×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 10 فروردین - 1403
false
true
برنامه خاموشی برای مشترکین برق نداریم/ رفع ناترازی بار با کاهش ۱۰ درصدی مصرف

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ محمدتقی مهدی زاده، عامل اصلی ناترازی بار به دنبال گرم شدن هوا را وارد مدار شدن لوازم سرمایشی دانست و اظهار کرد: ناترازی بار موجب تحمیل خاموشی های سال گذشته شد.

وی با اشاره به افزایش سه برابری مصرف برق در گیلان، افزود: وزارت نیرو نگرش جدیدی را ارائه کرده و لذا شاهد بودیم در زمستان گذشته نسبت به مدت مشابه سال های قبل دیگر خاموشی نداشتیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان در گفت وگوی ویژه خبری باران، با بیان اینکه وفاق و همکاری خوبی بین وزارت نیرو و وزارت نفت ایجاد شده و تاکنون خاموشی نداشتیم، تصریح کرد: امسال گرمای هوا زودتر شروع شده و مسئولان وزارت نیرو از آغازین روزهای سال برنامه ریزی کردند تا پیک بار امسال را به خوبی مدیریت کنیم و خاموشی ها را به حداقل برسانیم.

مهدی زاده، رشد مصرف برق گیلان در سال گذشته نسبت به سال قبل تر را ۱۳.۵ درصد و متوسط کشوری آن را ۴.۱ درصد دانست و گفت: در روزهای اخیر نیز دائما در حال پایش استان هستیم که نشان دهنده رشد مصرف بین ۱۱.۵ تا ۱۲.۵ درصد است و اگر این روند ادامه پیدا کند، با خاموشی مواجه خواهیم شد؛ البته برنامه ریزی شده تا خاموشی ها را به سمت جامعه نکشانیم.

وی با بیان اینکه ۱۹ خرداد امسال در گیلان رشد مصرف ۳۷.۸ درصدی نسبت به سال گذشته داشتیم، عنوان کرد: البته دمای هوای محسوس سال گذشته ۲۷ درجه سلسیوس و دمای هوای محسوس ۱۹ خرداد سال جاری ۳۴ درجه سلسیوس بوده است.

این مقام مسئول، با اشاره به برنامه محوری و مشوق محوری وزارت نیرو در سال جاری بر خلاف برخورد قهری سال های گذشته، یادآور شد: در تعرفه های برق مشوق هایی در نظر گرفته شده و در حوزه خانگی به ازای هر کیلووات ساعت تعدیل یا کاهش مصرف، مشترک ۵۰۰ تومان پاداش دریافت می کند.

مدیرعامل توزیع برق گیلان، از مردم خواست محدوده پیک را بشناسند و زمان اوج مصرف سال و روز و بایدها و نبایدهای مدیریت مصرف برق را یاد بگیرند و ادامه داد: مدارس با کاهش ۱۰ درصدی مصرف و مشترکین تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی با رعایت ۵۰ درصدی الگوی مصرف معاف از پرداخت بهای برق هستند. بهای برق انشعابات کشاورزی نیز به ازای عدم مصرف از ساعت ۱۲ الی ۱۷، رایگان خواهد بود.

وی واحدهای تجاری و اداری و غیر اداری را ملزم به کاهش ۳۰ تا ۶۰ درصدی مصرف برق دانست و خاطرنشان کرد: صنایع نیز در صورت رعایت الگوی مصرف پاداش می گیرند.

مهدی زاده، با بیان اینکه کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق ناترازی بار را برطرف می کند، افزود: بازه زمانی ۱۵ خرداد لغایت ۱۵ شهریور اوج بار کشور است و لذا گیلان در منطقه گرمسیری چهار قرار دارد و ماهانه ۴۰۰ کیلووات ساعت مصرف می کند که برای تامین آن برنامه ریزی کردیم.

مدیرعامل توزیع برق گیلان، برخی از خاموشی های مقطعی را مرتبط با نوسانات و برخی دیگر را ناشی از سرقت تاسیسات برق دانست و گفت: در حال حاضر هیچ برنامه خاموشی برای مشترکین نداریم و هدف وزارت نیرو عدم خاموشی است لذا اگر مردم الگوی مصرف را رعایت کنند و کاهش مصرف داشته باشند، خاموشی نخواهیم داشت.

وی خارج شدن نیروگاه از مدار و اتصال و برخورد شیء با تاسیسات برق را از عوامل خاموشی های مقطعی دانست و بیان کرد: غیر از این سه حالت، وزارت نیرو برنامه ای برای خاموشی ندارد، زیرا دولت با تامین ۶۰۰۰ مگاوات در این بازه زمانی کوتاه از طریق وارد مدار کردن نیروگاه ها ناترازی بار را برطرف کرده و تا پایان خرداد این دره عمیق مصرف و تولید کم می شود.

مهدی زاده، از مردم خواست دمای آسایش ۲۵ درجه سلسیوس را در کولرها رعایت کنند و گفت: سرویس کردن به موقع لوازم سرمایشی، استفاده از سایبان برای کولر و رعایت ساعات پیک برای مدیریت مصرف الزامی است.

وی همچنین از تبدیل ۱۳ هزار کیلومتر شبکه سیمی گیلان به خودنگهدار خبر داد و تصریح کرد: علاوه بر ایمنی بیشتر و جلوگیری ۸۰ درصدی در بحران برف، از سرقت انرژی جلوگیری می کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد