×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 10 فروردین - 1403
false
true
آموزش و ترویج، حلقه مفقوده صنعت نوغان داری در گیلان

به گزارش «گیل بان» دکتر محمد کریم معتمد با اشاره به پیشینه صنعت نوغان داری و ابریشم به عنوان یک فعالیت کشاورزی در ایران تصریح کرد: با وجود تلاش های فراوان صورت گرفته، زنجیره نوغانداری کشورمان برآیند مثبت و مؤثری را برای صنایع و شاغلین وابسته به این حرفه به همراه نداشته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان با بیان این که پیله کرم ابریشم از جمله محصولات بخش کشاورزی بوده که از سال ۱۳۷۱ در زمره نظام قیمت خرید تضمینی قرار گرفته است، افزود: سیاست دولت در خصوص اختصاص اعتبارات و تسهیلات، جبران خسارت ناشی از عوامل طبیعی، آفات و بیماری ها همواره مشکلاتی را پیش روی بهره برداران نوغان داری پدید آورده است.

وی با اشاره به تهیه آئین نامه ساماندهی نوغان داری در سال ۱۳۸۶ توسط شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم ایران گفت: محور اصلی این آئین نامه شامل حفظ و توسعه ذخایر ژنتیکی ارقام کرم ابریشم و درختان توت، اصلاح و احیای باغات، ارایه خدمات آموزشی و ترویجی، احداث و بازسازی تلمبارها با استفاده از تسهیلات یارانه ای و منابع اعتبار دولتی می شد.

معتمد سیاست های حمایتی در بخش کشاورزی را ضرورتی اجتناب ناپذیر دانست و خاطرنشان کرد: این گونه سیاست ها از جمله مهمترین راهبردهای اقتصادی در بخش کشاورزی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه محسوب شده و افزایش بهره وری، بهبود کیفیت محصول، کاهش هزینه تولید، کاهش قیمت تمام شده، ایجاد انگیزه و ارزش افزوده را به همراه خود دارند.

وی با اشاره به گذشت بیش از ۱۰ سال از اجرای سیاست های حمایتی توزیع جعبه تخم نوغان و نهال توت در صنعت نوغان داری کشور تصریح کرد: اجرای این دو سیاست در راستای ایجاد زیرساخت های پایدار تولید در این صنعت، توسط دولت به اجرا در آمد و نتایج مثبتی نیز در پی داشت.

معتمد با بیان این که سیاست توزیع جعبه تخم نوغان بیشترین اثرگذاری را بر میزان تولید پیله تر ابریشم در شهرستان های گیلان در پی داشته است، افزود: شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم ایران وظیفه تهیه، تولید، عرضه تخم نوغان و نهال اصلاح شده را در کنار سایر سیاست ها در سامانه تولید پیله تر کرم ابریشم به عهده دارد.

وی به ضرورت توسعه بیمه محصولات کشاورزی و پذیرش آن در بین کشاورزان اشاره کرد و گفت: این ابزار از سوی دولت ها برای جبران درآمد بسیار پایین و نیز درآمد بی ثبات در بخش کشاورزی به اجرا در آمده و مدیران این بخش به کمک ابزار مذکور قادرند امنیت در سرمایه گذاری مناسب را تضمین کنند.

معتمد با بیان اهمیت افزایش قیمت تضمینی پیله تر ابریشم خاطرنشان کرد: افزایش این قیمت منجر به کاهش اختلاف قیمت آن با پیله تر موجود در بازار شده و از آنجا که به شکل تضمین شده و از سوی دولت به عنوان خریدار پرداخت می شود، باعث افزایش تولید پیله تر در کشور خواهد شد.

وی با اشاره به عدم موفقیت سیاست اعطای تسهیلات اعتباری به نوغان داران گیلان گفت: دشواری های اداری، ناکافی بودن اعتبارات تخصصی، عدم پذیرش نوغان داران در جهت بازسازی و اصلاح مکان پرورش و ساخت تلمبارهای مدرن از جمله مهمترین دلایل ناموفق بودن اعطای تسهیلات در افزایش روند تولید پیله تر بود.

معتمد با تاکید بر لزوم آموزش و ترویج نوغان داری در جامعه کشاورزان کشور به عنوان حلقه مفقوده طی سال های اخیر تصریح کرد: تربیت مروجان جوان، فعال و آموزش دیده در جهت ایجاد ارتباطی دو سویه بین مراکز تحقیقاتی و کشاورزان، منجر به انتقال یافته های جدید پژوهشی به آنان و افزایش راندمان کمی و کیفی تولید پیله تر خواهد شد.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری گیلان

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد