×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  چهارشنبه - 5 اردیبهشت - 1403
false
true
گرایش جوانان روستایی به تولید برنج دستاورد ارتقای مکانیزاسیون

به گزارش «گیل بان» علی درجانی با بیان اینکه گیلان 238هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد، گفت: تاکنون شخم اول در بیش از 200هزار هکتار از این شالیزارها انجام شده است.

وی افزود: همچنین نشاء برنج به صورت ماشینی و دستی در همه شهرستانهای گیلان به صورت موردی انجام شده است.

درجانی با بیان اینکه مکانیزاسیون موجب کاهش هزینه تولید برنج می‌شود، ادامه داد: امسال پیش بینی می شود در 52درصد از شالیزارهای گیلان نشاء به صورت مکانیزه انجام خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان‌کرد: مکانیزاسیون علاوه بر کاهش قیمت تمام شده تولید برنج موجب سهولت در تولید این محصول می‌شود، در نتیجه گرایش جوانان روستایی را برای تولید این محصول بیشتر می‌کند.

وی گفت: بالا بودن میانگین سنی شالیکاران در این استان را می‌توان با حمایت از جوانان کشاورز و ارتقای خدمات دهی در شالیزارها، کاهش داد.

درجانی با بیان اینکه یکی دیگر از راهکارهای به صرفه تر کردن معیشت برنجکاران حمایت از مشاغل جانبی است، تصریح کرد: به طور مثال نوغانداری از دیرباز از جمله مشاغلی است که کشاورزان قبل از نشاء برنج به آن می پردازند و امسال به دلیل قیمت خوب خرید پیله تر ابریشم، شاهد هستیم که بیش از سال گذشته رونق گرفته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: انتظار می‌رود، امسال در واردات برنج خارجی نظارت جدی صورت بگیرد تا خستگی رنج تولید این محصول بر جان کشاوزان نماند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد