×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 7 اردیبهشت - 1403
false
true
آغاز حرکت پرشتاب لاهیجان به سمت دانش بنیان شدن

به گزارش «گیل بان»؛ صبح شنبه 30 تیرماه، نشست مشترک رئیس و معاونین پارک علم و فناوری استان گیلان با ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان و نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی، در خصوص تأسیس ”مرکز رشد فناوری جامع شرق گیلان“ در این شهرستان برگزار شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در این نشست با اشاره به ظرفیت بسیار مناسب این واحد دانشگاهی از لحاظ اختصاص فضا و امکانات لازم جهت راه اندازی مرکز رشد تصریح کرد: دانشگاه لاهیجان نسبت به سایر مراکز دانشگاهی سطح استان از موقعیت ممتازی در این حوزه برخوردار است.
دکتر سیروس بیدریغ با بیان این موضوع که فضای بسیار مناسبی را برای راه اندازی ”مرکز رشد فناوری جامع شرق گیلان“ در این شهرستان در نظر گرفته ایم، خاطرنشان کرد: این مرکز با محوریت شرکت های دانش بنیان حوزه کشاورزی تأسیس می شود ولی در سایر حیطه های فناورانه نیز ورود خواهیم کرد.
وی با اشاره به تلاش ها و پیگیری های نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی برای فراهم شدن مقدمات راه اندازی این مرکز گفت: هم اکنون شش هسته و سه واحد فناور در این واحد دانشگاهی مستقراند که برخی از آنها به مرحله کسب و کار و درآمدزایی دست یافته و با راه اندازی مرکز مذکور توسعه خواهند یافت.


بیدریغ با بیان اینکه مبتکران و مخترعان متقاضی فعالیت در این مرکز ابتدا به صورت هسته های فناور و سپس واحدهای فناور در آن شروع به کار خواهند کرد، افزود: هدف ما حمایت از این واحدها برای تبدیل شدن به شرکت های دانش بنیان و توسعه اشتغال مبتنی بر دانش است.
وی در پایان با تأکید بر پشتیبانی مادی و معنوی دانشگاه آزاد اسلامی از شرکت های دانش بنیان مرکز یادآور شد: لازم است هسته ها و واحدهای فناور پس از شروع فعالیت در مرکز مذکور برای تبدیل شدن خود به شرکت های دانش بنیان مورد تأیید معاونت علمی ریاست جمهوری اقدامات مورد نیاز را بعمل آورند.
در ادامه این نشست، نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در خصوص اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: حمایت قاطع از حوزه های دانش بنیان برای دستیابی به اهداف طرح شده در اسناد بالادستی و اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
دکتر ذبیح نیکفر با تأکید بر اهمیت هدایت صحیح مخترعین و مبتکرین کشور در مسیر تولید محصولات دانش بنیان و توسعه اشتغال پایدار در این حوزه گفت: با توجه به شعار ارزشمند سال جاری که حمایت از کالای ایرانی نام گرفته، افزایش تولید و عرضه محصولات با کیفیت داخلی به جامعه باید در اولویت امور قرار گیرد.
وی راه اندازی ”مرکز رشد فناوری جامع شرق گیلان“ با همکاری پارک علم و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی را تحولی چشمگیر در مسیر توسعه دانش بنیان شهرستان لاهیجان دانست و افزود: مرکز مذکور بسترهای لازم را جهت ارائه خدمات متنوع به نخبگان و صاحبان ایده و تفکر فراهم آورده و امید است با شروع فعالیت آن افزایش تولید و اشتغال را در سطح این شهرستان و نیز استان شاهد باشیم.


نیکفر با اشاره به اینکه لاهیجان از موقعیت بسیار ویژه ای نسبت به سایر شهرستان های گیلان جهت تبدیل شدن به قطب علم و فناوری استان برخوردار است، گفت: وجود مراکز متعدد دانشگاهی و پژوهشی این شهرستان را به گزینه ای منحصر به فرد در بین سایر شهرهای استان گیلان تبدیل کرده است.
وی با بیان اینکه تقویت حوزه دانش و فناوری منجر به استفاده بهینه از منابع و ظرفیت های کمتر مورد توجه قرار گرفته در سطح شهرستان می شود، خاطرنشان کرد: توسعه شرکت های دانش بنیان در این شهرستان منجر به بالفعل سازی توانمندی های بالقوه و هدایت آنان در مسیر رشد و شکوفایی اقتصادی خواهد شد.
نیکفر در پایان بر لزوم کاربردی شدن تحقیقات و تولید محصولات قابل تجاری سازی تأکید کرد و افزود: نبرد اقتصادی، جبهه پیش روی ما علیه استکبار جهانیست که پیروزی در آن با همدلی و همزبانی ملت، دولت، مجلس و قوه قضائیه علی الخصوص در عرصه تحقق اقتصاد مقاومتی دانش بنیان به ثمر خواهد رسید.
دکتر علی باستی رئیس پارک علم و فناوری گیلان در این نشست با اشاره به اینکه پتانسیل های موجود در شهرستان لاهیجان مرکز رشد این شهرستان را برای شرکت ها و واحدهای فناور جذاب تر خواهد کرد، گفت: مأموریت ما توسعه کسب و کار پایدار در سطح استان است.


وی با بیان اینکه هسته ها و واحدهای فناور قبل از تبدیل شدن به یک شرکت دانش بنیان باید مراحل خاصی را بگذرانند، افزود: به فراخور نوع طرح ها و عملکرد فعالین، از 8 تا 50 میلیون تومان حمایت نقدی از شرکت ها صورت خواهد گرفت.
باستی در پایان دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان را ظرفیت ویژه ای برای توسعه شرکت های دانش بنیان در استان دانست و گفت: پارک علم و فناوری گیلان حمایت های مورد نیاز برای راه اندازی ”مرکز رشد فناوری جامع شرق گیلان“ را در این شهرستان بر عهده خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد