×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  پنج شنبه - 9 فروردین - 1403
false
true
آقای هنر به دوستداران معرفی شد

به گزارش «گیل بان»، کتاب که پنجمین جلد از تاریخ شفاهی هنرمندان گیلان است به کوشش امین حق ره پژوهشگر فرهنگی تالیف شده است.
*موسیقی خوب غذای روح است
منوچهر ویسانلو در کلیپی که برای حاضران نمایش داده شد ، موسیقی خوب را غذای روح و نیمی از زندگی دانست .
این موسیقی دان گیلانی با اشاره به قدرت و اثرگذاری موسیقی اظهار داشت: با موسیقی روان پریش ها را معالجه می کنند، گلستان ها را شکوفا می سازند و حتی درد را درمان می کنند.
وی بعنوان یکی از اعضای شورای موسیقی با انتقاد از این رویه که کار علاوه بر تائید در استان باید در تهران نیز مورد تائید قرار بگیرد متذکر شد: این امر برای همه دست اندرکاران اعم از آهنگساز و نوازنده و خواننده کسالت بار است.
*ویسانلو بخشی از حافظه تاریخی موسیقی گیلان
معاون فرهنگی هنری حوزه هنری گیلان نیز در این آیین ، تاریخ شفاهی را نقبی به جامعه شناسی ، مردم شناسی، بوم شناسی ، اقتصاد ، سیاست و مذهب و منبع مستندی برای کاوش و پژوهش درباره تاریخ گذشتگان دانست.
محمد پر حلم اظهار داشت: منوچهر ویسانلو بخش مهمی از حافظه تاریخی موسیقی گیلان است که دانسته ها و روایت هایش از فراز و نشیب این هنر در پهنه گیلان می تواند غنای درخور توجهی به ثبت و ضبط تاریخ موسیقی این دیار بدهد.
وی ، منوچهر ویسانلو را از هنرمندان شاخص موسیقی گیلان خواند که در طول چند دهه توانست به عنوان یک موسیقی دان آگاه ، نوازنده ای چیره دست و آهنگسازی خلاق ، آثار ماندگار و در خور توجهی را برای تاریخ موسیقی ایران به یادگار بگذارد.
معاون حوزه هنری گیلان نوید داد که سرگذشتنامه استاد ناصر مسعودی نیز که به کوشش سید فرزام حسینی در دست تالیف است سال آینده انتشار یابد.
*ویسانلو هنرمندی چند وجهی
امین حق ره نگارنده کتاب با اشاره به تلاش تحسین برانگیز منوچهر ویسانلو برای نشر درست هنر و ثبت هنر درست افزود: نام ویسانلو در میان تک نوازان همه تاریخ موسیقی ایران شهره است .
وی منوچهر ویسانلو را یک استثناء در هنر معاصر گیلان عنوان و خاطرنشان کرد : او با آن که همه عمر ، پس پرده نشسته ، خودش ، هنرش و خاطرش را در حافظه تاریخی هفتاد ساله یک قوم ماندگار کرده است.
حق ره ،سالیان نوازندگی ویولن ویسانلو در رادیو گیلان ، اجراهای متعدد صحنه ای در جای جای ایران و چند سال همسازی و همراهی با ارکستر حنانه بزرگ را گواهی روشن و مستند بر این مدعا دانست .
حق ره خاطرنشان کرد: زندگانی هنری منوچهر ویسانلو جدای از نوازندگی ، ساحت سازندگی دارد که در سه سطح معلمی ، خلاقت و سازماندهی جلوه گر است .
وی یاداور شد: ویسانلو نخستین انجمن هنری را در شهر راه انداخت و رهبر ارکستر رادیو گیلان بود و ذهن سازمان دهی شده اش به موسیقی گیلان برای زنده ماندن کمک کرد.
*هنرمندان را دریابیم
ناصر مسعودی خنیاگر پرآوازه گیلان نیز در این مراسم با نقل خاطراتی از منوچهر ویسانلو وی را از هنرمندان ارزشمند عرصه موسیقی ایران و گیلان خواند.
وی ابراز امیدواری کرد که به همت نویسندگان و پژوهشگران و متولیان فرهنگ و هنر سرگذشتنامه هنرمندان این دیار تهیه شود و همچنین هنرمندان در زمان حیاتشان مورد تجلیل بایسته و شایسته قرار گیرند.
فرهاد رحمان زاده رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی انزلی نیز در سخنانی با اشاره به جایگاه والای منوچهر ویسانلو در هنر گیلان و ایران از فعالیت درخشان سمن های مردم نهاد و انجمنهای فرهنگی هنری شهرستان قدردانی کرد.
مراسم با اجرای فیروز ویسانلو فرزند ارشد منوچهر ویسانلو و از هنرمندان به نام عرصه موسیقی کشور نوازنده گیتار و گروهی از هنرمندان همراه بود . تک نوازی سنتور فرزاد ویسانلو دکترای جنگلداری و از هنرمندان چیره دست سنتور نیز بخش دیگری از برنامه بود.
در این مراسم، احمد قربانزاده، از اعضای هیئت موسس خانه فرهنگ گیلان، لوح یادبود خانه فرهنگ را به پاس چندین دهه خدمات هنری منوچهر ویسانلو به این هنرمند ممتاز اهدا کرد.
اهدای لوح تقدیر حوزه هنری گیلان به منوچهر ویسانلو و همچنین نگارنده کتاب امین حق ره بخش دیگری از مراسم بود.
به گزارش ایرنا، منوچهر ویسانلو از تک نوازان برجسته ایران و موسیقی دانهای نادر و بی رقیب گیلان به شمار می آید. وی 17اسفند ماه 1310 در بندر انزلی چشم به جهان گشود . سال 1329 به عنوان هنرآموز نقاشی ، در آموزش و پرورش انزلی ، استخدام و سپس وارد رادیو تلویزیون شد .
ویسانلو در ادامه فعالیت هنری اش به رادیو ایران رفت و در ارکستر زنده یاد مرتضی حنانه به عنوان نوازنده مشغول همکاری شد. او از سال 1356 تا 1358 مسئول شورای موسیقی رادیو تلویزیون گیلان بود.این هنرمند پیشکسوت در حال حاضر نیز از اعضای اصلی شورای موسیقی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان است.استاد ویسانلو تا به امروز شاگردان بسیاری را در زمینه نوازندگی ویولون تعلیم داده است.
وی علاوه بر نوازندگی در زمینه آهنگسازی نیز فعالیت داشته است .
از آثار استاد ویسانلو می توان به سکوت ساحل ( با صدای عاشور پور) ، غنچه ( با صدای تورج رضاپور)، والس ماهیگیر ( با صدای بیژن راعی)، دختر شالیزار ( باصدای پور رضا) ، خنده ساقی ( با صدای غواص) امید ناپیدا ( با صدای ناصر مسعودی) اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد