×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  چهارشنبه - 5 اردیبهشت - 1403
false
true
ترسیب سالانه 62 تن CO2 اتمسفری در هر هکتار جنگل بامبو/ قابلیت پرورش دیم، مزیت ویژه بامبو در مقابله با مشکل کم آبی است

به گزارش «گیل بان»؛ صبح امروز در راستای بزرگداشت 22 اسفندماه روز شهدا، طرح مشترک «هر شهید یک درخت» سپاه لاهیجان و مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات بامبوی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان گیلان، با حضور فرمانده سپاه لاهیجان، امام‌جمعه لاهیجان، مسئول مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات بامبوی گیلان و جمعی از مسئولین لاهیجان در روستای بهادرکلایه این شهرستان به اجرا درآمد.

نقش چشمگیر بامبو در احیا و حفاظت از منابع طبیعی
دکتر ابراهیم آذرپور در گفت و گو با خبرگزاری علم و فناوری در گیلان با اشاره به غرس 650 اصله نهال درخت بامبو به نیت 650 شهید والامقام شهرستان لاهیجان که در باغ اکولوژیک مبتنی بر بامبو بهادرکلایه به اجرا در آمد، تصریح کرد: توسعه تحقیقات کاربردی در حوزه بامبو امیدبخش اقتصادی پویا و دانش بنیان در حوزه کشاورزی گیلان خواهد بود.

مسئول مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات بامبوی گیلان با بیان اینکه رشد فزاینده جمعیت و مشکلات عدیده ناشی از آن تهدیدی جدی برای سلامت محیط زیست به ویژه بقای جنگل ها به شمار می رود، خاطرنشان کرد: بامبو سریع الرشدترین گونه درختی جهان بوده که قادر است نقشی بسیار چشمگیر را در احیا و حفاظت از منابع طبیعی کشورمان بر عهده گیرد.

آذرپور با اشاره به قطع جنگل های کم بازده در کشورهایی از قبیل چین و ژاپن و جایگزینی آنها با درختان پربازده بامبو افزود: تکثیر آسان، رشد سریع، کیفیت مناسب چوب و همچنین کوتاهی دوره رسیدن به بهره برداری اقتصادی در مقایسه با سایر گونه های درختی، از جمله مهمترین مزایای بامبو است.

وی با تأکید بر نقش موثر بامبو در فرآیند گیاه پالایی و تصفیه آب ها و خاک های آلوده به فلزات سنگین، آلاینده های آلی، مواد سمی و …، تصریح کرد: مطالعات بسیاری کاربرد موفقیت آمیز بامبو در تصفیه فاضلاب های خانگی، صنعتی، کشاورزی و … را به اثبات رسانیده اند.

آذرپور به تأثیر شگرف بامبو در تثبیت خاک های در معرض فرسایش اشاره کرد و افزود: کاشت درختان بامبو به منظور نگهداشت خاک در اراضی شیب دار و جلوگیری از رانش زمین در این مناطق از روش های رایج در بسیاری از مناطق جهان است.

وی با بیان اینکه از بامبو می توان به عنوان بادشکن در زمین های زراعی مستعد وزش بادهای شدید استفاده کرد، یادآور شد: خصوصیات رشدی و مقاومت بالای ساقه های بامبو سدی مستحکم را در برابر وزش باد فراهم می آورد که از اثرات منفی تنش باد بر محصولات زراعی می کاهد.

ساخت 90 نوع کاغذ از گیاه بامبو
مسئول مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات بامبوی گیلان این گیاهان را گزینه ای مطلوب برای ایجاد فضای همیشه سبز در پارک ها و نواحی شهری جهت جلب گردشگر نام برد و افزود: پارک های بزرگ بامبو در کیوتو چین و پکن ژاپن و نیز پارک 40 هکتاری بامبو در استان گار فرانسه نمونه هایی از این گونه مناطق گردشگری هستند.

آذرپور با بیان اینکه از چوب بامبو در مصارف و صنایع مختلفی استفاده می شود، خاطرنشان کرد: 90 نوع کاغذ از این گیاه تهیه می شود و به طور متوسط از هر 4 تن ساقه بامبو 1 تن کاغذ سفید تولید شده که با توجه به سریع الرشدی و جایگزینی کوتاه مدت درختان جدید به جای درختان قطع شده گزینه مناسبی برای این منظور و جلوگیری از قطع بی رویه درختان جنگلی به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه استان گیلان و به ویژه شهرستان لاهیجان خاستگاه صنایع دستی بامبو در ایران است، گفت: خصوصیات مطلوب ساقه بامبو از قبیل سبکی، استحکام، قابلیت بالای رشته رشته شدن در اندازه های بلند، نازک و با دوام، آن را به ماده خامی ایده آل برای بافت انواع صنایع دستی چوبی و حصیری از قبیل سبدهای بامبویی تبدیل کرده است.

ترسیب سالانه 62 تن دی اکسیدکربن در هر هکتار جنگل بامبو
آذرپور با بیان نقش تاریخی بامبو در تکمیل یکی از مهمترین اختراعات زندگی بشر افزود: کاربرد الیاف زغال شده بامبو به عنوان رشته اولین لامپ الکتریکی توماس ادیسون توانست با بیش از 1200 ساعت دوام، روشنایی مطلوبی را برای او و گروهش به ارمغان آورده و اختراع وی را به خوبی تکمیل کند.

وی از صنعت ساختمان به عنوان یکی از مهیاترین بسترها برای کاربرد بامبو نام برد و تصریح کرد: تهیه تیر و ستون، سقف های کاذب، دیوارهای جدا کننده و غیر باربر، خرپا، داربست، پل های روستایی، سقف های مرکب، مسلح کردن قطعات بتنی و ایفای نقش میل گردهای فولادی، خانه های موقت و دایمی مقاوم در برابر زلزله از جمله استفاده های چوب بامبو در حوزه عمران است.

آذرپور به کارایی بسیار بالای بامبو در جذب دی اکسیدکربن و رهاسازی اکسیژن در اتمسفر اشاره کرد و افزود: هر هکتار جنگل بامبو سالانه 62 تن دی اکسیدکربن را ترسیب می کند در حالی که این میزان در یک جنگل معمولی و جوان تنها به 15 تن می رسد. از طرفی قادر است 35 درصد اکسیژن بیشتری را نسبت به تعداد برابر از سایر درختان تولید کند.

وی با اشاره به نیاز پائین خاکی و آبی درخت بامبو یادآور شد: این گونه درختی در استان گیلان بدون نیاز به آبیاری، به صورت دیم و حتی در خاک های فقیر به لحاظ عناصر غذایی و ساختمان خاک قابل پرورش بوده و از این حیث نیز نسبت به بسیاری از گونه های درختی با توجه به کمبود آب و لزوم صرفه جویی آن در بخش کشاورزی کشورمان، برتری قابل توجهی دارد.

تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در بخش کشاورزی با بامبو
آذرپور با اشاره به اینکه از گیاه بامبو جهت مبارزه با حشرات موزی از قبیل انواع پشه و کنه استفاده می شود، تصریح کرد: محصولات فرآوری شده حاصل از زغال بامبو به عنوان یک حشره کش طبیعی و دوست دار محیط زیست در جهان مطرح هستند.

وی در ادامه به ارزش بالای ابریشم مصنوعی تولید شده از الیاف ساقه بامبو اشاره و تصریح کرد: پوشاک تهیه شده از این الیاف به دلیل دارا بودن ویژگی های آنتی باکتریالی، ایجاد حس تازگی، نرمی و انعطاف پذیری بالا، جذب مطلوب عرق بدن، خنک بودن در تابستان و گرم بودن در زمستان از قیمت بالاتری نسبت به سایر پارچه ها و پوشاک برخوردار است.

آذرپور با اشاره به سابقه طولانی کاشت و پرورش درختان بامبو در استان گیلان یادآور شد: حدود 100 سال از کاشت نخستین درخت بامبو در کشورمان می گذرد، درختی که همراه خود اشتغال زایی موثر و تولید را به همراه داشت به گونه ای که به شکل خودجوش و مردمی در شهرهای مختلف گیلان گسترش یافت و مورد توجه قرار گرفت.

وی در پایان شهرستان لاهیجان را پایتخت بامبوی ایران دانست و با درخواست از مسئولین برای توجه ویژه به این حوزه چند منظوره و پر اثر، تصریح کرد: کشت نمادین 650 اصله نهال درخت بامبو به نیت 650 شهید والامقام این شهرستان در روز بزرگداشت شهدا و در سالی مزین به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، تداعی کننده فردایی روشن به امید همکاری و همدلی همه مسئولین خواهد بود.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد