×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 7 اردیبهشت - 1403
false
true
توسعه مزارع عمودی و هیدروپونیک در سطح جهان

به گزارش «گیل بان» دکتر محمد کریم معتمد با اشاره به خسارات جبران ناپذیر تغییر کاربری اراضی کشاورزی بر امنیت غذایی کشور تصریح کرد: این اراضی از سرمایه های ارزشمند ملی محسوب شده و باید مانع تغییر کاربری آنها در سطوح خرد و کلان شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان با بیان اتکای بالای بخش کشاورزی کشورمان به وجود خاک خاطرنشان کرد: سهم بسیار قابل توجهی از کشاورزی ایران سنتی و متکی به زمین است، لذا خروج اراضی از چرخه تولید منجر به وابستگی و عدم خودکفایی غذایی می شود.

وی با اشاره به پیش بینی سازمان جهانی فائو مبنی بر دو برابر شدن نیاز به تولید محصولات کشاورزی تا سال ۲۰۵۰ میلادی، گفت: جمعیت جهان در این سال به ۹.۵ میلیارد نفر خواهد رسید و برای تأمین غذای آن باید به روش های مدرن و فناورانه کشاورزی متکی بود.

معتمد با بیان اینکه در سطح دنیا شاهد توسعه مزارع عمودی و هیدروپونیک و نیز افزایش ظرفیت تولید گوشت در شرایط آزمایشگاهی هستیم، افزود: در حال حاضر برای تولید مواد غذایی دو جنبش اصلی محیط زیستی و اخلاقی، و نیز تولید آهسته صورت گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت جنبش محیط زیستی و اخلاقی برای تولید مواد غذایی خاطرنشان کرد: در این جنبش مواد غذایی باید به نحوی تولید شوند که هیچ گونه زیانی برای محیط زیست به ویژه خاک و یا دام نداشته باشند.

معتمد در ادامه افزود: در جنبش تولید آهسته، مواد غذایی با کیفیت بالا و از منابع شناخته شده تولید می شوند.

وی با تاکید بر لزوم توسعه سطح گلخانه های هیدروپونیک در سطح کشور گفت: این نوع از کشت راهکاری موثر در راستای صرفه جویی و جلوگیری از هدر رفت آب و نیز افزایش کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی است.

معتمد در پایان به اهمیت افزایش سطح زیرکشت و نیز ارتقای عملکرد در واحد سطح محصولات راهبردی نظیر گندم و برنج اشاره کرد و افزود: لازم است سیاست گذاری های اصلی در بخش توسعه کشاورزی بر روی گیاهان استراتژیک معطوف گردد.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری از گیلان

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد