×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  شنبه - 1 اردیبهشت - 1403
false
true
ضرورت ایجاد منطقه ویژه فناوری در گیلان

به گزارش «گیل بان»، محمد درویشی با اشاره به لزوم ایجاد گفتمانی جدید در حوزه پژوهش کشور تصریح کرد: پژوهش های کاربردی در ایران عقیم مانده و نیازمند اهتمام ویژه وزارت علوم، دانشگاهیان و پژوهشگران است.

لزوم بازنگری در شیوه های آموزش و پژوهش

وی با بیان اینکه بسیاری از اولویت های مطالعاتی و پژوهشی کمتر مورد توجه قرار می گیرند، افزود: اکثر دانشگاه های کشور کمترین ارتباط را با صنایع داشته و کوششی نیز در مسیر برقراری این رابطه صورت نمی دهند، و در عوض بیشتر وقت و سرمایه خود را برای اجرای طرح ها و پایان نامه هایی با موضوعات تکراری و کم اهمیت صرف می کنند.

درویشی با تأکید بر ضرورت کیفی سازی آموزش و پژوهش در کشور گفت: بازنگری در شیوه های رایج تدریس، ایجاد سرفصل های جدید با توجه به نیازهای روز کشور، توسعه رشته های بین رشته ای، تمرکز بر آموزش های فنی و حرفه ای، ارتقای مهارت در فارغ التحصیلان، تدریس مطابق چارچوب ‌های آموزشی، درگیر کردن ذهنی و عملی دانش پژوه با موضوعات و نیز برانگیختن روحیه کنجکاوی، جستجو و کشف حقایق علمی توسط آنان از جمله راهکارهای موثر برای دستیابی به این هدف است.

حمایت از توسعه شرکت های دانش بنیان در زمینه تولید تجهیزات آزمایشگاهی

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری گیلان با اشاره به کمبود تجهیزات آزمایشگاهی مدرن در دانشگاه های کشور تصریح کرد: بسیاری از پژوهش ها در علوم تجربی و ریاضی نیازمند ابزارها و دستگاه های دقیق اندازه گیری هستند که تعداد قابل توجهی از آنها در داخل تولید می شود.

وی ادامه داد: حمایت از تأسیس و توسعه شرکت های دانش بنیان در زمینه تولید و برند سازی انواع تجهیزات آزمایشگاهی، نه تنها قادر به برطرف کردن نیازهای دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشورمان به این محصولات خواهد بود، بلکه منجر به رونق صادرات غیر نفتی، ارز آوری و اشتغال زایی خواهد شد.

درویشی با اشاره به ظرفیت های اقتصادی منطقه آزاد انزلی در استان گیلان گفت: گیلان به علت برخورداری از مراکز بزرگ و پر تعداد دانشگاهی، پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی و نیز جامعه بزرگ مخترعین و مبتکرین پتانسیل بالایی برای ایجاد یک منطقه ویژه فناوری دارد.

بنای شایسته ترین قدرت علمی جهان توسط دانشمندان ایرانی

وی حرکت دانشگاه های کشور به سوی کارآفرینی را ضرورتی غیر قابل چشم پوشی دانست و اظهار کرد: بر اساس آمارهای موجود نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی ۲.۵ برابر افراد غیردانشگاهی است و این حکایت از عدم مهارت و تخصص لازم در فارغ التحصیلان برای جذب در بازار کار کشور دارد.

درویشی در ادامه تصریح کرد: تجاری ‌سازی پروژه‌ های دانشگاهی و تبدیل دستاوردهای دانش بنیان سرمایه های فکری به سرمایه های اقتصادی، تنها از طریق ایجاد حلقه واسط ارتباط پایدار صنعت و دانشگاه امکان پذیر است.

وی با اشاره به اینکه دشمنان کشورمان پروژه نفوذ را با قدرت هرچه تمامتر دنبال می کنند، یادآور شد: حوزه علم و فناوری به ویژه دستاوردهای مرتبط با دانش هسته ای، پتروشیمی و فناوری موشکی از جمله اهداف استکبار جهانی از اجرای طرح نفوذ به جامعه دانشگاهی و نخبگان علمی ایران اسلامی است.

درویشی در پایان با بیان اینکه سهم بسیار بالایی از معادلات قدرت در دنیای امروز بر اساس میزان توسعه یافتگی علمی و پیشرفت های فناورانه تعیین می شود، خاطرنشان کرد: دانشمندان کشورمان قادرند با اتکا بر نیروی تخصص، تعهد و ایمان شایسته ترین قدرت علمی جهان را بنا نهند.

 

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد