×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  سه شنبه - 4 اردیبهشت - 1403
false
true
بامبو، درختی با خصوصیات منحصر به فرد

به گزارش «گیل بان» دکتر ابراهیم آذرپور با اشاره به اهمیت اقتصادی قابل توجه بامبو در سطح جهان تصریح کرد: این گونه گیاهی یکی از ویژگی های فرهنگی و اکولوژیک بسیاری از کشورهای آسیایی، آمریکایی و آفریقایی به شمار می رود.

وی با بیان این که بامبو توانسته منافع فراوان زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی را برای بسیاری از کشورها به ارمغان آورد، خاطرنشان کرد: بامبو گیاهی چند منظوره است که در بسیاری از زمینه ها به علت برخورداری از ساقه های چوبی می تواند جایگزین مناسبی برای چوب سایر درختان و نیز عامل جلوگیری از جنگل زدایی باشد.

مسئول مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات بامبوی گیلان با اشاره به این که بامبو، درختی با خصوصیات منحصر به فرد و متمایز از سایر درختان است، افزود: در مقایسه این درخت با سایر درختان، تفاوت های قابل توجهی مشاهده می شود که این امر منجر به جلب نظر دانشمندان و پژوهشگران حوزه های مختلف علمی به این گیاه ارزشمند شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: قسمت های زیر زمینی بامبو شامل ریزوم ها و ریشه ها بوده در حالی که این بخش ها در درختان متشکل از ریشه است.

آذرپور با اشاره به توخالی و بندبند بودن ساقه های بامبو در مقایسه با ساقه های توپر و فاقد بند سایر درختان گفت: سخت ترین قسمت ساقه بامبو بخش پیرامونی آن بوده در حالی که مرکز ساقه محکم ترین بخش ساقه درختان را تشکیل می دهد.

وی با بیان این که در ساقه بامبو کامبیوم آوندی وجود نداشته بنابراین قطر ساقه آن با سن افزایش نمی یابد، افزود: کامبیوم آوندی در دیگر درختان منجر به افزوده شدن قطر ساقه با افزایش طول عمر می شود.

آذرپور خاطرنشان کرد: بافت های هادی فلوئم  (آوند آبکش) و گزیلم  (آوند چوبی) با یکدیگر درون هر دسته آوندی بامبو قرار می گیرند اما این بافت ها در سایر درختان توسط کامبیوم آوندی از یکدیگر مجزا شده اند. ساقه های بامبو فاقد پوست بوده در حالی که ساقه درختان دارای پوست (چوب پنبه و فلوئم) است.

وی با اشاره به این که هیچ گونه ارتباط شعاعی (جانبی) در ساقه های بامبو به غیر از محل گره ها وجود نداشته ولی این ارتباط در سرتاسر ساقه درختان وجود دارد، گفت: ساقه های بامبو بسیار سریع رشد می کنند- حدود 36 متر در عرض 6 ماه – و در یک فصل رشد به ارتفاع کامل خود دست می یابند، در حالی که ارتفاع و قطر ساقه های سایر درختان به آهستگی و در طی فصل های متمادی رشد می کند.

آذرپور در ادامه تصریح کرد: ساقه های بامبو در گروهی از شبکه ریزوم ها رشد می کنند، به طوری که هر ساقه به سایر ساقه ها وابسته بوده و برداشت یک ساقه مستقیماً جامعه باقیمانده را تحت تأثیر قرار می دهد اما در سایر درختان معمولاً هر ساقه به صورت انفرادی، مستقل و غیر وابسته می روید و برداشت یک ساقه اثر مستقیمی بر بقیه جامعه ندارد.

وی در پایان با اشاره به تفاوت گیاه لاکی بامبو از بامبو گفت: لاکی بامبو به علت برخورداری از ساقه بندبند و شباهت ظاهری با بامبو، اغلب به اشتباه تحت عنوان بامبو در کشورمان شناخته می شود، ولی از خانواده بامبوها نبوده و متعلق به خانواده Dracaenaceae است.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری استان گیلان

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد