×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  پنج شنبه - 6 اردیبهشت - 1403
false
true
سابقه تاریخی ابریشم به دوران اشکانیان و ساسانیان می‌رسد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ ولی جهانی در گردهمایی احیای صنعت نوغان و پرورش کرم ابریشم بندر انزلی در جهت حمایت از مشاغل خانگی که در محل اداره نوغان سابق این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: پرونده ابریشم ایران در زمستان ۱۴۰۱ در مراکش به صورت مشترک با هفت کشور حاشیه دریای خزر ثبت جهانی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان افزود: رویکرد اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان این است بتواند این جاذبه گردشگری که در استان گیلان داریم را رونق دهد و در همین راستا تفاهم نامه‌ای با مرکز توسعه نوغانداری کشور انجام شد.

او تصریح کرد: نزدیک به ۱۲ اثر تاریخی داریم که متعلق به صنعت نوغان است و از شهرستان رودسر تا صومعه سرا وجود دارد؛ همچنین فضاهای بسیار بزرگی که قدمت آنها بالغ بر ۱۶۰ سال بوده و با تاریخ و طبیعت در ارتباط است و کشت توت در آن زمان رواج داشته است.

جهانی اضافه کرد: بهترین مجموعه هایی که در استان گیلان داریم و ثبت ملی شده در شهرستان انزلی است و کمتر به مرمت نیاز دارد.

او با اشاره به اینکه سابقه تاریخی صنعت ابریشم به دوره ساسانی باز می گردد، گفت: با توجه به کاوش های باستان شناسی که در مناطق دیلمان و رودبار انجام شده و آثار نخی و پارچه‌های ابریشمی که به دست آمده نشان دهنده این است که گیلان به عنوان قطب ابریشم ایران و دنیا شناخته شده بود و تا دوره قاجار که دروازه اروپا بودیم، این مراودات همیشه بین کشورهای منطقه و اروپای شرقی با معروفیت ابریشم ایران وجود داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان تاکید کرد: در این راستا بررسی هایی که در ساحل دریای خزر انجام دادیم نزدیک هشت مورد از کشتی های مکشوفه را به دست آوردیم که از روسیه به سمت استان گیلان می آمدند و ابریشم گیلان را به سمت روسیه و یا کشورهای دیگر می بردند و از آنجا موادی از جمله نفت سیاه، استکان و نعلبکی را به سمت گیلان می آوردند و این مراودات در طول تاریخ وجود داشته است.

او گفت: یک سری اشیای قدیمی که در قالب اموال تاریخی و فرهنگی در خدمت شرکت سفیدرود است که مربوط به ۱۵۰ سال پیش بوده و اگر این اشیا به عنوان موزه ابریشم به جایگاه اصلی خودش برگردد و در یکی از این فضاها اختصاص داده شود ما این آمادگی را داریم کمک کنیم.

جهانی با بیان اینکه این موزه باید چندوجهی در بخش‌های گردشگری و تولید نوغان باشد، تصریح کرد: این آمادگی را داریم یک ردیف اعتباری برای ابریشم گیلان در شهرستان انزلی اختصاص دهیم و این موزه تا قبل از سال ۱۴۱۰ بهره برداری شود.

منبع: روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد