×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 10 فروردین - 1403
false
true
رعایت اصول اخلاقی گزینه‌ای مهم در عرصه پژوهش است

به گزارش «گیل بان»، دکتر ابراهیم چیرانی در جشنواره استانی تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان که در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت برگزار شد، اظهار کرد: سیاست‌ها و ساختارهای استراتژیکی پژوهشی استان گیلان جایگاه خاصی در عرصه علمی و پژوهشی دارد اما هنوز نتوانسته است در زمینه رقابت و عمل جایگاه خود را آن گونه که شایسته است پیدا کند .

وی ادامه داد: متأسفانه در عصر امروز به نظر می‌رسد که در امر پژوهش نوعی عدم علاقه و ابهام وجود دارد بدین شکل که گویی پژوهش فقط در اختیار افراد خاصی قرار دارد و دیگران یا نمی‌توانند وارد عرصه پژوهش شوند یا ترس از ورود به این وادی را دارند.

چیرانی تصریح کرد: این موضوع که چرا پژوهش فقط در اختیار افراد و قشرهای خاصی قرار دارد از سطح ملی تا سطح بین‌المللی قابل بحث و رسیدگی است و برای اینکه بتوانیم توانمندی‌های علمی و پژوهشی خود را بهتر در جامعه عرضه کنیم و همچنین به سطح پیشرفت و ارتقاء علمی برسانیم باید به این موضوع بیشتر از گذشته پرداخته شود .

این مقام مسئول ضمن بیان اینکه پژوهش باید دو ویژگی مسأله محور و قابلیت حل مشکلات را داشته باشد تاکید کرد: برای آنکه بتوانیم در سطح دنیا همانند برخی از دانشگاه‌ها جایگاه خود را آن‌گونه که شایسته است پیدا کنیم، باید توصیف‌گر، تحلیگر، کنترل‌کننده و پیش بینی کننده خوبی بر روی مسائل و پدیده‌های دنیا باشیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان خاطرنشان کرد: رشته علوم انسانی به دلیل روش‌های خاصی که در آن موجود است با سایر رشته‌ها تفاوت اساسی دارد و می‌تواند در زمینه‌هایی از قبیل اسلامی کردن دانشگاه‌ها و انحرافات اجتماعی و خیلی موارد خاص دیگر بحث و طرح‌های مفصل و گسترده‌ای داشته باشد و خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند به طور وسیعی در این زمینه‌ها به طور چشم‌گیری فعالیت کند.

چیرانی، افزود: در امر پژوهش رعایت اصول اخلاق بسیار ضروری است و باید در ایجاد فرصت‌ها و اقدامات پژوهشی به این موضوع توجه ویژه‌ای شود به عنوان مثال اگر در علوم انسانی بخواهیم فرهنگی را تغییر دهیم ابتدا باید خودمان مفهوم فرهنگ را درست معنا کنیم تا دراین زمینه موفق عمل کنیم .

وی از برنامه‌های پژوهشی تدوین شده هفته پژوهش سال جاری اظهار خرسندی کرد و گفت: امید است برای سال آینده نقشه راه پژوهشی دقیق‌تری تدوین کنیم تا بتوانیم بهتر در عرصه پژوهش حضور پیدا کنیم.

به گزارش ایسنا، در پایان از 5 تن از پژوهشگران واحدهای دانشگاهی رشت، لاهیجان و آستارا طی مراسمی تقدیر شد. همچنین از 6 نفر از برگزیدگان پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و 10 نفر از برگزیدگان مسابقات کتابخوانی این واحد دانشگاهی در این مراسم تقدیر شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد