×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  پنج شنبه - 9 فروردین - 1403
false
true
دوران آل بویه دوران نشاط علمی تاریخ اسلام است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ علی دارابی امروز در اختتامیه همایش ملی آل بویه که در املش برگزار شد، جامعه ایرانی را دارای تاریخ ۷۰۰۰ ساله دانست و اظهار کرد: قدمت ایران به تاریخ پهلو می زند و در کنار چین نخستین تمدن شکل گرفته بر روی کره زمین است.

وی با اشاره به فراز و فرود دودمان ها و آمد و شد قدرت ها در این تمدن عظیم، افزود: امروز نیازمند بازشناسی تاریخ هستیم و باید به هویت ملی و حافظه تاریخی خودمان بازگردیم تا بدانیم که چه پشتوانه غنی و بزرگی داریم.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه برخی از کشورهای همسایه به واسطه مستعمره بودن از چنان تاریخ درخشانی مانند ایران زمین برخوردار نیستند و لذا به سمت ساخت موزه های آینده رفته اند، خاطرنشان کرد: موزه ها فقط ویتریتی از داشته های تاریخی نیستند و کارکرد بزرگتری دارد، زیرا به نسل های امروز و آینده می گویند که به گذشته پر افتخارشان رجوع کنند و از داشته های فرهنگی و تاریخی و هویتی خود آگاه باشند.

دارابی، خواستار تشکیل دبیرخانه دائمی همایش آل بویه شد و بیان کرد: باید کرسی های آل بویه شناسی در دانشگاه ها و مراکز علمی و حوزه های علمیه در استان و کشور شکل بگیرد، زیرا در این تاریخ ۷۰۰۰ ساله، دوران آل بویه برای مسلمانان و شیعیان طلایی و درخشان است.

وی پاسداشت تاریخ آل بویه را در تحقیق و پژوهش و تولید ادبیات دانست و عنوان کرد: باید به تاریخ آل بویه بپردازیم و بازشناسی تاریخی و خدمات ارزنده این خاندان را که یکی از مهمترین بخش های تاریخ و فرهنگ و هنر ایران زمین است را در دستور کار قرار دهیم.

قائم مقام وزیر میراث، با اشاره به همزمانی دو سلسله آل بویه و سامانیان در سده چهارم هجری، اضافه کرد: آل بویه تحت تاثیر فرهنگ اسلامی و سامانیان تحت تاثیر فرهنگ ایرانی بودند و لذا عموم مورخان بر این باور هستند که آل بویه شیعه ۱۲ امامی بوده که با صلابت از حکومت امیرالمومنین علی(ع) دفاع کرده و نقش بزرگی در ایجاد وحدت میان شیعه و اهل سنت داشته است که یک مدل حکمرانی محسوب می شود؛ البته کار بزرگ آل بویه بزرگداشت عید غدیر است که در ادبیات دینی ما روز اکمال دین و اتمام نعمت است.

وی برگزاری مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان را از دیگر اقدامات آل بویه دانست و ادامه داد: یکی از کارکردهای آل بویه در مدیریت جامعه آبادانی و ساماندهی به امور بود؛ در واقع آل بویه به پشتوانه قدرت اسلامی و شیعی خود شرایطی را فراهم کرد که افکار و عقاید مختلف نیاز به تقیه نداشتند و اقلیت های دینی در کنار مسلمانان مشغول فعالیت بودند.

دارابی یکی از ویژگی های حکومت آل بویه را نشاط علمی در کنار وحدت جهان اسلام دانست و بیان کرد: رشد علمی در دوران آل بویه مشهود بود و می تواند از آن به عنوان دوران طلایی تاریخ اسلام یاد کرد و شاهد آثار بزرگانی همچون شیخ کلینی و شیخ صدوق و شیخ طوسی هستیم.

قائم مقام وزیر میراث با اشاره به رشد علمی حوزه های ریاضی و نجوم و ادبیات و قضاوت و…، خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های جالب دوران آل بویه نظم و انضباط شهری و رسیدگی به امور اصناف و ساماندهی کشاورزی و صنعت بود.

وی بخش عمده میراث معماری ایرانی اسلامی را مربوط به دوران آل بویه دانست و متذکر شد: گیلان و مازندران با تاریخ اسلام و شیعه عجین شده اند و داشته های تاریخی و میراثی و معماری و شیعی فراوانی دارند؛ در این میان جایگاه املش بسیار ویژه بوده و برخوردار از تمدنی درخشان و بزرگ است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد