×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 10 فروردین - 1403
false
true
لزوم افزایش قیمت برگ سبز چای متناسب با رشد تورم در کشور/ برداشت برای چایکاران به صرفه نیست

به گزارش «گیل بان» احمد میربلوکی با اشاره به این که کشاورزان چایکار حدود یک ششم چای مصرفی کشور را تامین می کنند ولی در بدترین موقعیت اقتصادی قرار دارند، تصریح کرد: از وضعیت فعلی چای راضی نیستیم چون قیمت برگ سبز چای متناسب با رشد تورم در کشور افزایش نیافته است.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های چایکاران کشور به قیمت بالاتر برگ سبز چای نسبت به برخی محصولات کشاورزی در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: در دوران شکوفایی صنعت چای ایران، قیمت هر کیلو برگ سبز دو برابر قیمت اکثر محصولات غذایی مصرف روزانه از جمله خیار و گوجه بود.

وی با بیان لزوم افزایش قیمت برگ سبز چای متناسب با رشد تورم در کشور خاطرنشان کرد: با توجه به قیمت کنونی و افزایش ناچیز بهای برگ سبز، برداشت چای برای کشاورزان و باغداران داخلی مقرون به صرفه نبوده و کفاف تأمین معیشت آنان را نمی کند.

میربلوکی با اشاره به این که موافق رونق تولید چای کشور هستم، افزود: امروزه حدود ۵۰ درصد باغات چای رها شده و یا در حال فروش و تغییر کاربری هستند، اما نباید از کشاورزان چایکاری که به علت فقر و نداری مجبور به فروش باغات خود می شوند، ایراد گرفت.

وی با بیان این که برخی از کشاورزان چایکار حتی قادر به برآمدن از پس هزینه های روزمره خود از قبیل هزینه های خرید نان، تحصیل فرزندان و درمان نیستند، خاطرنشان کرد: این کشاورزان به ناچار اراضی کشاورزی خود را به حراج گذاشته و تغییر شغل می دهند.

میربلوکی یکی از علت های رشد آمار بی سوادی در کشور را عدم توانمندی کشاورزان در تامین هزینه های تحصیل فرزندان خود دانست و گفت: لازم است که هر ساله درصد افزایش قیمت برگ سبز چای با توجه به تورم از ابتدای دوره برداشت و بهره برداری باغات محاسبه و به کشاورزان پرداخت شود.

وی در پایان با تاکید بر لزوم اتحاد چایکاران و کارخانه داران چایساز برای دست یابی به منافع مشترک و حفظ این صنعت دیرپای کشور تصریح کرد: حفظ باغات چای موجب حفظ سازمان چای و پژوهشکده چای کشور، کارخانجات چایسازی و اشتغال در این حوزه خواهد شد.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری گیلان

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد