×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 10 فروردین - 1403
false
true
رتبه ششم ایران در تولید آلوچه جهان/ منطقه بازکیاگوراب از مهمترین مراکز تولید، خرید و فروش آلوچه در شرق گیلان است

به گزارش «گیل بان»؛ عصر دیروز نخستین جشنواره شکرانه برداشت آلوچه در شرق گیلان با همکاری سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری؛ انجمن علمی پدافند غیرعامل؛ پژوهشکده تحقیقات، توسعه و ترویج گیاهان راهبردی، و مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات بامبوی استان گیلان؛ پایگاه مقاومت بسیج علمی شهید بهشتی لاهیجان و نیز شورای اسلامی دهستان بازکیاگوراب در این دهستان برگزار شد.

دکتر ابراهیم آذرپور، دبیر علمی نخستین جشنواره شکرانه برداشت آلوچه، در گفت و گو با خبرگزاری علم و فناوری در گیلان با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره تصریح کرد: تلاش در جهت حمایت، معرفی و بازاریابی هرچه بیشتر محصولات کشاورزی استان؛ توسعه گردشگری روستایی با تأکید بر اگروتوریسم؛ جلب توجه مسئولان به سهم قابل توجه تولید، درآمدزایی و نیز ظرفیت بالای باغات آلوچه جهت افزایش سطح زیر کشت؛ ترغیب جوانان روستایی به ایجاد اشتغال پایدار مبتنی بر کشاورزی و جلوگیری از مهاجرت آنان به شهرها از جمله مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی با اشاره به خصوصیات گیاه شناسی درخت آلوچه گفت: این گیاه با نام علمی Prunus domestica L، و نام انگلیسی Greengage متعلق به خانواده Rosaceae بوده و محصول آن میوه ای‌ کوچک، آبدار، با پوستی نازک به رنگ های مختلف سبز، سرخ، نارنجی و زرد است.

آذرپور در ادامه با بیان تاریخچه ای مختصر از پرورش آلوچه در جهان و ایران افزود: بر اساس سوابق موجود پیشینه کشت و بهره برداری از این گیاه به حدود دو هزار سال قبل در چین باز می گردد. در کشور ما نیز استان های گیلان، مازندران، کرمانشاه، کردستان، مرکزی، خراسان رضوی، تهران، همدان، آذربایجان شرقی و غربی به عنوان مراکز عمده تولید این محصول شناخته می شوند.

وی با بیان اینکه کشور چین با تولید سالانه ای بالغ بر 9 میلیون تن، بزرگترین تولید کننده آلوچه در جهان به شمار می رود، تصریح کرد: ایران با سطح زیر کشت 40 هزار هکتار رتبه ششم تولید این محصول را در دنیا به خود اختصاص داده است.

آذرپور با اشاره به سهم قابل توجه آلوچه در اقتصاد بخش کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای موجود وسعت باغات بارور آلوچه در استان بالغ بر 2 هزار هکتار بوده که این وسعت قابل توجه منجر به اشتغال زایی مستقیم حدود 10 هزار نفر در مناطق مختلف روستایی گیلان شده است.

وی با بیان سطح کشت عمده آلوچه در مناطق معتدل و سرد، و میانگین تولید حدود هفت تن در هر هکتار آن، افزود: منطقه بازکیاگوراب و روستاهای اطراف آن بیش از نیم قرن به عنوان یکی از مهمترین مراکز تولید، خرید و فروش این محصول باغی در شرق گیلان شناخته می شود.

آذرپور خواص دارویی میوه آلوچه را بسیار قابل توجه دانست و گفت: مصرف این محصول درختی منجر به تعادل اسید و باز در جریان خون، کمک به بهبود حالت اسیدی خون، و جلوگیری از بیماری هایی مانند چربی خون بالا، پیری سلول و سرطان می شود.

وی با اشاره به ترکیبات مختلف سلامتی بخش موجود در آلوچه خاطرنشان کرد: به طور میانگین حدود50 تا 198 میلی گرم آنتوسیانین، 200 تا 780 میلی گرم اسید مالیک، 34 تا 175 میلی گرم اسید تارتاریک و 10 تا 83 میلی گرم اسید سیتریک در هر 100 گرم میوه تازه، 15 تا 22 درصد ماده خشک، 14 تا 21 درصد مواد جامد محلول، 5 درصد گلوکز، 3 درصد فروکتوز، 4.5 درصد سوکروز، و مقادیر متنوعی از فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، سدیم، آهن و … در میوه این گیاه یافت می شود.

آذرپور در پایان با تأکید بر لزوم حمایت مسئولین از تولیدات مختلف بخش کشاورزی تصریح کرد: آلوچه نیز همانند سایر محصولات این بخش نیازمند سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های منطقی در حوزه افزایش تولید داخلی، کاهش واردات و ادغام فناوری های مدرن جهت دست یابی به توسعه پایدار است.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری گیلان

انتهای پیام/

 

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد