×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  پنج شنبه - 6 اردیبهشت - 1403
false
true
تبدیل موفقیت آمیز ضایعات چای به محصولی فناورانه

به گزارش «گیل بان»؛ دکتر ابراهیم آذرپور در مطالعه ای که قریب به پنج ساله به طول انجامید، سرانجام برای نخستین بار در کشور موفق به تولید نوعی تنظیم کننده رشد گیاهی با بهره گیری از ضایعات گیاه چای شد.

این پژوهشگر گیلانی در گفت و گو با خبرگزاری علم و فناوری در گیلان با اشاره به قدمت دیرینه پرورش بوته های چای در کشورمان تصریح کرد: معضلات عدیده گریبانگیر فعالین صنعت چای، لزوم تنوع بخشی به تولیدات و نیز نوآوری در این صنعت را بیش از پیش ضروری ساخته است.

وی با بیان اینکه تنظیم کننده های رشد گیاهی تحولی شگرف در کشاورزی امروز دنیا به وجود آورده اند، افزود: کاربرد این مواد در سطح جهان طی دوره ده ساله از سال 2003 تا 2012 (از 16691 تن ماده خالص به 42700 تن رسیده) بیش از 2.5 برابر شده است و پیش بینی می شود که تا سال 2020 این میزان هر ساله 3.56 درصد رشد یابد.

آذرپور به ویژگی های منحصر به فرد این محصول فناورانه طبیعی اشاره و تصریح کرد: قابلیت استحصال از تفاله، ضایعات و چای سنواتی، برخورداری از بنیان گیاهی و کارایی بالا و نیز دوست دار محیط زیست و زیست تخریب پذیر بودن از مهمترین خصوصیات این تنظیم کننده رشد گیاهی بوده که آن را به گزینه ای بسیار مناسب برای جایگزینی با انواع محصولات شیمیایی مصنوعی موجود در بازار تبدیل کرده است.

وی در ادامه به بیان تاثیرات مثبت کاربرد این محصول بر بهبود رشد و عملکرد کمی و کیفی انواع گیاهان زراعی و باغی پرداخت و افزود: افزایش سریع سرعت آسیمیلاسیون خالص، تنظیم فرآیندهای فیزیولوژیک همانند افزایش نرخ فتوسنتز، تقسیم سلولی، فعالیت های آنزیمی و … در گیاه، افزایش رنگدانه های فتوسنتزی، ارتقای سطح محتوای ترکیبات گیاهی نظیر کربوهیدرات ها و پروتئین از جمله شاخص ترین این اثرات است.

آذرپور با اشاره به انواع تنش های زیستی و غیر زیستی که گیاهان طی مراحل رشد، نمو و باردهی خود با آن مواجه هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژه کشورمان و شرایط خاص اقلیمی و خاکی حاکم در نواحی مختلف آن، گیاهان همواره با خطر قرارگیری تحت شرایط انواع تنش های خشکسالی، شوری خاک و آب، فلزات سنگین، اسیدی و قلیایی شدن، سیلاب، سرما و … روبرو هستند.

وی ادامه داد: این تنظیم کننده رشد قادر است با تقلیل اثرات انواع تنش ها در گیاهان، بر قدرت آنها جهت تحمل در برابر تنش بیافزاید.

آذرپور در پایان بر لزوم حمایت از تولیدات دانش بنیان داخلی و نقش آن در شکوفایی اقتصاد ملی تاکید کرد و افزود: این آمادگی را داریم که در صورت تمایل به همکاری نهادهای متولی چای در کشور یا هر سرمایه گذار علاقمندی تولید این محصول را به شکل تجاری و گسترده به اجرا در آوریم.

گفتنی است صبح دوشنبه 14 آبان ماه نمایشگاه دستاوردهای علمی و پژوهشی استان گیلان با حضور جمعی از مسئولین نهادهای مختلف علمی در دانشگاه دریایی امام خامنه ‌ای واقع در زیباکنار برگزار شد و از این محصول فناورانه رونمایی بعمل آمد.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری استان گیلان

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد