×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  پنج شنبه - 30 فروردین - 1403
false
true
اکسیژن کره زمین کم شده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ سرخوش کرم زاده امروز در جمع خبرنگاران، منابع طبیعی و محیط زیست را متعلق به همه موجودات زنده دانست و اظهار کرد: رفتارهای موجودات زنده مستقیما بر روی کره زمین تاثیر دارد.

وی منابع طبیعی را شامل جنگل و دریا و مرتع و کوه و… دانست و افزود: برخی منابع طبیعی را در جنگل و مرتع و پوشش گیاهی خلاصه می کنند، اما کل اکوسیستم حوضه آبخیز و موجودات زنده گیاهی و جانوری آن و عناصر غیر زنده همچون سنگ و خاک، منابع طبیعی محسوب می شود.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه بالغ بر ۸۰۰ آیه درباره انفال و منابع طبیعی داریم، تصریح کرد: منابع طبیعی نه تنها از نظر اقتصادی و اجتماعی مفید است، بلکه از نظر سلامت و درمان نیز برای انسان اهمیت دارد؛ امروزه زندگی در شهرهای بزرگ سلامت جسمی و روانی انسان ها را دچار مخاطره کرده و لذا پناه بردن به دامان طبیعت و منابع طبیعی موجب کاهش استرس و بهبود همه بیماری هاست.

کرم زاده، کاشت درخت را تکلیف ملی و بین المللی جمهوری اسلامی ایران دانست و اضافه کرد: توسعه جنگل ها و مراتع و پوشش گیاهی اولویت تراز اول جهانی بوده و لذا به دنبال تولید اکسیژن و ترسیب کربن و کاهش گازهای آلاینده محیط زیست هستیم.

وی با بیان اینکه عموم مردم رفاه را در درآمد و خوراک و پوشاک و مسکن می دانند، اضافه کرد: مهمتر از خوراک و پوشاک و مسکن، تنفس ماست، زیرا بدون اکسیژن بیشتر از سه دقیقه زنده نمی مانیم و متاسفانه اکسیژن کره زمین رو به اتمام است.

سرپرست منابع طبیعی گیلان با اشاره به از بین رفتن جنگل ها و پوشش گیاهی و رو آوردن کشورها به سمت درختکاری طی دو سده اخیر، تاکید کرد: اکسیژن کره زمین کم شده و زندگی در شهرها را خطرناک کرده است؛ به گونه ای که بیماران قلبی و تنفسی مشکلات زیادی پیدا کرده اند و لذا باید به سمت کاشت درخت برویم.

وی با بیان اینکه با دستور رئیس جمهور و ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی به رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، کاشت یک میلیارد درخت طی چهار سال را آغاز کردیم، گفت: این یک میلیارد نهال باید تبدیل به یک میلیارد درخت شود.

کرم زاده، با اشاره به تکلیف کاشت ۱۰۰ هزار اصله نهال در مدت زمان ۲۰ دقیقه در سطح کشور طی روز گذشته، خاطرنشان کرد: سهم استان گیلان ۳۰۰۰ اصله نهال بود، اما توانستیم از ساعت ۱۳ الی ۱۳:۲۰ روز گذشته ۱۲ هزار اصله نهال بکاریم و رکورد بزنیم.

سرپرست منابع طبیعی گیلان در ادامه از تولید دو میلیون و ۵۱۵ هزار اصله نهال در نهالستان های گیلان طی امسال خبر داد و بیان کرد: گونه های تولید شده گونه های بومی شامل بلوط، افرا، پلت، شیردار، توسکا، ون، گیلاس وحشی و… است.

وی از افزایش تولید نهال برای سال آینده خبر داد و گفت: سال گذشته تنها در نهالستان پیلمبرای رضوانشهر ۷۰۰ هزار اصله نهال تولید کردیم که امسال به سه میلیون اصله افزایش یافت.

کرم زاده، با بیان اینکه هر هکتار جنگل دو و نیم تن اکسیژن تولید می کند، افزود: قدمت جنگل های دنیا از ۵۰۰۰ سال تا پنج میلیون سال است، اما جنگل های هیرکانی ۶۰ میلیون سال قدمت دارد و در نوع خود بی نظیر است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد