×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  سه شنبه - 4 اردیبهشت - 1403
false
true
توزیع 500 هزار نهال رایگان صنوبر در گیلان طی امسال

به گزارش «گیل بان» محسن یوسف پور با بیان اینکه وظیفه حفاظت و صیانت از انفال الهی را بر عهده داریم، اظهار کرد: بیش از 50 سال بود که از جنگل های طبیعی شمال کشور بهره برداری صنعتی صورت می گرفت و تنه درختانی همچون راش، بلوط و ممرز زیر اره صنایع بود.

وی ادامه داد: از سال 95 با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و اعتبارات ویژه ای که در این راستا تخصیص یافت، طرح توقف بهره برداری صنعتی از جنگل های طبیعی شمال کشور را آغاز کردیم و به زراعت چوب روی آوردیم.

این مقام مسئول، گیلان را استان پیشرو در امر توقف بهره برداری صنعتی از جنگل دانست و گفت: از اسفند 96 هیچگونه پروانه قطعی برای درختان صادر نکرده ایم و افراد شاغل در شرکت های بهره برداری، اکنون در امر حفاظت از جنگل ها به کار گرفته شده اند.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از ایجاد تنش در صنایع چوب کشت درختان صنوبر را مد نظر قرار دادیم، خاطرنشان کرد: زراعت چوب علاوه بر تامین خوراک صنایع، قاچاق چوب را به حداقل می رساند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان، از صنوبرکاری در حدود 60 هزار هکتار از اراضی استان خبر داد و گفت: بخش زیادی از این اراضی مربوط به مستثنیات مردم است لذا تلاش داریم با ارائه تسهیلات ویژه از جمله نهال رایگان مردم را به ادامه این کار ترغیب کنیم.

وی با بیان اینکه اراضی ملی مستعد صنوبرکاری طی قرارداد 10 ساله به مردم اجاره داده می شود، تصریح کرد: سال گذشته در شهرستان های صومعه سرا و تالش حدود 600 هکتار از طریق مزایده به مردم واگذار شد. امسال نیز واگذاری 1500 هکتار در شهرستان های شفت و سیاهکل صورت گرفته است.

یوسف پور، هر یک هکتار صنوبرکاری بعد از گذشت 10 سال را دارای درآمد حدود 130 میلیون تومانی برای صنوبرکار دانست و یادآور شد: در سال جاری برنامه داریم 500 هزار نهال صنوبر را به صورت رایگان در اختیار تولیدکنندگان صنوبر در سطح استان قرار دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد