×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  پنج شنبه - 6 اردیبهشت - 1403
false
true
شفافیت و کاهش هزینه ویژگی مهم سامانه جامع اطلاعات جغرافیایی است

به گزارش «گیل بان»، جلسه مشترک کمیته‌ های تخصصی اطلاعات جغرافیایی و کاداستر ظهر امروز سه شنبه در استانداری گیلان برگزار شد.
دکتر مصطفی سالاری در این جلسه به ارتباط مستقیم 2 کمیته تخصصی مذکور با یکدیگر اشاره کرد و افزود: کمیته‌ کاداستر اطلاعات مورد نیاز کمیته‌ اطلاعات جغرافیایی را تهیه می‌کند و باید به صورت مستمر بروزرسانی شود.
سالاری با بیان اینکه در موضوع کاداستر 4 محدوده تعریف می‌شود اظهار داشت: یکی از محدوده ‌ها مربوط به حوزه‌ اراضی ملی، جنگل ‌ها و مراتع است که توسط منابع طبیعی نقشه‌ کاداستر تهیه می ‌شود.
نماینده عالی دولت در گیلان خاطر نشان کرد: محدوده‌ دیگر حوزه‌ اراضی کشاورزی است و باتوجه به اینکه در این اقدام مالکیت مردم و مرز زمین‌ های شخصی با اراضی ملی مشخص می‌ شود از حساسیت بالایی برخوردار است و توسط امور اراضی تهیه می ‌شود.
وی با اشاره به اینکه منابع این پروژه تاکنون به صورت ملی بوده گفت: تعیین نقشه‌ های اراضی روستایی توسط بنیاد مسکن و اراضی شهری توسط ثبت اسناد و املاک انجام می‌گیرد.
استاندار گیلان اظهار داشت: انجام دقیق تهیه این نقشه‌ ها باعث می‌شود تا اشخاص در امورات خود نیازمند نقشه ‌برداری مستقل نباشند که منجر بر تسریع اقدامات می‌ شود.
وی افزود: با تهیه این نقشه‌ها قطعاً مالکیت مردم نظم پیدا می‌کند.
دکتر سالاری بر ضرورت دسترسی مورد نیاز دستگاه‌ های مختلف به نقشه ‌های تهیه شده تأکید و تصریح کرد: تصویرهای هوایی خام، کاداستر و نقشه‌ های توپوگرافی باید توسط دستگاه ‌های متولی به صورت دقیق به سامانه اطلاعات جغرافیایی وارد شود تا در اجرای پروژه ‌ها نیازمند استعلام مجدد نباشد.
وی با بیان اینکه چنین طرح واحدی موجب کاهش هزینه ‌ها و نیز جلوگیری از اقدامات موازی توسط دستگاه ‌های مختلف می شود، خاطر نشان کرد: این اقدام علاوه بر تسریع در اجرای پروژه‌ ها، شفافیت را برای مردم به دنبال دارد و جلوی رانت و مسائلی از این قبیل را می‌گیرد.
نماینده عالی دولت در گیلان افزود: پس از تکمیل سامانه اطلاعات جغرافیایی، می ‌توان آن را در اختیار دفاتر خدمات الکترونیک قرارداد تا مردم با مراجعه به این دفاتر تکالیف خود را در بخش های مختلف بدانند.
وی با بیان اینکه با تقویت زیرساخت ‌های استانی دستگاه‌ های اجرایی را فعال خواهیم کرد اظهار داشت: درخصوص موضوع اطلاعات جغرافیایی و مکانی باید با انتخاب مشاوران قوی با جدیت اقدام و به صورت سریع محقق شود.
دکتر سالاری با اشاره به اینکه مدیریت سامانه‌ SDI باید توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی یا اداره‌ کل ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام گیرد افزود: در این موضوع با رفتارهای بخشنامه‌ ای نمی‌ توان نتیجه گرفت بلکه باید در استان با توافق، تفاهم و تعامل، تبادل اطلاعات را بین دستگاه ها به راحتی انجام دهیم تا مشکلات مردم کاهش پیدا کند.
وی خاطر نشان کرد: دبیرخانه کمیته ‌های کاداستر و اطلاعات جغرافیایی باید برنامه راهبردی خود را تدوین تا افق دید ما برای آینده مشخص باشد و نیازمندی‌ ها براساس دستگاه‌ های مختلف به صورت دقیق در نظر گرفته شود.
وی خاطر نشان کرد: تمام تلاش ما بر این است تا دستگاه‌ ها به غیر از موارد طبقه‌ بندی شده تبادل اطلاعات خود را به صورت آسان و واحد انجام دهند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد