×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 31 فروردین - 1403
false
true
باغات زیتون قدیمی گیلان اقتصادی می‌شوند

به گزارش «گیل بان»، منوچهر پارسافر با بیان اینکه شهرستان رودبار تنها شهرستان در استان گیلان است که از سابقه کشت هزار ساله زیتون در کشور برخوردار است،گفت: هرساله براساس برنامه مصوب دفتر طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی، بخشی از باغات زیتون در قالب پروژه های اصلاحی با مشارکت باغداران قرار می‌گیرند به طوری که در سال ۹۷،۱۹۰ هکتار از باغات قدیمی زیتون که دارای تولید اقتصادی نیستند در قالب پروژه هرس بازجوان سازی شدند.

وی افزود: همچنین۱۵۰ هکتار از باغات در قالب پروژه هرس میوه‌دهی، ۳۴۶ هکتار در قالب پروژه تغذیه باغات و سه هزار اصله درخت زیتون در قالب پروژه پیوند با استفاده از ارقام پر محصول و اقتصادی قرار گرفتند.

پارسافر ادامه داد: یکی از مهمترین اهداف سازمان جهاد کشاورزی توسعه ارقام جدید و پر محصول در شهرستان رودبار است که برای نیل به این هدف برای اولین بار در سطح استان و کشور ۷ هکتار از باغات قدیمی منطقه رحمت آباد شهرستان رودبار با استفاده از اعتبارات دولتی حذف و به کشت رقم آربیکن اختصاص یافت.

وی تصریح کرد: حدود دو هزار هکتار از باغات قدیمی زیتون در حوزه شهرستان رودبار قرار دارد و این گونه باغات علاوه بر تولید غیراقتصادی به عنوان کانون آفات و بیماری های زیتون است.

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: یکی از بهترین روش های اصلاحی باغات هرس جوان سازی و حذف درختان قدیمی و جایگزینی آن با نهال‌های زیتون اصلاح شده است که سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان انتظار دارد باغداران زیتون شهرستان همکاری لازم را با این سازمان در تبدیل باغات قدیمی به باغات اقتصادی داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد