×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  پنج شنبه - 6 اردیبهشت - 1403
false
true
عمده ترین فرصتهای توسعه گیلان در نشست مجمع نمایندگان با استاندار بررسی شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ دکتر اسدالله عباسی شامگاه در نخستین دیدار سال جدید با رئیس و اعضای مجمع نمایندگان گیلان که در قالب دیدار نوروزی انجام شد، با اشاره به نامگذاری امسال تحت عنوان  «مهار تورم، رشد تولید» و تبریک تقارن بهار طبیعت با بهار معنویت، عینیت بخشی به منویات رهبر معظم انقلاب را مستلزم همگرایی و وحدت رویه بین دست اندرکاران قوای سه گانه دانست و افزود: این مهم در سال جدید بیش از گذشته در دستور کار قرار می گیرد تا فرصتها را تبلور بخشیده و روند توسعه متوازن را در بخشهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، محیط زیست و معیشت مردم تجلی دهد.

وی در همین رابطه به تحقق تعهدات سال گذشته  دولت در حوزه رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار در بستر حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی استان اشاره کرد و افزود: حمایت از بخش کشاورزی نیز از دیگر الزاماتی بود که  زمینه  بهبود تولیدات کشاورزی بویژه برنج را در فضای متاثر از تنش آبی مهیا ساخت و از بروز خسارت های احتمالی در این بخش جلوگیری کرد.

استاندار گیلان در ادامه به تلاشهای دولت سیزدهم برای ساماندهی پسماند در مناطق مختلف گیلان بویژه مرکز استان اشاره کرد و با بیان اینکه با تلاش و جدیت شبانه روزی تعهد دولت در بخش ساماندهی زباله در سراوان عملی شده، تصریح کرد: این اقدام تنها آغاز راهی ست که دولت برای ساماندهی پسماند در سراسر استان در پیش گرفته که در بستر تعامل و همراهی مجموع متولیان و دست اندرکاران، اهداف بیشتری در این بخش تحقق خواهد یافت.

نماینده عالی دولت در گیلان در همین رابطه به ورود بیش از 8 میلیون گردشگر به گیلان تا ششمین روز از ایام نوروز امسال اشاره کرد و افزود: درحال حاضر اقامت گردشگران نوروزی در استان دو برابر جمعیت استان است که این مهم تولید تساعدی پسماند در استان را موجب می شود و حساسیت و پیگیری ها در مدیریت اجرایی استان را مضاعف می کند.

دکتر عباسی در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به کاهش ذخیره  آب پشت سد سفیدرود تاکید کرد: در حال جاضر 401 میلیون متر مکعب آب پشت این سد ذخیره است در حالیکه سال گذشته در همین موقع این رقم بیش از 550 میلیون متر مکعب بود.

وی راه های پیشگیری از تنش آبی در سال زراعی پیش رو را در دو بخش احیای آب بندانها و مدیریت مصرف در بستر تغییر فصل زراعی تشریح کرد و افزود: برای مقابله با تنش و مهار بحران آب کشاورزی در گیلان اخیرا 40 میلیارد تومان به شرکت  آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی استان تخصیص یافته تا هم روند لایروبی آب بندانها تسریع شود و هم ایستگاههای پمپاژ و چاههای آب کشاورزی تجهیز شوند.

استاندار گیلان در ادامه به اولویتهای زیرساختی استان در سال جدید اشاره کرد و افزود: اتمام خط آهن رشت – کاسپین در راستای تکمیل کریدور نوستراک به همراه تکمیل 11 کیلومتر باقیمانده از  آزادراه حدفاصل منجیل به رودبار و آغاز عملیات احداث خط آهن رشت – آستارا از الزاماتی ست که در سال جدید بطور جد پیگیری می شود.

استاندار همچنین در این نشست از اجرای طرح ساماندهی فاضلاب شهر رشت در سال جدید خبر داد و بیان کرد: با توجه به اینکه دولت 5 هزار میلیارد تومان از محل تهاتر نفت برای اجرای این طرح در نظر گرفته، تشریفات مناقصه  آن در قالب بکارگیری چندین پیمانکار در حال برگزاری ست و پیمانکاران پذیرفته شده بلافاصله پس از انجام تشریفات مناقصه کار خود را شروع می کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان همچنین در حاشیه این نشست به خبرنگاران گفت: با توجه به شعار راهبردی سال جدید یعنی مهار تورم و رشد تولید مهمترین مباحث مطرح شده در این جلسه بحث های قانون گذاری در برنامه هفتم توسعه و بودجه بندی است که نمایندگان مجلس با همکاری دولت به آن توجه دارند.

دکتر عباسی  با تأکید بر وحدت رویه موجود میان مجلس و دولت در تحقق شعار سال و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در کشور گفت: دولت و مجلس در اجرای شعار راهبردی سال جدید با یک دیگر یک وحدت رویه و اتحاد داشته و از همه ظرفیت ها برای تحقق این شعار استفاده می کند زیرا اجرای درست شعار سال یعنی مهار تورم و رشد تولید منجر به ایجاد آرامش در جامعه می شود.

استاندار گیلان، یکی از عمده نگرانی‌های موجود در این استان را کاهش بارندگی به نسبت دو سال گذشته و تلاش برای  کاهش خسارت به کشاورزان در فصل زراعی پیش‌رو دانست و تصریح کرد: در استان گیلان و در بخش آب کشاورزی با نگرانی‌های بسیار جدی مواجه هستیم که باید با مدیریت جهادی و با بهره گیری از تجربه موفق سال قبل در این بخش نیز دقیق عمل کرد.

استاندار گیلان با تأکید بر لزوم توجه به رعایت درست تقویم زراعی توسط شالیکاران گیلانی بیان کرد: به زودی تقویم زراعی سال جدید در جهت کاهش خسارت و رشد تولید محصولات کشاورزی توسط سازمان جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای اعلام می‌شود ، از همه شالیکاران درخواست دارم به رعایت تقویم زراعی توجه جدی کنند.

دکتر عباسی با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌ها و تکمیل راه‌آهن رشت-کاسپین یکی از اهداف دولت در سال جدید است، گفت: در دیدار دستگاه‌های اجرایی گیلان با اعضا مجمع نمایندگان در مجلس شورای اسلامی در خصوص سایر زیر ساخت ها به مانند راه آهن صحبت شد و مقرر شد جلساتی مشترکی با وزرای مربوطه برگزارشود.

وی با ابراز خرسندی در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه محیط زیست در سال گذشته افزود: در سال گذشته با اقداماتی جهادی توانستیم در حوزه محیط زیست کارهایی به مانند بازگرداندن بخشی از جنگل سراوان به دامان طبیعت، شناسایی تمامی عوامل آلودگی تالاب بین المللی انزلی و دو رودخانه زرجوب و گوهر رود، احداث تصفیه خانه لاکان، بهسازی و توسعه تصفیه خانه‌های بیمارستانی در استان گیلان انجام شود که این روند با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی ادامه دار است.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه جلسه میان دستگاه های اجرایی در استان گیلان و اعضای مجمع نمایندگان به سه بخش تقسیم بندی شده است، تصریح کرد: بخشی مربوط به جلسه شورای برنامه ریزی است که در آن مباحث کلان استان مطرح می‌شود، بخشی هم جلساتی با بنده به عنوان استاندار است که در این جلسه علاوه بر مباحث استانی مباحث شهرستانی هم مطرح شده و جلسه ای هم به طور تخصصی با معاونین و دستگاه های ذیربط  چه در خود استان و چه در خود شهرستان برگزار می‌شود تا مسایل شهرستانی بررسی و مرتفع شود.

 رییس مجمع نمایندگان گیلان نیز در این دیدار، با قدردانی از اهتمام جدی استاندار برای رفع مسایل و مشکلات گیلان، حفظ وحدت رویه و تعامل منطقی اعضای این مجمع با مجموع متولیان دولتی و مدیران اجرایی استان را موجب تحقق اهداف پیش بینی شده در سال جدید و متناسب با شعار سال دانست و تاکید کرد: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مسایل اقتصادی و معیشتی همراه با مهار تورم از اولویتهایی ست که در راس برنامه های مجمع نمایندگان استان قرار می گیرد.

دکتر محمدرضا احمدی افزود: وکلای مردم، پیگیری مستمر در این حوزه ها را با هدف نیل به توسعه ی پایدار و متوازن در دستور کار قرار می دهند.

در ادامه  این نشست سید علی آقازاده و جبار کوچکی نژاد از نمایندگان مردم رشت و خمام، ابراهیم نجفی نماینده  آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر، حسن محمدیاری، نماینده  شهرستانهای تالش، ماسال و رضوانشهر، خلیل بهروزی فر، نماینده  فومن و شفت، رسول فرخی نماینده  مردم لاهیجان و سیاهکل و همچنین غلامرضا مرحبا، نماینده  مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی هر یک دیدگاه های خود را در خصوص نحوه  اولویت بخشی به طرحهای عمرانی، تولیدی، کشاورزی، آبرسانی، اقتصادی و ترانزیتی استان بیان کردند و تمرکز بر یک طرح ملی در هر شهرستان را در راستای تحقق شعار سال و  تسهیل در روند خدمت رسانی عمومی خواستار شدند.

لزوم راه اندازی قرارگاهی تحت عنوان مقابله با جنگ ترکیبی دشمنان علیه ملت، رفع مشکل گمرک و ترانزیت بندر مرزی آستارا، فعال سازی قرارگاه مدیریت آب کشاورزی، احیا و ارتقاء ظرفیتهای بندری استان برای تسهیل در روند صادرات و ترانزیت کالا، عمران روستایی، اجرای مستمر طرح های محرومیت زدایی، رونق تولید در دو بخش صنعت و کشاورزی از دیگر تاکیدات نمایندگان در این نشست بود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد