×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  چهارشنبه - 5 اردیبهشت - 1403
false
true
بذرهای گواهی شده راندمان تولید بادام زمینی را افزایش می دهد

به گزارش «گیل بان»، حسین جعفری گفت: نبود ارقام جدید گواهی شده بذر بادام زمینی، یکی از سرعت کاه های مسیر تولید این محصول است چراکه بذرهای گواهی شده هم افزایش راندمان تولید و هم مقاومت نسبت به بیماری ها و آفات را برای تولید به ارمغان می آورد.

وی با بیان اینکه اگر تمامی فرآیند تولید بادام زمینی ماشینی انجام شود، هزینه های تولید 50 درصد کاهش می یابد، افزود: متاسفانه در سالهای گذشته، ماشین آلاتی برای برداشت به عنوان نمونه وارد شده اما تناسبی با ساختار تولید و وسعت مزرعه های بادام زمینی گیلان ندارد و از طرفی تسهیلات مناسب و ارزان قیمتی برای خرید دستگاهها در اختیار بادام کاران قرار نمی گیرد.

جعفری ادامه داد: چنانچه قیمت یک دستگاه برداشت بادام زمینی را 100 میلیون تومان در نظر بگیرم، 20 درصد از هزینه آن را باید خود کشاورز تقبل کند که تامین این آورده برای او سخت است.

رییس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گیلان افزود: اگرچه 80 درصد هزینه ماشین آلات در قالب تسهیلات با سود 15 درصد البته با محاسبه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می شود، اما پرداخت آن برای کشاورزان سخت است و اساسا این گونه حمایت ها با رونق تولید همخوانی ندارد .

جعفری به شیوع بیماری پوسیدگی سفید طوقه بادام زمینی، اشاره کرد و گفت: متاسفانه این بیماری در سال های اخیر گسترش یافته و به بیش از 20 درصد از محصول بادام زمینی خسارت وارد می کند.

رییس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گیلان تصریح کرد: باید فکری برای حل مشکلات ساختاری تولید بادام زمینی در قطب تولید این محصول شود.

وی افزود: براین اساس باید چتر حمایت های دولتی از جمله بیمه بیشتر و بهتر برسر تولید این دست محصولات گشوده شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا


انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد