×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  پنج شنبه - 6 اردیبهشت - 1403
false
true
توسعه نوغانداری قبل از برنج و دانه‌های روغنی بعد از برنج در گیلان

به گزارش «گیل بان» علی درجانی گفت: گیلان 238هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و تاکنون شخم زمستانه بالغ بر 35 هزار هکتار از شالیزارهای استان انجام شده است.

وی افزود: امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4هزار هکتار بیشتر شخم زمستانه انجام شده است.

درجانی، ادامه داد: شخم زمستانه در شهرستان های لاهیجان،شفت و رشت بیش از دیگر شهرستان ها تاکنون انجام شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه شخم زمستانه موجب آماده‌سازی به موقع زمین برای کشت برنج می‌شود، تصریح کرد: کشت و برداشت به موقع برنج موجب خواهد شد که کشت ثانویه دیگر محصولات از جمله دانه‌های روغنی در شالیزارها محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: توسعه کشت ثانویه در شالیزارها موجب ارتقای درآمد کشاورزان می‌شود، ضمن اینکه تولیدات دانه‌های روغنی کشور را بالا می‌برد.

درجانی اضافه‌کرد: برنامه های گسترده‌ای برای توسعه کشت دانه‌های روغنی در سازمان جهاد کشاورزی گیلان برنامه ریزی شده است.

وی گفت: به طور معمول در برخی از شالیزارها 6ماه از سال زمین‌ها بدون کشت است و کشت دوم موجب می‌شود، علاوه بر افزایش تولید محصولات کشاورزی، درآمد استان نیز در این بخش افزایش یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه یکی دیگر از راهکارهای افزایش درآمد برنجکاران نوغانداری است، ادامه داد: امسال استقبال از نوغانداری نسبت به سالهای اخیر بهتر شده است و توزیع نهال توت بین نوغانداران  از اواخر ماه جاری آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: با قراردادی که با بخش خصوصی منعقد شده است، برنامه‌ریزی خواهد شد تا سال آینده 400هزار اصله نهال در گیلان تولید شود.

درجانی ادامه داد: در راستای سیاست احیا و توسعه نوغانداری در استان گیلان و تامین نهال‌های مناسب رقم سازگار در مناطق مختلف کشور با استفاده از یارانه نهال در عرصه‌ای که از سوی شرکت ابریشم ایران به این منظور اختصاص یافته، سالانه نهال سالم و استاندارد تولید می‌شود و به استانهای متعدد برای توسعه و احیا باغات موجود ارسال می‌شود.

وی گفت: امسال هم باتوجه به سیاست های ابلاغی وزارت جهادکشاورزی قریب به ۲۵۰ هزار اصله نهال سالم و استاندارد تولید شده که به زودی برای انتقال آن به استان های مختلف کشور اقدام خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی تصریح کرد:این میزان تولید نهال توت با اعتباری بالغ بر دو هزار و 500 میلیون ریال به منظور تولید نهال سالم توت و استاندارد تحت نظارت کمیته نهال استان از سوی سازمان جهادکشاورزی گیلان انجام می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد