×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 10 فروردین - 1403
false
true
ایجاد نخستین موزه مذهبی گیلان در آستانه اشرفیه

به گزارش «گیل بان»، حسین داداشی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاسیس این موزه فرهنگی طبق توافق صورت گرفته از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه و اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه این موزه مذهبی در طبقه فوقانی شبستان حرم مطهر آقا سید جلال الدین اشرف (ع) و در ضلع جنوبی و غربی سالن اجتماعات حرم ایجاد می شود تصریح کرد :طبق برنامه ریزی ها و اقدامات انجام شده اولین موزه مذهبی گیلان تا پایان سال جاری در آستانه اشرفیه تاسیس می شود.
داداشی در ادامه با اشاره به آماده بودن بخشی از محفظه های مورد نیاز این موزه خاطرنشان کرد: بخش سخت افزاری این موزه با استقرار ، محفظه ها و همچنین سیستم دوربین های مدار بسته و حفاظتی به مراحل پایانی رسیده است.
وی در خصوص شناسایی و جانمایی آثار تاریخی و ارزشمند در این موزه فرهنگی نیز گفت: کلیه آثار و اشیای قدیمی و ارزشمند مذهبی طبق نظر کارشناسان اوقاف و میراث فرهنگی از سراسر گیلان به این موزه انتقال داده می شود.
وی با اشاره به نگهداری برشی از قدیمی ترین ضریح بقاع متبرکه گیلان، قرآن کریم و نسخ خطی و اشیای قدیمی و سنتی گیلان در این موزه ، افزود: در صورت توافق با یکی از مجموعه داران ، آثار و اشیای ارزشمند این مجموعه دار ( شامل قدیمی ترین نسخه خطی ، قرآن کریم ، تمبر ، مدال های قدیمی و…) نیز به اولین موزه مذهبی گیلان در آستانه اشرفیه انتقال داده می شود.
رییس هیات امنای حرم مطهر آقا سلطان سید جلال الدین اشرف (ع) آستانه اشرفیه با بیان اینکه بخشی از این موزه مذهبی به نگهداری اشیا و آثار ارزشمند شهیدان این شهرستان اختصاص می یابد اظهار داشت: ساعت مچی پهلوان شهید محمود آتش پوش ( بیش از سی و پنج سال توسط شاگرد شهید آتش پوش نگهداری و هم اکنون در اختیار این موزه قرار گرفته ) و همچنین مدال جهانی یکی از قهرمانان ورزش آستانه اشرفیه از جمله اشیای ارزشمندی است که در موزه مذهبی آستانه اشرفیه نگهداری خواهد شد.
داداشی در ادامه آستانه اشرفیه را کانون مذهبی استان گیلان دانست و گفت: راه اندازی اولین موزه مذهبی گیلان در آستانه اشرفیه این منطقه را به قطب مذهبی ، فرهنگی شمال کشور تبدیل می کند.
وی اظهار داشت: پرکردن اوقات فراغت زائران ، آشنایی نسل جوان با باورها و اعتقادات دینی و مذهبی مردم ولایت مدار استان گیلان و حفظ هویت مذهبی گیلان از اهداف ایجاد این موزه مذهبی است.
وی در پایان از تمامی مردم شهرستان و استان گیلان خواست تا آثار و اشیای معنوی و مذهبی موجود در منازل خود را ،جهت استفاده و بهره برداری عموم به اولین موزه مذهبی آستانه اشرفیه اهدا کنند.
شهرستان آستانه اشرفیه با داشتن دو بخش مرکزی و بندرکیاشهر دارای 105 روستاست و در شرق استان گیلان قرار دارد.
این شهرستان دارای 61 بقعه متبرکه است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد