×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  شنبه - 1 اردیبهشت - 1403
false
true
لاهیجان، زیبای خفته در باران !

گیلان استانی بزرگ با شهرهای زیبا و متنوع و دارای داشته های طبیعی و غیر طبیعی که می تواند گذرگاه بیشمار علاقمندان به زیبایی و طبیعت باشد .

به باور کارشناسان ، لاهیجان یکی از ده ها شهر گیلان است که می تواند گردشگران بیشمار خارجی و داخلی را جذب و در امد زایی کند .

لاهیجان شهری در شرق گیلان ، با مساحت ۴۳۶/۷ کیلومتر و با آب و هوای معتدل و دارای ۱۸۰ ابادی و منابع غنی طبیعی و زمینی با محصولاتی همچون برنج (آعاز آن دوره هخامنشیان ) چای (اغاز آن از قرن ۱۷ ) مرکبات ،گندم ،جو ،فندق ،ابریشم، و انواع سبزی و صیفی جات و حبوبات و …… و
با کارخانه های متنوع چای ،کلوچه ،خودرو ،چاپ ،صنایع فلزی ،نخ ، همچنین با مناطق دیدنی و قدیمی زیبا مانند مسجد جامعه ،حمام گلشن ،مسجد اکبریه ،پل خشتی ،مقبره شیخ زاهد گیلانی ،کوه شاه نشین (بام سبز فعلی ) استخر زیبا ،مقبره کاشف السلطنه ،عمارت امین دیوان ،باغ منظریه ،باغ ملی ، تالاب امیر کلایه ،ایستگاه کشاورزی ، و بام سبر همراه با تله کابینی در دل طبیعت .

لاهیجان را باید با رخدادهای مهم در گذشته شناخت ، از حمله مغول در سال ۷۰۶ -ه- ق ، تا قرار دادن قرارگاه اشغالگران و متجاوزان روس با موافقت شاه طهماسب در سال های بین ۴۵ -۱۱۳۶- ه- ق ، همه و همه از بودو نبود شهری با طبیعت زیبا، قدمت بالا ، و مرکز تبادلات بازرگانی آن دوره است .

لاهیجان ، یکی از شهرهای گیلان ، که هر روز شاهد مهاجرت نسل های امروز و فرداست .مهاجرت جوانان به شهرها ، استان ها و حتی کشورهای دیگر ، گویای نبود شغل مناسب و یا درامد کافی است .

لاهیجان با جلوه های ویژه طبیعی و زمینی ، که زمانی دروازه ابریشم بود و رفت و امد بازرگانان بزرگ اروپایی بخصوص از کشورهای همسایه ، امروزه به دلیل نبود زیر ساخت های اقتصادی ، محیط زیستی ، ورزشی و…. با قدمت بالا ، اما دستاوردی پایین می باشد . بیکاری ، نبود سرمایه گذاری ،اختلافات جناحی ،طرح های نیمه تمام و تغییر بافت های سنتی به جای احیای آن از مشکلاتی است که نمایان است .
لاهیجان به دلیل تغییر کاربری زمین های کشاورزی برای ساخت و سازهای مسکن ،مغازه و ……. در شرایط نابسامان از مشکلات عدیده برخوردار است که متاسفانه انگونه که خواست عموم است توجه نمی شود و اگر هم توجه ای می شود در حد رفع تکلیف است .

این شهر با داشتن همه مواهب طبیعی که می تواند امروزه یکی از بزرگترین شهرها در پذیرش توریست و گردشگرهای داخلی و خارجی باشد. اما به دلیل نبود زیر ساخت ها و امکاناتی مانند هتل چند ستاره، مکان های ساحلی مجزا و یا فضایی برای استراحتگاه گردشگران ….. همچنان در حسرت توسعه مانده است .
شهری با داشتن مفاخر بومی و نخبگان ملی و جوانان دور اندیش امروزی چرا نتوانسته است به عنوان قطب بزرگ بازرگانی درگذشته و جلوه ویژه از طبیعت در اندازهای یک شهر رویایی باقی بماند .

شهری که می تواند یک استان را علیرغم همه داشته هایش تامین کند، چرا نتوانست حتی از پروژه های چندین ساله اش نتیحه ای بگیرد جای سئوال دارد !!!!

لاهیحانی که استخر زیبا دارد اما دستاوردی ندارد ، چرا باید با آن امکانات طبیعی جهت سرمایه گذاری و جذب گردشگری باز بماند ؟
لاهیجانی که داشته های طبیعی اش زبانزده بیشتر گرشگران است که بعضی از استان ها و حتی شهرها به آن حسرت می خورند! چرا نتوانست برنامه ریزی درستی داشته باشد که درآمدش نه تنها از برنج ،چای و…….. بلکه دالانی برای گردشگران خارجی و داخلی به شکل گسترده همراه با درامدهای کلان و با حفظ و حراست از محیط زیستش باشد ؟

اقای مسئول یا مدیر بزرگوار ، لاهیجان را دریابید گیلان را سرافراز کنید نه از جنبه اقتصادی ،کشاورزی ،فرهنگی ،علمی و ورزشی و هنری و…،،،، بلکه از جنبه زیبا شناسی و جذب گردشگری که می توان با برنامه ریزی درست معبری برای گردشگران و آیندگان ساخت .

لاهیجان را دریابید تا به جای آن همه گردشگری که به کشورها و شهرهای بعضا غیر طبیعی سیر و صفر می کنند! به شهر نمونه و طبیعی ایران ،گیلان و لاهیجان گذر نمایند ؟

شهری با داشتن کوهای زیبا که برای هر کشوری نعمت است ، و سبزه زارهای طبیعی که آرزوی هر دولتی است ، و بام سبزش با تله کابین که برای هر گردشگری شادی افرین و جذاب است ، و روستاهای که جلوه خاصی از داشته های طبیعی و سنتی و دستی از قدیم دارد ، و اثار باستانی اش که خلوت گاه باستان شناسان و تاریخ پژوهان است، و مزارع سرسبزش و باغات چایش و جنگل های بکرش و رودخانه و دریاچه های طبیعی اش ، رهاوردی بزرگ برای گردشگران به دلیل زیبایی های طبیعی است! چرا نمی توانیم از آن آنچنان بهره گیریم که ترکیه از بعضی شهرهای خود گرفته و امارات نیز به وسعت یک شهر ما نتیجه ؟!!!! و به اندازه فروش نفت ما درامد کسب کردند!!!

مسئولان لاهیجان را دریابید بیکاری را
محو کنید.
سرمایه گذاری کنید جوانان را حفظ کنید تا گردشگران از داشتن این همه زیبایی طبیعی مجذوب شوند و علاقمند به سرمایه گذاری در این شهر طبیعی گردند و سرمایه های فکری شهر ما را نیز تقویت .

از قدیم گفته اند لاهیجان عروس گیلان است اما این شهر نیازمند ملزوماتی و امکاناتی برای بالندگی ، شادی و نشاط روحی و روانی و درامد زایی است .

شهری که زمانی دروازه ورود گردشگران و رهاورد قرن های تلاش و کوشش مفاخرانش بوده را با سهل انگاری و یا خدای نکرده با سئومدیریت در حوزه های مختلف به خرابه ای تبدیل نکنیم .
بگذارید و بشنوید نقدها ، تحلیل ها و نگاه ها و فریادهای فرهیختگان شهر ما در جهت بهروزی ، پیشرفت توجه خاصی شود و از دل نقدها بهترین ها انتخاب گردد .

راه برون رفت از همه کاستی ها این است که بدون هر گونه بوروکراسی اداری و موانع احتمالی ، اجازه دهید ان جی ها در رشته ها و تخصص های مختلف شکل گیرند و آنانی که توانایی دارند تا حیات و نگاهشان را در جهت ایجاد بسترهای مناسب برای خوب زیستن ، و بودن دررکنار هم را صرف کنند بکار گرفته شوند .

لاهیجان را دریابید و با برگزاری نمایشگاه های سنتی و تولیدی در روزهای خاص و گسترده ، و فراخوان برای شرکت همه تولید کنندگان ، نواوران گردشگران را مجذوب تولیدات دستی و سنتی شهر و روستا کنید تا هم منبع در امدی باشد و هم تنوعی برای شناختن انچه که از گذشته بوده و همچنان نیز تاثیر گذار است . می توان این نمایشگاه را در شهر و روستاهای بزرگ برگزار تا همگان از انان بازدید نمایند و مفری باشد برای مسافران و علاقمندان به تولیدات سنتی و بومی .

لاهیجان را دریابید و با برگزاری نمایشگاه های مختلف از تولیدات کشاورزی گرفته تا منسوجات ،از سبزیحات تا میوه جات ،از کالاهای متنوع تولیدی مانند کلوچه و برنج ،تا چای و …….گامی به پیش نهید .

لاهیجان را با همه زیبایی طبیعی اش دریابید بیش از انکه دیر شود .البته نباید از زیبایی طبیعی دیگر شهرهای استان گیلان به آسانی گذشت. هر شهر گیلان مانند موادخامی است که نیازمند بهره برداری درست و بهینه از آن است . اما یادمان باشد قدمت شهر لاهیجان از گذشته دور آنچنان زبانزد خاص و عام است که تاریخ استان گواه می دهد که نمی توان به راحتی از این شهر با آن زیبایی و قدمت به راحتی گذشت .

لاهیجان را برای فردای بهتر با سرمایه گذاری ،مدیریت های شفاف ،زیر ساخت مناسب ، و استفاده بهینه از آنچه که در این شهر وجود دارد بهره گیرید .

لاهیجان را دریابید اگر به گیلان سرسبز و پیشرفته و ایران متنوع و توسعه یافته علاقمندید .

به قلم رضا بژکول روزنامه نگار

پایگاه خبری تحلیلی گیل بان: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اجرای رسالت مطبوعاتی، احترام به مخاطبان و اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد