×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 10 فروردین - 1403
false
true
شهادت سردار سلیمانی عامل وحدت ملی در کشور شد/سازمانهای مردم نهاد از مهم ترین ارکان جامعه مدنی هستند/حمایت جدی دولت دوازدهم از سازمانهای مردم نهاد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»، مهندس حیدری در همایش هوای پاک و در جمع سازمانهای مردم نهاد و دستگاههای اجرایی شهرستان سیاهکل با اشاره به سالروز شهادت و اخلاق کریمانه و زندگی سراسر خیر و برکت حضرت فاطمه زهرا (س)، اظهار کرد:‌ حضرت زهرا (س) بانوی بزرگ جامعه اسلامی بودند که تاثیر زندگی ارزشمند ایشان در گسترش دین مبین اسلام و تشیع، بی‌بدیل بوده است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان  افزود  شهادت سردار سلیمانی  سبب اجماع و وحدت ملی در کشور شد و مردم بار دیگر در حمایت و پشتیبانی از آرمان‌های انقلاب اسلامی همدل شدند.

وی در ادامه با اشاره به وفاق، انسجام و حمایت کم‌نظیر مردم در تشییع پیکر سردار شهید قاسم سلیمانی، اظهار کرد: دهه فجر فرصتی برای تقویت همبستگی و وحدت ملی بوده و باید از وفاق و همدلی ایجاد شده در کشور به عنوان مهمترین و بزرگترین سرمایه اجتماعی استفاده کنیم.

مهندس حیدری خاطرنشان کرد: برای توسعه کشور نیازمند یک جامعه قدرتمندیم و جامعه قدرتمند نیازمند مشارکت بیشتر مردم است و تقویت جامعه مدنی به اراده محکم و تلاش مضاعف نیاز دارد که سازمانهای مردم نهاد از مهم ترین ارکان جامعه مدنی هستند.

وی رفتار سیاسی کشورها و دولتهای دنیا را از حیث مشارکت شهروندان به سه دسته سیاست بدون مشارکت، سیاست مشارکت پذیر هدایت شده و سیاست مشارکت پذیر واقعی تقسیم کرد و گفت: در سیاست مشارکت پذیر  واقعی شهروندان از آگاهی سیاسی برخوردار بوده و دولت نیز بطور واقعی قدرت را به نهادهای مدنی و شهروندان واگذار می کند.

حیدری افزود: در این نوع مشارکت شهروندان از امکان کافی در قالب احزاب و انتخابات برخوردار بوده و در چنین بافتی شهروندان دارای نقش و مسئولیت بوده و با آموزشهای سیاسی و اجتماعی می توانند با پرورش ایده ها و افکار و ایده آلها و تشریح هنجارها و ناهنجارها به مشارکت آگاهانه و موثر مردم کمک کند که شهروندان با تسلط بر شیوه ها و ارزشها نقش های اجتماعی را فرا می گیرند و هویت و ساختاری قوی می یابند و با توانمندی خود در تصمیم گیری و تصمیم سازیها مشارکت فعال و موثر انجام داده و طبیعتا” بازیچه فضاسازیهای کاذب نمی شوند.

وی با تاکید براینکه اهمیت مشارکت بر کسی پوشیده نیست، خاطرنشان کرد: حل مشکلات جامعه بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست و مشارکت اجتماعی برای کشور الزامی و ضروری است و دولت به تنهایی نمی تواند تمام معضلات را مرتفع کند و از بهم پیوستن ما و شما قرار است بحث مشارکت اجتماعی استان و توسعه آن رقم بخورد. مهندس حیدری با بیان اینکه انسجام و پیوستگی اجتماعی و مشارکتهای مردمی یک اصل کاربردی و مهم است که در مدیریت های کلان امروزی جایگاه ویژه ای را داراست، افزود: سازمانهای مردم نهاد بازوان پرتوان جامعه در حوادث و بحرانها هستند که باید با برخورداری از استقلال یار دولت باشند.

وی با تاکید بر این که امروز در عرصه های محیط زیست، تامین آب، سلامت مردم، مبارزه با آسیب های اجتماعی نیازمند این هستیم که تشکل های عیر دولتی در کنار دولت باشند، گفت: سمن ها با توجه به کارکرد و نوع فعالیت ها به شکل گیری و تقویت سرمایه اجتماعی کمک می کنند و این نهادهای مردمی ضمن پرداختن به مسائل و معضلات موجود، جامعه را نسبت به ضعف و کاستی ها و چالشهایی که در حوزه های مختلف علی الخصوص زیست محیطی وجود دارد آگاه می کنند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان خاطرنشان کرد: ما در استان با بیش از 430 سازمان مردم نهاد دارای مجوز از سوی دستگاه های مجوز دهنده هستیم. که این سازمانهای مردم نهاد در استان بزرگترین ظرفیت اجتماعی در خصوص مبارزه با آسیبها و موضوعات اجتماعی و کاهش آنها هستند و دولت دوازدهم نیز از این سازمانها به صورت جدی حمایت و برای توانمندسازی آنها تلاش میکند. یکی از رویکردهای دولت شناسایی سازمانهای مردم نهاد، کمک به آموزشهای تخصصی و حمایت از طرحهای آنهاست.

اوی در ادامه با اشاره به برخی از آمارهای مستند در خصوص آلودگی های زیست محیطی تاکید کرد: طبق استانداردهای فعلی بخش بزرگی ازجمعیت دنیا در یک محیط سالم زیستی، زندگی نمی کنند لذا اگر موضوعات حفاظت از محیط زیست را  با رویکرد مردم محور و آموزش و هدایت موثر به پیش ببریم و دولت بعنوان یک منبع و مرجع بتواند موانع را از سر راه بردارد موفق تر خواهیم بود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان افزود: در این خصوص اگر سازمانهای مردم نهاد بصورت تشکل یافته و شبکه ای فعالیت کنند قطعا نقش اثرگذارتر و اساسی تری خواهند داشت.

وی در انتها با اشاره به اینکه دورانی که دولتها بتوانند بار سنگین توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و زیست محیطی را به دوش بکشند بسر آمده، تصریح کرد: نگاه دولت و رویکرد به سازمانهای مردم نهاد در جامعه مدنی این است که این ظرفیتها را بعنوان شریک دولت و شرکای توسعه جامعه برای دولت در نظر میگیرد که بایستی با تمامی ظرفیت همکار و همیار دولت و رابط بین دولت و ملت باشند.

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد