمتر می کند. طول زمان کاری زنان روستایی بین 15 تا 16 ساعت است. کار آنها هم یکنواخت تر از زنان شهری است. در نتیجه خستگی بیشتری را به همراه دارد.

وی ادامه داد: از آنجایی که زنان روستایی کلید تولید مواد غذایی هستند، یک روز قبل از روز جهانی غذا، یعنی 15 اکتبر به نام زنان روستایی نام گذاری شده است. این امر برای اولین بار در سال 1995 در چهارمین کنفرانس زن در پکن پیشنهاد شد و امروزه بیش از 50 کشور جهان این روز را جشن می گیرند.

دکتر معتمد با اشاره به اینکه زنان روستایی بیش از یک چهارم کل جمعیت جهان را تشکیل می دهند، اظهار داشت: 500 میلیون نفر از زنان جهان که در مناطق روستایی زیر خط فقر زندگی می کنند، بین 60 تا 80 درصد مو اد غذایی اولیه را تولید می کنند و به طور متوسط 50 درصد کار کشاورزی را در کشورهای نیمه صنعتی و 30 درصد آن را در کشورهای صنعتی انجام می دهند.

معتمد ادامه داد: فرآوری مواد غذایی برای تهیه غذای خانوار در اغلب نقاط روستایی جهان، صد در صد با زنان روستایی است. این در حالی است که زنان به خدمات بخش کشاورزی مانند آب، زمین، نهادها و … امکان دسترسی ندارند.

وی افزود: در کشور ما زنان روستایی در اغلب نقاط کشور در فعالیت های کشاورزی نقش اساسی دارند؛ در کشت محصولات زراعی در بخش هایی که به صورت مکانیزه انجام نمی شوند، زنان تا 100 درصد نقش دارند و در داشت و برداشت محصولات باغی تا 30 درصد فعالیت می کنند. زنان در فعالیت های پس از برداشت مانند انبارداری، نگهداری محصول، تبدیل و فرآوری مهمترین مسئولیت را دارا هستند. در برخی از نقاط کشور که بازارهای محلی وجود دارد، کار بازاریابی و فروش محصول نیز با آنان است. در امور دام، بعد از فصل تعلیف سبز تا 70 درصد نقش دارند و کلیه امور مربوط به نگهداری و مراقبت از دام، شیردوشی و تبدیل و فرآوری تا 100 درصد به عهده آنان است.

معتمد گفت: در اغلب نقاط ایران زنان مطابق با سنت های جامعه خود به کارهای هنری می پردازند از دوختن لباس تا بافتن پوشاک پشمی، که بعضی از آنها نخ و رنگ آن را نیز خود تهیه می کنند، تا حصیربافی، گلیم، جاجیم، فرش و غیره از فعالیت های بارز آنان است و مازاد تولید قادر است وضعیت اقتصاد خانواده را بهبود بخشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه زنان روستایی و عشایری قادرند نقش بی ‌بدیلی را در زمینه کارآفرینی و تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا نمایند، تصریح کرد: این قشر به مثابه اهرم قدرتمند تحقق اقتصاد مقاومتی در روستا به شمار می روند و لازم است از این ظرفیت جهت شکوفایی هرچه تمامتر بهره بیشتری برده شود. از سوی دیگر، زنان با تدبیر خردمندانه و با اتخاذ الگوی مصرف مبتنی بر آموزه های دینی می توانند با جلوگیری از اسراف، گامی موثر در این عرصه بردارند.

معتمد با اشاره به لزوم تبیین جایگاه نقش زنان روستایی در تأمین معیشت پایدار در روستاها، گفت: تلاش در عرصه اقتصادی برای استقلال و خودکفایی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تحقق اقتصاد مقاومتی جنسیت نمی شناسد. توجه به نقش زنان در توسعه روستایی، در برگیرنده تلاش برای شناسایی و ارزش گذاری فعالیت آنان و همچنین رفع مسائل و موانع موجود بر سر راه گسترش فعالیت زنان روستایی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی می باشد.

دکتر معتمد در انتها اظهار داشت: شکل گیری کسب و کارهای خانگی در روستاها با محوریت زنان روستایی اگر چه  ممکن است در نگاه سطحی کوچک به شمار آید اما در سطح کلان سرمایه ای عظیم در حوزه تولید کشور به ارمغان می اورد که از آن به عنوان پایه های اولیه تولید داخلی یاد می شود.

با توجه به نقش اساسی و غیرقابل انکار زنان روستایی در تحقق هرچه بیشتر الگوی اقتصاد مقاومتی در کشور، لزوم ایجاد بسترهای مناسب حمایتی و فرهنگی در این زمینه مطرح می باشد.

انتهای پیام/

*خبرنگار: مارال مرادی توچائی

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد