×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  سه شنبه - 4 اردیبهشت - 1403
false
true
توجه ویژه دولت به افزایش رونق روستاها و زنجیره توانمندسازی روستایی

به گزارش «گیل بان»، ناصر زرگر در حاشیه برگزاری مراسم اختتامیه نخستین رویداد تتکا در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی گیلان اظهار کرد: بر اساس ماده 17 برنامه ششم توسعه، تربیت یکصد هزار تسهیل گر روستاهای ایران و اجرای برنامه های اقتصادی در 25 هزار روستا در کشور وجود دارد که در صورت موفقیت این برنامه در کنار شناسایی افراد و تیم های خلاق و افراد کارآفرین و خوش فکر، اثربخشی و کارایی اقدامات دولت بالا می رود.
وی افزود: از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم تاکنون، توجه به شناسایی نرم افزاری روستاها در دستور کار قرار گرفته و سیاست دولت تدبیر و امید و معاونت حوزه روستایی آن است که زنجیره توانمندسازی و رونق روستاها ، موجب افزایش رونق اقتصادی روستاها شود به نحوی که منافع آن به جیب جوامع محلی برود.
زرگر با اشاره به توجه همه کشورهای صنعتی به ظرفیت های موجود در جوامع محلی تصریح کرد:
بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی 65 درصد ارزش افزوده ظرفیت های کشاورزی کشور، به جیب شهرنشینان می رود که باید این درصدها به جامعه محلی برگردد و علاوه بر آن، در تلاشیم علاوه بر تثبیت جمعیت در روستاها، مهاجرت معکوس نیز صورت پذیرد.
وی به وجود 11 میلیون حاشیه نشین در کشور اشاره و اضافه کرد: یکی از مواردی که می تواند در جامعه روستایی رونق فزاینده ای ایجاد کند، ایجاد خانه های بوم گردی و آموزش روستاییان با هدف توسعه جوامع محلی و کسب منافع آن توسط خود روستایی است چراکه روستایی با ایجاد خانه بوم گردی و با کمترین هزینه، درآمد قابل توجهی به دست می آورد.
معاون امور سرمایه گذاری، فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری یادآور شد: با ایجاد خانه های بوم گردی، توسعه روستاها و قرار دادن ظرفیت های پنهان روستا مانند موسیقی ها ، غذاهای سنتی، آیین های بومی محلی، ورزش ها، بازی های محلی ، صنایع دستی و طب سنتی در کنار بوم گردی ها ، همه جامعه محلی درگیر این ظرفیت می شود.
وی با اشاره به شناسایی 2 هزار منزل بوم گردی در روستاهای کشور با کمک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: تاکنون بیش از 600 خانه بوم گردی راه اندازی و به مرحله بهره برداری و سودآوری برای روستاها رسیده است .
زرگر با اشاره به نگاه متفاوت دولت به روستا و روستایی اظهار کرد: تمام دولت ها تاکنون فقط به توسعه زیرساخت های روستاها همت گماشته اند اما رویکرد متفاوت این دولت، بر ماندن روستایی در روستا و کسب منافع از ظرفیت های موجود در روستای محل سکونتش است .
وی رویداد تتکا را اقدامی مهم در راستای حرفه ای شدن افراد کارآفرین و خلاق برای توسعه کسب و کار عنوان کرد و افزود: استمرار این اقدامات و آموزش های حرفه ای به مبتکران و افراد خلاق در خصوص تزریق منابع به جامعه محلی و تربیت افراد تسهیل گر کمک می کند.
به گزارش خبرنگار ایرنا نخستین رویداد تسهیل گری، تاثیرگذاری و کارآفرینی روستایی (تتکا) عصر دیروز (جمعه) در سالن همایش های نمایشگاه های بین المللی گیلان به مدت 54 ساعت برگزار و در این رویداد، 14 تیم مشخص شد که در نهایت تیم نیلوفر آبی از بندرانزلی با ارائه طرح تولید خمیر کاغذ ار گیاهان مهاجم آزولا و سنبل آبی رتبه اول، تیم زوفا با ارائه طرح خشک کن مواد غذایی و گیاهان رتبه دوم و تیم گیل دوز با ارائه طرح تزئین لباس های موجود به وسیله بافت ها و دوخت های سنتی رتبه سوم را کسب کردند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد