×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 10 فروردین - 1403
false
true
جابجایی ۱۱۵ هزار مسافر از طریق راه آهن گیلان/ صادرات ۱۲۰ هزار تنی کالا از آستارا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ غلامحسین ولدی بارزترین و شاخص ترین برتری و امتیاز راه آهن در قیاس با سایر شقوق حمل و نقل را مقوله ایمنی دانست و اظهار کرد: ایمنی برند راه آهن است؛ البته راه آهن در کنار ایمنی ویژگی های مثبت دیگری نیز دارد.

وی اصلی ترین ویژگی راه آهن را ارزان بودن هزینه حمل بار و جابه جایی مسافر در مقایسه با جاده دانست و افزود: در راه آهن امکان جابجایی انبوه بار و مسافر وجود دارد. همچنین راه آهن دوستدار محیط زیست بوده و از آن به عنوان حمل و نقل سبز یاد می شود.

مدیرکل راه آهن شمال ۲، میزان آلودگی راه آهن در محیط زیست را یک بیستم جاده دانست و تصریح کرد: مصرف سوخت ناوگان حمل و نقل ریلی نسبت به جاده یک هفتم است.

ولدی، وقوع حادثه در راه آهن را دارای منشا داخلی و خارجی دانست و گفت: از جمله عواملی که از خارج در حوادث راه آهن تاثیرگذار است می توان به ورود وسائط نقلیه جاده ای، عابر و احشام به حریم راه آهن اشاره کرد. همچنین بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله و رانش و آب بردگی نیز می تواند منجر به حادثه شود.

وی عوامل درون سازمانی راه آهن از قبیل خطای انسانی و نواقص ناوگان را حداقل عنوان کرد و متذکر شد: سلسله اقداماتی صورت گرفته تا منشا این خطاها را از بین ببریم، اما اصلی ترین دغدغه مجموعه راه آهن شمال ۲ در استان برخورد قطار با عابر و احشام به ویژه در منطقه رودبار است.

مدیرکل راه آهن شمال ۲، با بیان اینکه براساس ماده ۱۴ قانون ایمنی راه و راه آهن ورود به حریم راه آهن ممنوع است، خاطرنشان کرد: وظیفه انسانی ما ایجاب می کند این حوادث را به حداقل برسانیم و لذا با تشکیل کارگروه فرهنگ سازی ایمنی راه آهن، اقدام به شناسایی مناطق دارای فراوانی برخورد و همچنین نصب تابلو هشدار در این مناطق کردیم.

وی در این راستا از بازدید روزانه راه بانان از مسیر ریلی راه آهن شمال ۲ خبر داد و گفت: در این راستا اقدام به مناسب سازی ساعت حرکت قطار کردیم.

ولدی، با اشاره به گشت زنی دائمی همکاران مجموعه پلیس راه آهن در کل مسیر، عنوان کرد: خوشبختانه شاهد کاهش چشمگیر حوادث در سال ۹۹ نسبت به سال گذشته هستیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۳۰۰ هزار نفر مسافر را جابجا کردیم، یادآور شد: با توجه به شیوع کرونا در پایان سال ۹۸ و راه اندازی مجدد قطارهای مسافری از اوایل خردادماه، تاکنون ۱۱۵ هزار نفر مسافر را جابجا کردیم که کاهش ۳۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد. مطابق دستورالعمل های ستاد ملی کرونا از ۵۰ درصد ظرفیت قطار برای فروش بلیت استفاده کردیم به طوری که در کوپه های چهار تخته فقط دو نفر مسافر امکان استفاده دارند و فقط خانواده ها در صورت تمایل می توانند با هم از یک کوپه استفاده کنند.

مدیرکل راه آهن شمال ۲ ادامه داد: سال گذشته روزانه به مقاصد تهران و مشهد سفر داشتیم، اما امسال با توجه به شرایط بیماری کرونا قطار مسافری به صورت یک روز در میان به مقاصد مذکور اعزام می شود.

ولدی، با بیان اینکه طی هفت ماهه نخست امسال بالغ بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بار توسط راه آهن شمال ۲ جابجا شده است، خاطرنشان کرد: بخش اعظم مصالح مورد نیاز پروژه راه آهن رشت – انزلی و همچنین سایر پروژه های راهسازی گیلان، محصولات اولیه کارخانه های فولاد و نهاده های دامی استان از طریق ریل از مبادی بندر امام و بندر عباس به گیلان حمل می شود.

وی از صادرات ۱۲۰ هزار تنی کالا از راه آهن آستارا به آذربایجان و ۱۰ هزار تن ترانزیت طی مدت مذکور خبر داد و اظهار کرد: در مجموع ۲۲۷ هزار تن کالا از طریق پایانه ریلی آستارا حمل شده که که نسبت به سال گذشته رشد ۱۹ درصدی را نشان می دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد