×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  پنج شنبه - 6 اردیبهشت - 1403
false
true
آینده پژوهی، ضرورتی راهبردی برای توسعه فردای کشور

به گزارش «گیل بان»؛ محمد حسین صالحی با اشاره به اهمیت سیاست گذاری و برنامه ریزی برای رخدادهای قابل پیش بینی در حوزه های مختلف علمی تصریح کرد: آنچه امروزه نیاز اصلی دانشگاه های کشور بوده و توجه اندکی به آن صورت می گیرد، پرداختن به آینده پژوهی و ادغام آن در مباحث آموزشی و تحقیقاتی است.

صالحی با اشاره به حدیثی از حضرت امام علی (ع) که فرموده اند: «آنکه به استقبال آینده می‌رود بیناترین است»، خاطرنشان کرد: آینده نگری و آینده اندیشی همواره ضرورتی غیر قابل انکار در زندگی بشر بوده، که در دین مبین اسلام بارها به آن سفارش شده است.

این کارشناس مدیریت با بیان اینکه دانشگاه های کشور به جای روزآمدی و توسعه کیفی دچار آفت روزمرگی و توسعه کمی شده اند، افزود: تا زمانی که مدل آموزش سنتی به جای پژوهش های کاربردی و توسعه کارآفرینی، اغلب دانشگاه های کشور را فرا گرفته باشد نباید انتظار تحول چشمگیری در آنها داشته باشیم.

صالحی در ادامه با اشاره به اینکه آینده پژوهی به یکی از به روزترین و راهبردی ترین رشته های علمی در سطح جهان تبدیل شده است، تصریح کرد: حوزه هایی از قبیل سیاست بین الملل، کسب و کار، دفاع و امنیت ملی، مدیریت، محیط زیست، کشاورزی و امنیت غذایی به اشتغال زا ترین بخش ها برای متخصصین آینده پژوهی تبدیل شده اند.

وی آینده پژوهی را علم و هنر شناخت آینده و شکل بخشیدن به دنیای مطلوب پیش رو ذکر کرد و افزود: در این علم با استفاده از تجزیه و تحلیل وضعیت کنونی و گذشته، و بررسی عوامل متغیر و ثابت تاثیرگذار بر آن، به تجسم آینده ‌های بالقوه و برنامه ریزی برای مطلوبیت بخشی به آنها پرداخته می شود.

صالحی آینده پژوهی را دانشی بین رشته ای یا چند رشته ای دانست و افزود: سند چشم ‌انداز بیست ساله‌ جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی که در آبان سال ۱۳۸۲ توسط رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) به سران قوای سه‌گانه ابلاغ شد نمونه ای بارز از آینده پژوهی است که در آن وضعیت و جایگاه مطلوب کشور در آینده و چگونگی رسیدن به آن تعیین شده است.

وی با تاکید بر لزوم شناسایی محیط های پرخطر و ناشناخته پیش روی کشور در آینده و پرهیز از ورود به آنها اظهار کرد: پژوهش نظام مند، شناخت کافی از روابط پیچیده عصر حاضر و کنکاش در مسائل نوین، بستر مطلوبی را برای انجام برنامه ریزی های راهبردی بلند مدت و کوتاه مدت و نیز پیشگیری از نتایج زیانبار فناوری های نوظهور در آینده فراهم خواهد کرد.

صالحی جهت دهی فناوری های آینده در مسیر تحقق اهداف ملی و کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را بسیار پر اهمیت خواند و گفت: اجرای تحقیقات کاربردی در حوزه رشد و توسعه فناوری در آینده و نیز بهره گیری از این ابزارها به منظور دستیابی به مرزهای دانش و هدایت آن در جهت انجام تحقیقات دانش بنیان از ضروریات غیر قابل انکار کشورمان است.

وی در پایان با اشاره به نقش نخبگان علمی جامعه در توسعه فردای کشور گفت: درک اهمیت ایده های نخبگان، پذیرش، ارزش نهادن و سرمایه گذاری در مسیر تحقق و شکوفایی آنها با توجه به منابع حال و تجربیات گذشته، اثرات مثبت و قابل توجهی را در خلق و ایجاد آینده ای مطلوب برای کشور در بر خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد