×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 31 فروردین - 1403
false
true
نحوه هزینه‌کرد بودجه‌های تخصیص یافته به گیلان نیازمند نظارت است

به گزارش «گیل بان»، آیت‌الله رسول فلاحتی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه مصلی امام خمینی(ره) در رشت اظهار داشت: امام علی(ع) همواره بندگان خدا و خودش را به اجتناب از گناه توصیه می‌کرد که مبادا به بیماری شیطان یعنی تکبر مبتلا شوند.

نماینده ولی‌فقیه در گیلان با بیان اینکه امام علی(ع) مردم را برحذر می‌داشت تا مبادا شیطان با لشکرهای پیاده و سواره خود به آنها بتازد گفت: انسان در موقعیت بسیار خطرناکی است و شیطان همواره تیری برای گمراه کردن انسان را کنار گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه رجب ماه دعا استغفار است افزود: امام باقر(ع) در سال 57 در مدینه به دنیا آمد و از طرف پدری و مادری به امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) می‌رسد ایشان بنیانگذار دانش علم دین در دنیا بودند و در شرایط خفقان در دوران بنی‌امیه و بنی‌عباس معارف دینی را به مسلمانان عرضه کردند.

امام جمعه رشت با بیان اینکه امام باقر(ع) بستر تشکیل دانشگاه اسلامی امام صادق(ع) را فراهم کردند خاطرنشان کرد: ایشان دانش را برای مردم شکافتند و همواره مردم را به زیاد دعا کردن مانند حضرت ابراهیم(ع) تشویق می‌کردند و از مردم می‌خواستند که هرگز از دعا و یاد خدا غافل نشوند.
فلاحتی با تاکید بر اینکه هر دعای مشروعی به اجابت می‌رسد تصریح کرد: در روایات آمده است که اگر دعایی مستجاب نشود خداوند به جای آن در آخرت آنقدر نعمت به بنده‌اش می‌دهد که انسان آرزو می‌کند هیچ یک از دعاهای او در دنیا قبول نمی‌شد.

نماینده ولی‌فقیه در گیلان با اشاره به 19 اسفند سالروز شهادت امام هادی(ع) گفت: ایشان در طول عمر خود سختی‌های زیادی توسط متوکل عباسی کشیدند اما با وجود همه این‌ها ارتباط ایشان از طریق وکلایشان با مردم حفظ شده بود و از این طریق معارف دینی را به آنها می‌رساندند.

وی به 22 اسفند 58 روز تاسیس بنیاد شهید اشاره کرد و افزود: جانبازان، ایثارگران و خانواده‌های شهدا مشکلات زیادی دارند و معتقدیم هنوز حق آنها توسط نظام اسلامی پرداخته نشده است؛ در روسیه خانواده کسانی که در جنگ جهانی دوم بودند هنوز از سمت حکومت حمایت می‌شوند اما ما نتوانستیم کاری در شأن عزیزانمان انجام دهیم.

امام جمعه رشت با تاکید بر اینکه همه ما سر سفره پر درد خانواده شهدا به ویژه شهدای مدافع حرم نشسته‌ایم خاطرنشان کرد: اگر مسئولان نمی‌توانند کاری برای این عزیزان کنند حداقل با سعه‌صدر با آنها مواجه شوند و مشکلات آنان مثل بیکاری جوانانشان را رفع کنند.

فلاحتی با اشاره به 23 اسفند 66 سالروز عملیات والفجر 10 خاطرنشان کرد: این عملیات در نهایت به آزادسازی حلبچه منجر شد؛ مردم حلبچه در آن زمان برای رزمندگانی که وارد شهر آنان شده بودند قربانی کردند اما صدام بسیاری از عزیزانمان را کشت.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان به انتصاب سید ابراهیم رئیسی به‌عنوان ریاست قوه قضاییه از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: ایشان دارای تجارب فراوانی در دستگاه قضا هستند و امیدوارم با حضور ایشان اتفاقات مثبتی در این نهاد بیفتد.

فلاحتی با بیان اینکه عده‌ای دور زدن قانون در دستگاه قضا را بلد هستند خاطرنشان کرد: پاکسازی در این نهاد بسیار لازم است، البته نظارت و پاکسازی همیشه اتفاق می‌افتاد اما هنوز تا رسیدن به هدف و وضعیت مطلوب خود فاصله داریم.

امام جمعه رشت با اشاره به اینکه باندهای بیرونی و درونی در دستگاه قضا با کارشکنی‌های خود باعث طولانی شدن روند بررسی پرونده‌های به حق مردم می‌شوند گفت: قاضی باید در عین دقت، سرعت را رعایت کند و فارغ از روابط سیاسی در صدد رفع مشکلات مردم باشد.

فلاحتی با بیان اینکه قضات باید در عین روابط سازنده با قوا مستقل باشند خاطرنشان کرد: قضات باید به متن قانون و دین عمل کنند؛ مشکلات مردم آنقدر در این دستگاه گره خورده که باعث شرمندگی همه است و امیدوارم با آمدن ایشان اوضاع این نهاد رو به بهبودی رود.

وی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور و هیئت وزرای ایشان به گیلان گفت: مشکلات شهر رشت فراوان است و کمبود بیمارستان و فضاهای درمانی باید سریعاً برطرف شود زیرا همه مردم امکان رفتن به بیمارستان‌های خصوصی را ندارند و در زمینه بیمه درمانی نیز مشکلاتی داریم.

نماینده ولی‌فقیه در گیلان به مشکلات پسماند شهر رشت اشاره و تصریح کرد: البته خدا را شکر مسئولان به همه این امور واقف هستند و از همه دستگاه‌های نظارتی می‌خواهم که به چگونگی خرج شدن و عملیاتی شدن اعتبارات اختصاص یافته به استان و شهر ما نظارت کنند.

امام جمعه رشت با اشاره به اینکه راه‌آهن گیلان به سراسر ایران متصل شد افزود: وعده اتصال راه‌آهن به آستارا نیز داده شده که در صورت این اتفاق فضای خوبی از حیث شغلی و ورود سرمایه‌گذاران البته با مدیریت دینی به وجود می‌آید اگر به مردم خدمت نکنیم شاهد عذاب الهی خواهیم بود.

فلاحتی با بیان این که نخستین ویژگی تربیت اسلامی این است که با فطرت انسان هماهنگ است گفت: خودسازی و تربیت نفس از تربیت دیگران مهم تر است زیرا انسان تا زمانی که خودش را نسازد نمی‌تواند روی دیگران تأثیر بگذارد و بزرگترین وظیفه انسان خودسازی خودش در دنیا است.

وی با اشاره به اینکه انسان در قبال خودش مسئولیت سنگینی دارد خاطرنشان کرد: بسیاری از آسیب‌های جامعه ناشی از این است که معلمان و مربیان درست تربیت نشدند و گاهی اوقات قول و عملشان تضاد دارد و این ناشی از این است که با تربیت اسلامی آشنا نیستند تربیت دیگران پیش از تربیت نفس موجب فساد می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در گیلان گفت: در آخرت برخلاف دنیا ایثار وجود ندارد و کسی مسئولیت گناه دیگری را قبول نمی‌کند از همین رو امام علی(ع) می‌فرمودند که من مردم را به هیچ اطاعت و بندگی تشویق نکردم مگر آنکه خودم به آن عمل کردم و از هیچ گناهی منعشان نکرده مگر آنکه از آن اجتناب کردم.

امام جمعه رشت با ناپسند خواندن امر و نهی دیگران بدون رعایت خودمان خاطرنشان کرد: اصلاح نفس از ویژگی‌های تربیت در مکتب اسلام است و در سایر مکتب‌های دنیوی به این مسئله توجه کمی دارند؛ دانشمندان اسلامی طبق متون قرآن و روایات اصلاح نفس را مقدم بر اصلاح دیگران می‌دانند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد