×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  پنج شنبه - 9 فروردین - 1403
false
true
ثبت تصویر و فیلم خرس قهوه‌ای در مناطق حفاظت‌شده شفت

به گزارش «گیل بان»، رضا زمانی از ثبت تصاویر و فیلم خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت‌شده گشت رودخان و سیاهمزگی شهرستان شفت خبر داد و اظهار کرد: در پی گزارش دامداران منطقه خرم کش مبنی بر حمله وحوش به دام‌های اهلی و تلفات یک رأس گاو ، کارشناسان اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شفت پس از حضور در منطقه و بررسی مسیرهای گذار و آثار ردپای حیات‌وحش ، نسبت به نصب دوربین تله‌ای (camera trape) در منطقه حفاظت‌شده گشت رودخان و سیاهمزگی نمودند.

وی بابیان اینکه پس از 10 روز جمع‌آوری و بازبینی دوربین‌ها ، تصاویر و فیلم یک قلاده خرس قهوه‌ای ، 4 قلاده شغال و یک رأس گراز وحشی به ثبت رسیده بود، افزود: ثبت فعالیت‌های شبانه خرس قهوه‌ای بانام علمی ursus arctus یکی از بزرگ‌ترین گوشت‌خواران ایران هست که وزن آن‌ها به حدود 500 کیلوگرم هم می‌رسد.

رئیس اداره حفاظت از محیط‌زیست شهرستان شفت بابیان اینکه خرس‌ها از غذاهای مختلف گیاهی و حیوانی تغذیه می‌کنند، گفت: خرس قهوه‌ای به لانه‌های زنبورعسل و کندوهای آن‌ها دستبرد زده و عسل آن‌ها را می‌خورند .

زمانی با اعلام اینکه خرس قهوه‌ای یکی از گونه‌های شاخص جنگل‌های هیرکانی است، خاطرنشان کرد: با توجه به ثبت تصویر و فیلم خرس قهوه‌ای برای خسارت دیدگان ناشی از حمله این‌گونه در منطقه تشکیل پرونده و به سازمان حفاظت محیط‌زیست ارسال‌شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه خرس قهوه‌ای جز گونه‌های حمایت‌شده کشور هست شکار آن ممنوع است و جریمه هر قلاده خرس پانصد میلیون ریال است.

رئیس اداره حفاظت از محیط‌زیست شفت بابیان اینکه قبل از شروع فصل زمستان ، خرس‌ها به‌شدت تغذیه می‌کنند، تصریح کرد: از عموم دامداران تقاضا داریم که دام‌های خود را در هنگام شب به نزدیک روستا و دامداری‌های خود انتقال دهند و از رها کردن بدون چوپان در مناطق جنگلی خودداری نمایند .

زمانی با تاکید بر اینکه حفاظت از گونه‌های تنوع زیستی استان وظیفه همگان است، گفت: از عموم مردم خصوصاً ساکنین حاشیه جنگل و جنگل نشینان تقاضا داریم تا هرگونه مشاهده وحوش را به اداره حفاظت محیط‌زیست شفت اطلاع‌رسانی نمایند.

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد