×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 31 فروردین - 1403
false
true
دست درازی بیگانگان، آقازاده ها و سلبریتی ها به اراضی گیلان/ لزوم همکاری دستگاه های متولی، یک دست صدا ندارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»، رضا رحمانی دادستان شهرستان لاهیجان در همایش حفظ حقوق بیت المال که صبح امروز در سالن همایش های دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان برگزار شد با بیان اینکه در سخنانم قصد نقد هیچ شخصیت حقیقی یا حقوقی را ندارم، خاطرنشان کرد: دادستان به مثابه شمشیر نظام است و باید عریان و بدون تعارف سخن بگوید نه اینکه حرف های خود را در لفافه بیان کند.

وی با اشاره به بی نتیجه بودن بسیاری از جلسات برگزار شده جهت جلوگیری از دست درازی ها به اراضی ملی و کشاورزی گیلان، این همایش را فرصتی مغتنم برای اجرای اقداماتی موثر در مسیر نجات این استان دانست و گفت: هجوم سلبریتی ها و آقازاده ها به گیلان و خرید اراضی کشاورزی خسارات فراوانی به بخش کشاورزی از جمله کاهش سطح باغات چای و برنج وارد ساخته است.

رحمانی با بیان اینکه دستگاه قضایی به تنهایی قادر به جلوگیری از رخ دادن این گونه تعرضات نیست، افزود: استان اردبیل کل گردنه حیران را ازآن خود کرده است و بارها در رسانه های استانی این نقطه از گیلان را جزو استان خویش می دانند. و با اقداماتی نظیر از جای در آوردن تابلو حیران مردم گیلان را به تمسخر می گیرند.

وی در ادامه با اشاره به تالش، این شهرستان را الگوی وحدت بین شیعه و سنی دانست و گفت: مسلمانان شیعه و سنی برای سالهای مدید در کنار هم در یک مسجد نماز می خواندند و آئین های دینی خویش را اجرا می کردند، تا اینکه حدود 15 سال قبل عده ای از پاکستان در قالب جماعتی تبلیغی وارد این شهرستان شدند و با ارائه کتب مختلف جهت تبلیغ مذهب شیعه و سنی خود تلاش کردند.

رحمانی افزود: این جماعت در فاصله چند متری مسجدی که سالها برادران شیعه و سنی تالش با هم در آن عبادت می کردند، مسجدی با میلیاردها هزینه بنا کردند و پول ساخت آن را از پاکستان تامین نمودند و اکنون نتیجه کار آنها قابل مشاهده است، تنها از یک روستای تالش 16 داعشی برخاست که بسیاری از آنها در سوریه به هلاکت رسیدند.

وی با اشاره به خرید ییلاقات گیلان توسط بیگانگان با پول های گزاف از جمله ییلاق سوباتان، خاطرنشان کرد: طبق قانون جمهوری اسلامی ایران بیگانگان حق ندارند مستقیماً اراضی کشورمان را خریداری کنند. لذا این افراد به اشکال غیرمستقیم وارد شده و مناطق مختلف از جمله جلگه ها را خریداری کردند.

دادستان شهرستان لاهیجان با بیان اینکه داریم به سرنوشت فلسطین دچار می شویم یادآور شد: منطقه پستک رشت که بیخ گوش ادارات کل استان گیلان قرار دارد، توسط بیگانگان به تصرف درآمده، که آن را فاز 2 گلسار اعلام کردند و همچون اشغال فلسطین توسط اسرائیل، در حال اشغال استانمان هستند.

وی با بیان اینکه باغات چای و شالیزارهای برنج نباید به کاربری ویلاسازی تغییر یابند، افزود: در حوالی قلعه رودخان شهرک زاینده رود ساخته شده، حال آیا در اصفهان هم شهرک سپیدرود داریم؟ چرا به جای بهره برداری های کشاورزی، احداث گلخانه، پرورش گل و گیاه که تغییر کاربری محسوب نمی شوند به دنبال ویلاسازی هستیم؟

رحمانی با تاکید بر اینکه عرب ها با صرف پول های هنگفت در حال خریداری زمین های گیلان هستند، گفت: لازم است مدیران کل، دست قوه قضائیه را در حفظ حقوق بیت المال و جلوگیری از واگذاری اراضی به بیگانگان بگیرند. نه اینکه با ارائه امکاناتی از قبیل برق، آب، گاز و تلفن به خریداران اراضی برای آنها ایجاد حق نمایند.

وی با اشاره به این موضوع که دست شهرستان ها در برخورد با این تخلفات بسته است زیرا که در استان برای آن تصمیم گیری می شود، گفت: برای نمونه 3 میلیارد تومان برای ساختمان گلرنگ هزینه شده بود که باید تخریب می شد، با وجود سفارش از سوی امام جمعه وقت و شورا به دلیل غیرقانونی بودن مبادرت به تخریب ساختمان نمودیم.

رحمانی ادامه داد: در جوار و چسبیده به ساختمان تخریب شده گلرنگ در آزارستان، بیست هکتار از اراضی توسط فردی خریداری و در محدوده طرح هادی قرار گرفت، وی 5 هزار متر را به بنیاد مسکن هبه کرد و الباقی را مجوز گردشگری گرفت. آیا با یک بام و دو هوا می توان با این گونه مسائل برخورد کرد؟

وی در ادامه به موردی دیگر در این خصوص اشاره کرد و گفت: یکی از نمایندگان مجلس بدون اخذ مجوز ویلایی را با تخریب و تغییر کاربری باغات چای در لاهیجان ساخته است.

رحمانی با اشاره به اشغال حریم دریا توسط یکی از آقازاده ها و عدم توانایی دادستان لاهیجان در برخورد با او خاطرنشان کرد: 5 سال می شود که با این پرونده درگیر بوده و آن را در شهرستان محکوم کردیم ولی تاکنون 3 بار برای این فرد به بهانه حمایت از سرمایه گذار در استان جلسه تشکیل شده است.

وی با بیان اهمیت استعلام از منابع طبیعی و جهاد کشاورزی در زمان تنظیم مبایعه نامه در بنگاه های معاملات املاک خاطرنشان کرد: با وجود این درخواست و مصوبات از سوی قوه قضائیه، ضمانت اجرایی در این خصوص وجود نداشته و تاکنون اجرا نشده است.

وی در پایان تصریح کرد: خاک همواره در طول تاریخ همانند ناموس برای یک گیلانی محسوب شده است، و تنها با همکاری و همیاری همه دستگاه های متولی می توان مانع از دست درازی و تعرض بیگانگان به اراضی ملی و کشاورزی استان شد.

انتهای پیام/

 

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد