×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  شنبه - 1 اردیبهشت - 1403
false
true
نرخ مناسب خرید تضمینی چای، گامی به سوی دم کشیدن صنعت چای کشور

دکتر ابراهیم آذرپور در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی گیل بان و در حاشیه همایش ملی چای و دمنوش های گیاهی که در پژوهشکده چای کشور واقع در شهرستان لاهیجان برگزار شد، گفت: چای با نام علمی Camellia sinensis L نوشیدنی مطبوع بوده که به علت اثرات دارویی، طراوت و آرام بخشی مورد استفاده بیش از دو سوم جمعیت جهان قرار می گیرد.

اشتغال 100 هزار خانوار در صنعت چای کشور
وی با اشاره به اینکه محصول فرآوری شده از برگ های گیاه چای یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی های غیر الکلی است و پس از آب، بیشترین مصرف را در سطح جهان به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: تولید پایدار چای در استان گیلان نیازمند بررسی عوامل اقتصادی اثر گذار بر تولید می‌باشد، زیرا حدود 100 هزار خانوار به طور مستقیم و غیر مستقیم (در باغ ها، کارخانه ها و فرآیندهایی نظیر بسته بندی) در این صنعت مشغول به کار هستند.

عضو انجمن علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار ایران با بیان اینکه کشورمان از نظر تولید و سطح زیر کشت گیاه چای، رتبه پانزدهم و از نظر مصرف رتبه دوازدهم جهان را به خود اختصاص داده است، افزود: سرانه مصرفی چای در داخل کشور حدود 1.4 کیلوگرم بوده که بنا بر این آمار نیازمند 110 هزار تن چای خشک در سال هستیم.

آذرپور در ادامه تصریح کرد: حمایت از بخش کشاورزی بنا به دلایل گوناگون از قبیل ایجاد اشتغال و رونق تولید در صنایع پیشین و پسین، برقراری امنیت غذایی، اساسی بودن برخی از کالاهای کشاورزی در سبد غذایی جامعه، توسعه روستا و حفظ وضعیت جمعیت روستایی و جلوگیری از مهاجرت به شهرها، حفظ و پایداری محیط زیست، کمک به امنیت ملی و استقلال کشور، ایجاد ارزش افزوده و افزایش درآمد ملی از راه صادرات غیر نفتی، الزامات مزیت نسبی و ساختاری تولید، خودکفایی و ارتقاء درآمد کشاورزان پذیرفته شده و در همه کشورها اعم از توسعه یافته و درحال توسعه به روش های گوناگون، اعمال می ‌شود.

افزایش هزینه تولید برگ سبز چای در کشور
وی با بیان اینکه در دنیای امروز به دلیل تنوع و پیچیدگی فعالیت های اقتصادی، سیاستگذاران این بخش به منظور برنامه ریزی صحیح، نیازمند دریافت تصویری واقع بینانه از اوضاع و احوال فعالیت ‌های اقتصادی هستند، خاطرنشان کرد: افزایش قیمت خرید برگ سبز چای، سبب ایجاد انگیزه و تشویق چایکاران و بالا رفتن مقدار تولید چای به عنوان یک محصول استراتژیک که از اقلام مصرفی تمام اقشار جامعه است، خواهد شد.

آذرپور یادآور شد: با توجه به بررسی میانگین هزینه تولید برگ سبز چای طی سال های 1392 تا 1396، مشخص می شود که هزینه تولید برگ سبز هر ساله رو به افزایش است و در سال 96 (75000000 ریال) نسبت به سال 92 (57000000 ریال)، 32 درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به میانگین قیمت خرید برگ سبز چای درجه یک و دو، در طی سال های 1392 تا 1396 بیان کرد: میانگین قیمت خرید برگ سبز چای درجه یک و دو در سال 96 نسبت به سال 95 (7 درصد)، سال 95 به سال 94 (13 درصد)، سال 94 به سال 93 (21 درصد) و سال 93 به سال 92 (51 درصد) افزایش داشته است.

آذرپور ادامه داد: در بازه زمانی 5 ساله (سال های 92 تا 96) قیمت خرید برگ سبز چای درجه یک و دو، در سال 96 نسبت به سال 92، 121 درصد افزایش نشان داده است.

وی با اشاره به نتایج حاصل از تجزیه آماری داده های مربوط به مقادیر شاخص ‌های اقتصادی در تولید برگ سبز چای کشور (طی سال های 92 تا 96)، افزود: افزایش قیمت خرید برگ سبز چای، منجر به افزایش شاخص بازده خالص تولید شده و توانسته میانگین شاخص آماری ارزش ناخالص تولید (73407500 ریال) را در سال 96 نسبت به سال 92 (10062500 ریال) افزایش دهد.

واردات قانونی بیش از 55 هزار تن چای سیاه به کشور
آذرپور با بیان این موضوع که خرید تضمینی محصولات کشاورزی به عنوان یک ابزار مداخله دولت در بخش کشاورزی، مورد توجه سیاستگذاران و برنامه ریزان کشورهای مختلف، از جمله ایران قرار دارد، گفت: دولت ها به منظور حمایت از کشاورزان، تنظیم بازار و اعمال مدیریت در تولید محصولات کشاورزی و با قیمت مصوب به صورت تضمینی اقدام به خرید برخی محصولات کشاورزی می کنند.

وی ادامه داد: چای نیز از محصولاتی است که تحت سیاست خرید تضمینی دولت قرار دارد، بنابراین تعیین نرخ مناسب برای خرید تضمینی برگ سبز چای می تواند منجر به ایجاد امید در کشاورزان چایکار که صف اول جبهه نبرد اقتصادی را در این صنعت به خود اختصاص می دهند شده و گام های موثری در جلوگیری از خروج ارز از کشور و همچنین بالا بردن سطح سلامت جامعه و به طبع آن کاهش هزینه‌ های درمان ناشی از واردات چای بیمار بیگانه بردارد.

آذرپور با اشاره به آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال 95 گفت: در این سال به طور رسمی حدود 55 هزار و 803 تن چای سیاه از کشورهای مختلف جهان با میانگین قیمت کیلویی 4.5 دلار به ارزش حدود 259 میلیون و 207 هزار و 529 میلیون دلار (810 میلیارد و 943 میلیون و 557 هزار و 114 تومان) وارد ایران شده است.

وی ادامه داد: در صورت عدم توجه به صنعت چای، ضمن آسیب دیدن درآمد اقتصادی کسب و کارهای مرتبط با این صنعت، بر میزان واردات و ارز مصرفی افزوده خواهد شد و از سوی دیگر ورود چای های غیر سالم، می تواند منجر به تهدید سلامت آحاد جامعه شود.

بهره وری اقتصادی پایین تولید چای در گیلان به علت هزینه های بالای تولید
آذرپور با اشاره به هزینه حدود 811 میلیارد تومانی واردات قانونی چای به کشور بیان کرد: می توان با تهیه برنامه های زیر ساختی لازم جهت خرید تضمینی مناسب تر، وضعیت صنعت چای را بهبود بخشید و با ارتقای کمی و کیفی تولید این محصول در کشور، حمایت موثری را از ۵۵ هزار خانوار چایکار که به طور مستقیم در باغات چای مشغول به کارند و صد درصد معیشت آنها از محصول چای تأمین می شود، رقم زد.

وی اظهار کرد: میزان کارایی و بهره وری اقتصادی برای تولید چای در استان گیلان نسبتاً پایین بوده و هزینه بالای تولید از دلایل این امر در منطقه است.

آذرپور افزود: قیمت خرید برگ سبز چای در طول چند سال اخیر علی رغم افزایش، جنبه حمایتی کمی داشته، بنابراین لازم است سیاست خرید تضمینی چای با مد نظر قرار دادن حمایت موثر، مورد تجدید نظر کلی قرار گیرد.

وی در پایان با بیان اینکه تعیین نرخ مناسب خرید تضمینی برگ سبز چای بر اساس فاکتورهای نرخ تورم و هزینه های تمام شده تولید در طول سال می تواند گامی موثر به سمت تولید پایدار این محصول باشد، یادآور شد: این گیاه صرفاً محصولی باغی یا خوراکی معمولی نیست، بلکه به مثابه فرهنگی است که ریشه در آئین ‌های کهن جهان و آداب و رسوم دیرین ایران دارد و باید در حفظ و تعالی آن از هیچ کوششی فروگذار نکرد.
انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد