×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 31 فروردین - 1403
false
true
افتتاح ابر رایانه مرکز محاسبات سریع و پردازش موازی دانشگاه گیلان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ مرکز محاسبات سریع و پردازش موازی دانشگاه گیلان با اعتبار حدود ۲۵ میلیارد ریال در قالب طرح های توسعه‌ای دانشگاه در محل آزمایشگاه مرکزی این دانشگاه افتتاح و آماده بهره‌برداری شد.

این ابر رایانه یک خوشه محاسباتی است که از ۱۴۴ هسته پردازنده  ۲٫۴ گیگاهرتزی به همراه ۳۵۰گیگاهرتزCPU و ۷۶۸ گیگابایت حافظه اصلی و حدود ۱۰ ترابایت حافظه ذخیره‌سازی استفاده می کند. توان اسمی پردازشی این خوشه حدود ۱۶۵۰۰ گیگافلاپس یا ۱۶٫۵ ترافلاپس است.

این مرکز با هدف پاسخگویی به نیازهای اساتید، دانشجویان و مراکز پژوهشی دانشگاه گیلان جهت انجام ذخیره سازی و پردازش داده‌های حجیم، مدلسازی و شبیه‌سازی پدیده‌های فیزیکی، هوش مصنوعی، شبیه سازی آب و هوا، فیزیک هسته ای اتمی و ذرات بنیادی، شیمی و محاسبات مولکولی، صنایع خودروسازی و هوا فضا، زمین شناسی و پیش بینی زلزله، پلیمر و پتروشیمی، ریاضیات کاربردی، هوش مصنوعی و رباتیک، دینامیک سیالات و مکانیک محاسباتی، بیوانفورماتیک، ژنتیک و بیوتکنولوژی، شبیه سازی کوانتومی و دینامیک مولکولی، پزشکی و داروسازی راه‌اندازی شده است که به دلیل حجم پردازش بالا رایانه‌های معمولی قادر به انجام آن نیستند.

خدمات محاسباتی این مرکز هوشمند بوده و امکان دسترسی از راه دور به این مرکز حتی برای دانشجویان بین المللی دانشگاه گیلان نیز  فراهم شده است.

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد