×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 10 فروردین - 1403
false
true
یک سوم از اقتصاد جهانی وارد رکود خواهد شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ کریستالینا جورجیوا در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا گفت، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و چین همگی به‌طور همزمان کاهش سرعت رشد اقتصادی را تجربه می‌کنند و ما انتظار داریم یک‌سوم اقتصاد جهان در رکود باشد. صندوق بین‌المللی پول چشم‌انداز۲۰۲۳ خود برای رشد اقتصاد جهان را در آخرین گزارش خود در ماه اکتبر کاهش داد و دلیل آن را نیز تداوم اثرات جنگ اوکراین و همچنین فشارهای تورمی و افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی بزرگ عنوان کرد. به گفته جورجیوا، گسترش سریع همه‌گیری کووید در چین همزمان با کنار گذاشتن سیاست کووید صفر از سوی رئیس‌جمهور چین به این معناست که این کشور در کوتاه‌مدت با یک ضربه اقتصادی تازه مواجه خواهد شد؛ چند ماه آینده برای چین ماه‌های سختی خواهد بود و تاثیر آن بر رشد اقتصادی چین منفی خواهد بود. همچنین تاثیر منفی بر رشد اقتصادی منطقه و رشد اقتصادی جهان خواهد داشت.

به گفته جورجیوا، برای اولین‌بار در ۴۰سال گذشته، رشد سالانه چین احتمالا برابر یا کمتر از رشد جهانی خواهد بود؛ به این معنی که می‌تواند به جای تحریک فعالیت اقتصادی در جهان، آن را کاهش دهد، اتفاقی که قبلا هرگز رخ نداده است. به گزارش بلومبرگ، داده‌های منتشرشده در روز شنبه نشان داد که تغییر ناگهانی در سیاست کووید صفر چین باعث شد سرعت فعالیت‌های اقتصادی در چین به کندترین آن از فوریه۲۰۲۰ برسد؛ چراکه این ویروس در شهرهای بزرگ گسترش یافته و مردم را به ماندن در خانه و مشاغل را به تعطیلی وادار کرده است.

 براساس این گزارش، تازه‌ترین اظهارات رئیس صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که این نهاد احتمالا به زودی پیش‌بینی‌های اقتصادی خود را برای سال۲۰۲۳ کاهش خواهد داد. صندوق بین‌المللی پول معمولا به‌روزرسانی پیش‌بینی‌های خود را در طول مجمع جهانی اقتصاد در داووس که اواخر این ماه برگزار می‌شود، منتشر می‌کند. به گزارش بلومبرگ، صندوق بین‌المللی پول در ماه اکتبر هشدار داده بود که یک‌سوم اقتصاد جهان با کاهش تولید اقتصادی مواجه خواهد شد و به احتمال ۲۵درصد رشد تولید ناخالص داخلی جهان در ۲۰۲۳ کمتر از ۲درصد خواهد بود که به‌عنوان رکود جهانی تعریف می‌شود.

براساس اظهارات جورجیوا، با این وجود ایالات متحده آمریکا از رکود اقتصادی خواهد گریخت که تا حدی به‌دلیل بازار کار قوی آن است.  به گفته او، ایالات متحده احتمالا از رکود اقتصادی جلوگیری خواهد کرد؛ چراکه بیکاری آن بسیار پایین است و اگر این تاب‌آوری در ۲۰۲۳ حفظ شود، این کشور به جهان در پشت سر گذاشتن سالی بسیار سخت کمک خواهد کرد؛ اقتصاد ایالات متحده آمریکا به‌طور قابل توجهی تاب‌آور ظاهر شده است. بیکاری در ایالات متحده به ۷/ ۳درصد رسیده است و این کشور ۲۶۳هزار شغل در لیست حقوقی بخش غیرکشاورزی در ماه نوامبر اضافه کرده که بهتر از انتظارات بوده است. اقتصاددانان مورگان-استنلی انتظار دارند که نرخ بیکاری در ماه دسامبر بدون تغییر باقی بماند و ایالات متحده ۱۸۵هزار شغل ایجاد کند. اواخر ماه گذشته، تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در سه‌ماه سوم از ۹/ ۲درصد در ماه نوامبر به ۲/ ۳درصد رسید.

با این‌حال، اقتصاددانانی که در نظرسنجی فایننشال‌تایمز شرکت کرده‌اند انتظار دارند که بیکاری در ایالات متحده در سال جاری به ۵/ ۵درصد افزایش یابد و ۸۵درصد از اقتصاددانان انتظار رکود اقتصادی را در ۲۰۲۳ دارند. کارشناسان موسسه کپیتال‌اکونومیکس نیز معتقدند اقتصاد ایالات متحده به احتمال ۹۰درصد در ۶ماه آینده دچار رکود خواهد شد. این موسسه در ماه دسامبر اعلام کرد: «درحالی‌که رکود اقتصادی احتمالا در ایالات متحده خفیف خواهد بود، منطقه یورو به دلیل آسیب شدید به شرایط تجاری‌اش که ناشی از جنگ در اوکراین بوده است، دچار رکود بزرگ‌تری خواهد شد.»

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد