×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 10 فروردین - 1403
false
true
افزایش تولید روغن و کاهش وابستگی به واردات با توسعه کشت کلزا

مهندس نگیسا حسن نژاد در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»، با اشاره به ظرفیت بالای تولید بذر در گیاه روغنی کلزا تصریح کرد: درصد بالای روغن موجود در دانه های این گیاه در مقایسه با سایر گیاهان روغنی، عاملی پر اهمیت در گرایش کشاورزان کشورمان به تولید آن است.

وی با بیان این موضوع که 40 تا 45 درصد وزن دانه های کلزا را روغن و 18 تا 24 درصد آن را پروتئین تشکیل می دهد، افزود: با توجه به وابستگی 90 درصدی کشورمان برای تامین روغن مورد نیاز از خارج، توسعه کشت این گیاه منجر به افزایش رونق تولید داخلی روغن و کاهش وابستگی به واردات می شود.

این پژوهشگر حوزه کشاورزی با اشاره به سطح زیر کشت 5 هزار هکتاری کلزا در گیلان خاطرنشان کرد: تنها 2 هزار هکتار از این اراضی متعلق به شهرستان رودبار است و پیش بینی می شود که در سال جاری میزان سطح زیر کشت این محصول در گیلان چند برابر وضع موجود شود.

وی به معرفی و توزیع بذر ارقام اصلاح شده کلزا طی سال های اخیر اشاره کرد و گفت: ارقام جدید با دوره رشد کوتاهتر که زمان برداشت آنها با زمان آغاز زراعت برنج تداخل پیدا نمی‌کند، امکان توسعه بیشتر این گیاه را در سطح شالیزارهای استان های شمالی فراهم ساخته است.

حسن نژاد در ادامه به بیان مزایای کشت کلزا در کشور پرداخت و افزود: برخورداری از تیپ های بهاره، زمستانه و حدواسط، امکان کشت در شرایط متفاوت اقلیمی، قیمت مناسب خرید تضمینی، تولید روغن سالم، پاسخ مثبت به مکانیزاسیون، تامین خوراک دام و طیور، بهبود کیفیت فیزیکی و شیمیایی و افزایش حاصلخیزی خاک، و نیز کاهش آفات و علف های هرز از جمله مهمترین مزیت های زراعت این محصول راهبردی است.

وی به امکان کشت کلزا در تناوب با محصولاتی نظیر گندم و جو اشاره کرد و گفت: به علت اجرای عملیات خاک ورزی مجدد با کشت این گیاه، از تراکم علف های هرز، بیماری ها و آفات نباتی تا حد زیادی کاسته شده و مصرف سموم شیمیایی در تولید محصول بعدی بسیار کاهش پیدا می کند.

حسن نژاد با اشاره به نیاز آبی پایین کلزا در الگوهای کشت پائیزه و زمستانه خاطرنشان کرد: مشکل کمبود آب در کشت بهاره نیز با توجه به روند خشکسالی های پیاپی در کشور، از طریق کشت ارقام زودرس قابل حل خواهد بود.

وی فصل رشد متمایز کلزا از سایر نباتات دانه روغنی را یکی از مهمترین برتری های آن دانست و گفت: ظرفیت واحدهای روغن کشی در زمان برداشت این محصول خالی بوده و با سایر دانه های روغنی از قبیل آفتاب گردان و سویا تداخل ندارد.

حسن نژاد در پایان به نقش کلزا در توسعه صنعت زنبورداری اشاره و تصریح کرد: گل دهی زودهنگام این گیاه منابع لازم جهت تامین شهد را برای زنبورهای عسل فراهم آورده و منجر به افزایش تولید عسل طبیعی و سالم در کشور می شود.

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد