×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  پنج شنبه - 9 فروردین - 1403
false
true
اگروفارستری، عامل افزایش تنوع در اکوسیستم های کشاورزی

به گزارش «گیل بان»؛ در راستای افزایش درآمدزایی و استفاده بهینه از اراضی زراعی دانشگاه گیلان، چهار هکتار از زمین های این دانشگاه در قالب طرح اگروفارستری تحت کاشت بیش از ۵ هزار قلمه صنوبر قرار گرفت.

دکتر محمد کریم معتمد در گفت و گو با خبرگزاری علم و فناوری با اشاره به پیشینه طولانی اگروفارستری در سطح جهان تصریح کرد: رشد چشمگیر جمعیت طی دهه های اخیر و نیازهای روز افزون آن به خوراک، پوشاک، مسکن و …، لزوم ارتقای تولید و افزایش بهره برداری گیاهان در واحد سطح را با حفظ و رعایت اصول پایداری بیشتر از هر زمانی کرده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان با اشاره به وضعیت اجرای اگروفارستری در مناطق رویشی کشورمان خاطرنشان کرد: از گذشته های دور سیستم های سنتی اگروفارستری در نواحی مختلفی، از جمله مناطق خزری، ارسباران، ایرانی و تورانی، و خلیج و عمانی به وجود آمده است.

وی با بیان این که تاکنون تعاریف مختلفی از اگروفارستری ارائه شده است، خاطرنشان کرد: به طور کلی اگروفارستری که به آن جنگل زراعی نیز گفته می شود، سیستمی است که با استفاده پایدار از زمین و تلفیق گیاهان زراعی با درختان و یا دام به طور متناوب یا همزمان با هم؛ موجب افزایش محصول، درآمد کشاورزان و اشتغال زایی می شود.

معتمد در ادامه با اشاره به وجود تنوع در سیستم های اگروفارستری خاطرنشان کرد: سیستم های زراعت- جنگل کاری، جنگل کاری- مرتع داری، زراعت- جنگل کاری- مرتع داری، جنگل داری- زنبورداری و جنگل داری- پرورش ماهی و سایر آبزیان از انواع اصلی و رایج اگروفارستری بوده که توسط کشاورزان در سرتاسر دنیا مورد استفاده گسترده قرار می گیرد.

وی با تاکید بر افزایش قابل ملاحظه توان تولیدی در اکوسیستم های کشاورزی تحت مدیریت سیستم اگروفارستری گفت: افزایش تعداد گونه ها در مزارع، متنوع سازی و گسترش فرصت های کشت محصولات زراعی در سراسر سال، افزایش حاصلخیزی خاک، حفاظت از منابع آب، خاک و محیط زیست همگی باعث پایداری بیشتر کشاورزی با به کارگیری سیستم اگروفارستری می شود.

معتمد به جامعیت سیستم اگروفارستری اشاره و تصریح کرد: سیستم مذکور بیشتر از سایر سیستم های مورد استفاده توسط کشاورزان برای بهره برداری از اراضی خود، ارزش های فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی را مد نظر قرار داده و به لحاظ ساختمانی و عملکردی، پیچیدگی بسیار بالاتری نسبت به انواع سیستم های تک کشتی مرسوم دارد.

وی در ادامه به بیان مزیت های بی شمار اگروفارستری پرداخت و خاطرنشان کرد: کاهش فشار به جنگل ها، گردش بهتر مواد غذایی خاک، افزایش عملکرد محصولات زراعی و باغی، کاهش مخاطرات تک کشتی، کاهش خطر انواع فرسایش ها، افزایش درآمد مزارع، بهبود سطح زندگی مردم در روستا، کاهش مهاجرت به شهرهای بزرگ و …، از جمله مهمترین مزیت های به کارگیری این سیستم است.

معتمد به کاهش روان آب سطحی و آبشویی مواد غذایی در پی اعمال سیستم اگروفارستری اشاره کرد و گفت: به کارگیری این سیستم باعث تعدیل میکرو کلیمای حاکم بر اکوسیستم های زراعی شده و با ایجاد مالچ و سایه اندازی دمای سطح خاک و تبخیر را کاهش و رطوبت را افزایش می دهد.

وی با اشاره به افزایش ترسیب کربن در سیستم های اگروفارستری نسبت به سایر سیستم های رایج کشاورزی تصریح کرد: توسعه صنایع و شهرنشینی منجر به افزایش غلظت دی اکسید کربن در اتمسفر و افزایش گرمای جهانی شده است که توسعه پوشش گیاهی، به خصوص جنگل های طبیعی و مصنوعی، می تواند با افزایش ذخیره کربن در زیست توده درختان تا حد قابل ملاحظه ای از غلظت آن در اتمسفر بکاهد.

وی با بیان این موضوع که با وجود همه مزیت های فراوان اگروفارستری، این سیستم معایبی نیز دارد، یادآور شد: امکان وجود رقابت از نظر فضا، نور، رطوبت و مواد غذایی در بین درختان و گیاهان زراعی، میزبانی درختان از آفات و بیماری های خطرناک برای گیاهان زراعی، نیاز بالا به نیروی کار انسانی، پیچیدگی و مشکل در اجرای آن توسط کشاورزان و …، از جمله این معایب هستند.

معتمد در پایان با اشاره به این که علی رغم تلاش های صورت گرفته در حوزه ترویج اگروفارستری در کشورمان، این سیستم تاکنون جایگاه واقعی خود را در میان بهره برداران بخش کشاورزی پیدا نکرده است، افزود: در کشورهای توسعه یافته به اگروفارستری به عنوان یک علم نگریسته شده و از پذیرش بالایی در بین کشاورزان برخوردار است.

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد