×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 7 اردیبهشت - 1403
false
true
دانشگاه گیلان در جمع دانشگاه های سبز جهان قرار گرفت

به گزارش «گیل بان»؛ دانشگاه گیلان توانست در رتبه بندی سال 2018 پایگاه رتبه بندی بین المللی دانشگاه های سبز جهان موفق به کسب رتبه 262 شود و برای دومین بار در جمع این دانشگاه ها قرار گیرد.

پایگاه رتبه بندی بین المللی دانشگاه های سبز جهان در دانشگاه دولتی اندونزی مستقر است. این دانشگاه با هدف ترویج پایداری در آموزش عالی، از سال 2010 میلادی تاکنون دانشگاه های جهان را بر اساس معیارها و شاخص های مرتبط با مسائل زیست محیطی ارزیابی و رتبه بندی می کند. در سال 2018 بیش از 700 دانشگاه جهان مورد رتبه بندی قرار گرفتند. در این رتبه بندی تلاش دانشگاه برای داشتن فضای سبز و توسعه آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در واقع آنچه در این رتبه بندی مورد سنجش قرار می گیرد، جایگاه دانشگاه در حفظ محیط زیست و تاثیر آن بر محیط است.

پروفسور رری فتری ساری، پروفسور تامی ایلیاس، پروفسور گواناو تجاجونو، دکتر روکی هاروایو، دکتر نیومن سوارتا، بایدوری ویدانارکو، رینتو کاهیو اتومو، هاستین ستیانی، سابرینا حیکماه رمدیانتی و لوسی کورنیانتی اعضای تیم ارزیابی دانشگاه های جهان بر اساس شاخص های مورد نظر در این رتبه بندی را تشکیل می دهند.

نتایج رتبه بندی در این نظام در بخش های رتبه بندی کلی، رتبه بندی بر اساس مولفه های ارزیابی و نیز رتبه بندی موقعیتی: شهری، مرکز شهر، ساختمان بلند، برون شهری و روستایی، صورت می گیرد.

از میان معیارها و شاخص های مرتبط با مسائل زیست محیطی، معیارهایی مورد توجه قرار می گیرند که دربرگیرنده مهمترین دغدغه های دانشگاه ها در مورد مفهوم پایداری باشند. معیارها و شاخص هایی که در ارزیابی دانشگاه های جهان برای قرارگیری در این رتبه بندی مورد بررسی قرار می گیرد شامل موارد وضعیت و زیرساخت ها، انرژی و تغییر اقلیم، مدیریت پسماند، مصرف آب، حمل و نقل و در نهایت آموزش و پژوهش می شود.

در حوزه وضعیت و زیرساخت ها مواردی از قبیل نوع پردیس دانشگاه (شهری، برونشهری، روستایی و …)، نوع موسسه آموزش عالی، تعداد فضاهای پردیس، مساحت کل پردیس دانشگاه، مساحت کل طبقات همکف ساختمان های پردیس اصلی، مساحت کل ساختمان های اصلی پردیس، مساحت کل ساختمان های هوشمند پردیس اصلی، مساحت کل پارکینگ دانشگاه، درصد مساحت محوطه دارای پوشش گیاهی جنگلی در دانشگاه، درصد مساحت محوطه دارای پوشش گیاهی در دانشگاه (مانند چمن، باغ، پشت بام سبز و …)، درصد سطوح بدون پوشش گیاهی جهت جذب آب، تعداد دانشجویان، تعداد کارکنان و اعضای هیات علمی و درصد بودجه اختصاص یافته به توسعه پایدار از بودجه کل دانشگاه مورد ارزیابی قرار می گیرد.

از لحاظ شاخص انرژی و تغییر اقلیم مواردی از جمله جایگزینی استفاده کارآمد از انرژی به جای استفاده از لوازم و تجهیزات متداول، اجرا و پیاده سازی ساختمان های هوشمند، تولید منابع انرژی تجدید پذیر در داخل دانشگاه، میزان مصرف برق در هر سال (کیلووات بر ساعت)، نرخ تولید انرژی های تجدید پذیر نسبت به کل مصرف انرژی در هر سال، اجرای عناصر ساختمان سبز به عنوان سیاست های ساخت و ساز و نوسازی، سیاست و برنامه های کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه ای و در نهایت تاثیرات دی اکسید کربن ارزیابی می شود.

سیاست های کاهش استفاده از کاغذ و پلاستیک در دانشگاه، سیاست های بازیافت ضایعات و زباله های دانشگاه، میزان زباله های سمی، تصفیه ضایعات معدنی، تصفیه ضایعات آلی و دفع فاضلاب ها از موارد مورد بررسی در حوزهمدیریت پسماند است.

در شاخص مصرف آب، برنامه های حفاظت و نیز بازیافت آب، استفاده از لوازم کارآمد مرتبط با آب (شیر آب، فلاش تانک ها و ….) و نیز میزان مصرف آب تصفیه شده ارزیابی می شود.

در ارزیابی شاخص حمل و نقل، تعداد وسایل نقلیه تحت مالکیت دانشگاه، تعداد اتومبیل های وارد شده به دانشگاه در هر روز، تعداد موتورسیکلت های وارد شده به دانشگاه در هر روز، تعداد اتوبوس های دانشگاه که در آن تردد و فعالیت دارند، میانگین تعداد مسافران در هر رفت و برگشت اتوبوس های دانشگاه، تعداد ترددهای اتوبوس های دانشگاه در هر روز، تعداد دوچرخه هایی که روزانه در سطح دانشگاه تردد دارند، نوع پارکینگ، میزان کاهش فضای پارکینگ ها در راستای کاهش وسایل نقلیه خصوصی در 3 سال گذشته، سیاست ها و طرح های ابتکاری در راستای کاهش وسایل نقلیه خصوصی در دانشگاه، خدمات حمل و نقل و رفت و برگشت دانشگاه، سیاست های دوچرخه و عابر پیاده در دانشگاه و همچنین فاصله تقریبی جابجایی با یک وسیله نقلیه در داخل دانشگاه در هر روز (کیلومتر) محاسبه می شود.

در حوزه آموزش و پژوهش، تعداد دوره ها یا دروس ارایه شده مرتبط با محیط زیست و پایداری، تعداد کل دوره ها یا دروس ارایه شده، مجموع بودجه تحقیقاتی اختصاص داده شده به پژوهش های مرتبط با موضوع محیط زیست و پایداری، مجموع بودجه تحقیقاتی، تعداد نشریات علمی منتشر شده در رابطه با محیط زیست و پایداری، تعداد رویدادهای علمی مربوط به محیط زیست و پایداری، تعداد نهادهای دانشجویی مربوط به محیط زیست و پایداری و نیز وجود وب سایت پایداری دانشگاه از موارد مورد ارزیابی است.

اطلاعات مربوط به معیارها و شاخص های ارزیابی، بر مبنای خود اظهاری دانشگاه ها گردآوری و راستی آزمایی می شود. به این ترتیب دانشگاه هایی که خواستار ارزیابی و رتبه بندی در این نظام هستند، باید در مهلت مقرر (که معمولاً بین جولای تا اکتبر هر سال است) نسبت به تکمیل اطلاعات مورد نظر در پرسشنامه الکترونیکی که با همین هدف طراحی و بارگزاری شده است، اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری از گیلان

انتهای پیام/

 

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد