×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  پنج شنبه - 30 فروردین - 1403
false
true
نظام پولی و بانکی کشور اصلاح شود

به گزارش «گیل بان»، کیوان محمدی با بیان اینکه دغدغه مقام معظم رهبری از سال 90 تا امروز دغدغه اقتصاد است، اظهار کرد:ایشان حول محور اقتصاد مقاومتی هر سال را نامگذاری و امسال نیز «حمایت از کالای ایرانی»را به عنوان شعار سال 97 انتخاب فرمودند.

وی با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی صرفا خرید کالای ایرانی نیست،افزود:شعاری که رهبر انقلاب با تیزهوشی برای سال 97 انتخاب فرمودند،بخشی از آن مربوط به خرید کالا، بخشی مربوط به کیفیت کالا، بخشی مربوط به کمیت کالا و بخشی دیگر مربوط به فرهنگ سازی است که باید در جامعه نهادینه شود. در واقع دستگاه های فرهنگی موظف به تبلیغ فرهنگ «حمایت از کالای ایرانی» هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان ادامه داد:بی تردید نظر مقام معظم رهبری این نیست که تولیدکنندگان حقوق مصرف کنندگان را رعایت نکرده و هر جنسی را با هر کیفیتی در اختیار مردم قرار دهند، بلکه همه ما به نوعی مصرف کننده هستیم و هر تولیدکننده صرفا چند کالای محدود را تولید می کند لذا وقتی از «حمایت از مصرف کننده» سخن می گوییم، حمایت از تولیدکننده نیز به عنوان یک فرد از جامعه مد نظر ماست.

این مقام مسئول،حمایت از کالای ایرانی را دارای جنبه های متعدد اقتصادی،اجتماعی،سیاسی و فرهنگی دانست و تصریح کرد:قانونگذاران حوزه اقتصادی بایستی درخصوص نظام بانکی،نظام مالیاتی،گمرک و… اقدامت لازم را انجام دهند تا این شعار محقق شود.

محمدی،با تاکید بر اینکه نباید با فرمایشات رهبری برخورد شعاری داشته باشیم،گفت:باید زمینه های تحقق فرمایشات ایشان را فراهم کنیم.به عنوان مثال صدا و سیما رسالت فرهنگی خودش را در تبیین مواضع اقتصاد مقاومتی به درستی ایفا می کند. همه مسئولان در سطوح مختلف اجرایی،قانونگذاری و قضایی باید دست به دست هم دهند تا شعار «حمایت از کالای ایرانی» به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود و هر ایرانی با افتخار از کالاهای تولید داخل استفاده کند.

وی با اشاره به نقش اساسی مردم در اتفاقات مثبت کشور،اضافه کرد:قطعا مردم در هر وضعیت منفی و ضعیف کمترین نقش را دارند.متاسفانه مجموعه ای از عوامل وجود دارد که نمی توانیم شاهد تحقق صد درصدی شعار سال ها باشیم،اما همه مسئولان در حال تلاش هستند و نباید امنیت کشور را در شرایط پرآشوب منطقه نادیده بگیریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، با بیان اینکه دستگاه های مدیریتی کشور اعم از اجرایی،تقنینی و قضایی نتوانسته اند به آرمان های رهبری برای کشور جامه عمل بپوشانند،خاطرنشان کرد:با این وجود نسبت به کشورهای منطقه از موفقیت نسبی برخوردار هستیم.به عنوان مثال زمانی که دکتر روحانی دولت را تحویل گرفت،شاهد رشد اقتصادی منفی 6.7 درصد بودیم،اما امروز به زعم سازمان های جهانی،رشد 4.4 درصد داریم که نشان می دهد روند بهبود را با یک شیب ملایم در جامعه به وجود آورده ایم.

وی ایجاد زیرساخت ها در حیطه دیپلماسی را یکی از مهمترین اقدامات مجلس شورای اسلامی دانست و گفت:بایستی روابط و تعامل مان را با جهان به درستی تبیین و در آن چارچوب،جایگاه اقتصادی،فرهنگی،اجتماعی و واردات و صادرات را تعریف کنیم.شکل،میزان و موارد صادرات و واردات با کشورها در سایه دیپلماسی باید مشخص شود.

این مقام مسئول، خواستار اصلاح نظام پولی و بانکی کشور شد و تصریح کرد:مادامی که سیستم بانکی کشور به همین شکل باشد و از تولیدکنندگان سودهای کلان دریافت کند، نمی توانیم از کالای داخلی انتظار رقابت با دنیا را داشته باشیم. همچنین نظام مالیاتی ما باید تغییر کند،زیرا مالیات کارمندان که در صدر پرداخت قرار می گیرد، زیاد نیست و کسانی که در این کشور درآمدهای کلان دارند، باید مالیات قوی پرداخت کنند.

محمدی، تعرفه های سنگین گمرکی را موجب تقویت قاچاق دانست و متذکر شد:در حال حاضر گمرک نمی تواند با پدیده قاچاق کالا مقابله کند و این موضوع می تواند بر روی تولیدات داخلی اثر منفی داشته باشد لذا نظام گمرکی ما باید تقویت شود تا شاهد یک اقتصاد سالم و تولید ملی قابل رقابت با کشورهای پیشرفته باشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، با بیان اینکه باید فضا را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی آماده کنیم،افزود:اگر سرمایه گذاری داخلی و خارجی در کشور اتفاق بیفتد،مشکل تولید و اشتغال حل نخواهد شد.

مدرس دانشگاه، در ادامه به خط و مشیءهای اقتصادی دکتر سالاری،استاندار گیلان اشاره کرد و گفت:براساس جمع بندی ها، پنج محور عمده را برای گیلان تعریف کردیم که باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وی اولین و مهمترین محور را محیط زیست دانست و اظهار کرد:همه فعالیت های انسان در محیط زیست اتفاق می افتد و اگر این ظرفی که در آن زندگی می کنیم،نامناسب باشد، تمام فعالیت های ما را تحت تاثیر خودش قرار می دهد.

محمدی، دومین محور را کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: گیلان از لحاظ تاریخی یک استان کشاورزی است و عمده برنج، چای، زیتون و فندق کشور در این استان تولید و به ایران عرضه می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان،با اشاره به تاکید ویژه دکتر سالاری بر روی گردشگری،از گردشگری به عنوان سومین محور یاد کرد و افزود:با محوریت استاندار،وقت ویژه ای برای این مقوله گذاشته ایم و فعالیت های خوبی از جمله زیباسازی و سرمایه گذاری هم تعریف کرده ایم.امیدواریم با کمک بخش خصوصی امسال شاهد به ثمر نشستن ایده های گردشگری گیلان باشیم.

وی ادامه داد:برخی گیلان را مستعد صنعت نمی دانند که نشان دهنده کم لطفی آنان نسبت به پیشینه نه چندان دور این استان و فعالیت کارخانجات بسیار بزرگ از جمله صنایع تبدیلی، صنعت نساجی، صنایع رنگ و شیمیایی و… است لذا صنایع تبدیلی محور چهارم توسعه گیلان محسوب می شود و مزیت های خوب سرمایه گذاری در این بخش داریم.

محمدی، با بیان اینکه عده ای هنوز از راه آهن قزوین – رشت سخن می گویند،یادآور شد:این پروژه تمام شده است لذا از مسئولان،نمایندگان و اصحاب رسانه می خواهم پیگیر راه آهن رشت – انزلی و رشت – آستارا باشند، زیرا این تکه است که موجب فعال شدن تجارت بین الملل می شود و اهداف اقتصادی ما را در حوزه تولید با رویکرد صادرات محور محقق می سازد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، با بیان اینکه جهت تدوین برنامه ششم توسعه از 350 نفر از دانشمندان، صاحب نظران، بازنشستگان و کارشناسان خبره استان استفاده کردیم، گفت: هر سال قسمتی از آن برنامه پنج ساله را حول محورهای پنجگانه توسعه گیلان عملیاتی می کنیم.احیای روستاهای گیلان نیز مد نظر ماست،زیرا اعتقاد داریم که فقط کشاورزی نمی تواند در روستاهای ما شغل ایجاد کند،بلکه بایستی مشاغل جدید روستایی تعریف کنیم، صنایع خرد را به دل روستا ببریم و مراکز خدماتی مانند خانه سالمندان در روستا داشته باشیم. در واقع می توانیم تاسیساتی فراهم کنیم که گیلان یک استراحتگاه مناسب برای همه ایرانیان باشد.

این مقام مسئول،با اشاره به وجود مراکز دانشگاهی بسیار خوب در گیلان اعم از دولتی،آزاد،غیر انتفاعی و پیام و برخورداری از محققان ورزیده و مجرب در سطح استان،عنوان کرد:متاسفانه آنگونه که باید ارتباط قوی و وسیعی بین دانشگاه ها و جامعه برقرار نشده و دانشگاه ما هنوز نتوانسته علم را به کالایی تبدیل کند که بتواند هزینه های تولید را کاهش دهد. امروزه دانشگاه های نسل چهارم خودکفا هستند و بدون اتکا به دولت، می توانند خودشان را اداره کنند و لذا دانشگاه های ما نیز باید به همان سمت برود. البته وضعیت ما در منطقه خاورمیانه و آسیای غربی مطلوب است، اما در عرصه بین المللی باید تلاش کنیم.

محمدی در پایان، با بیان اینکه به عنوان یک ایرانی همواره سعی کرده ام از کالاهای تولید داخل استفاده کنم، یادآور شد: هر ایرانی اعم از مردم و مسئولان باید «حمایت از کالای ایرانی» را از خودش شروع کند تا این فرمایش مقام معظم رهبری محقق شود و شاهد برکات آن برای کشور باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد