×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  شنبه - 1 اردیبهشت - 1403
false
true
سبزه بذر مرکبات جایگزینی مناسب برای سبزه گندم هفت سین

در بهار طبیعت هرسال، حجم بسیار زیادی بذر گندم و حبوبات به ارزش تقریبی 5 میلیارد تومان، با در نظر گرفتن مصرف منابع آب شیرین و منابع طبیعی (برای سبزه عید هر خانوار ایرانی 200 تا 300 گرم بذر مصرف می نماید)، به مناسبت پاسداشت آیین باستانی استقبال از بهار طبیعت به هدر می رود. با این اوصاف در هر سال 1800 هکتار گندم درو و صرف سبز کردن سبزه عید شده و در نهایت پس از ایام نورز راهی پارک‌ها و جوی‌های آب می شود.

با توجه به آنکه سبزه عید نماد خرمی سفره هفت سین بوده و نمی توان این نماد فرهنگی را نادیده گرفت، لذا می توان با فرهنگ سازی کاشت بذرهای دور ریختنی میوه های خوراکی (از قبیل پرتقال، نارنج و لیمو) نهال های زیبا و با عمر چندساله تولید نمود تا نمادی ریشه ای تر و سبزتر از سبزه عید حاصل شود.

آموزش سبز کردن بذر مرکبات برای جایگزینی سبزه عید:

یک: بذرهای مورد نظر را به مدت 48 ساعت در آب قرار دهید.
دو: بعد از 24 ساعت، پوسته رویی بذرها را با دقت جدا نمایید.
سه: مغز بذرها را در جهت جلوگیری از خشک شدن می توانید در آب قرار دهید.
چهار: بذرها را با دقت و با فاصله مناسب بر روی خاک گلدان قرار دهید. گلدان مورد نظر باید دارای خاک سبک و سوراخی در انتهایش جهت خروج آب و جلوگیری از پوسیدگی باشد.
پنج: روی بذرهای کاشته شده را با لایه ای نازک از خاک یا سنگ ریزه پوشش دهید.
شش: به کمک اسپری عملیات آب رسانی را انجام دهید و در چند روز اولیه (حدود دو روز) از پوشش پلاستیکی بر روی ناحیه بیرونی گلدان استفاده نمایید.
هفت: گلدان را در مکانی آفتاب گیر قرار داده. بذرها بعد از ۱۴ تا ۳۰ روز شروع به جوانه زدن خواهند نمود.
هشت: جوانه ها کم کم رشد نموده و با گذشت زمان به نهال تبدیل خواهند شد و بعد از ۲ سال می توان نهال مورد نظر را در بهار به باغچه منتقل کنید.

نکته: به جای مرحله سوم می توانید بذرها را در وسط یک حوله کاغذی قرار دهید و به درون یک کیسه پلاستیکی منتقل نماید تا جوانه بزنند. البته اجازه تبادل هوا در کیسه پلاستیکی را بدهید تا یک گلخانه کوچک را برای هسته‌های خود شبیه سازی کرده باشید. کیسه پلاستیکی در نزدیکی لبه پنجره‌ای که آفتاب به خوبی از آن به داخل بتابد مکان ایده‌آلی برای نگهداری از هسته‌ها بوده و رطوبت نیز باید کنترل شود.
توجه: سالها ممکن است این نهال میوه ندهد، اما می توانید از زیبایی دسترنج خود بهره برده و آن را برای نسل های آینده خود به هدیه بگذارید.

دکتر ابراهیم آذرپور (ﻋﻀﻮ اﻧﺠﻤﻦ ﻋﻠﻮم زراﻋﺖ و اﺻﻼح ﻧﺒﺎﺗﺎت اﯾﺮان)

 

 

 

 

پایگاه خبری تحلیلی گیل بان: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اجرای رسالت مطبوعاتی، احترام به مخاطبان و اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد