×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  چهارشنبه - 1 خرداد - 1398
false
true
فقر تولید محتوای ملی در فضای مجازی و اتلاف وقت مخاطبان

به گزارش «گیل بان»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پنجمین کنفرانس جهانی فضای مجازی که طی روزهای 23 و 24 نوامبر به میزبانی دهلی نو برگزار شد، از 20 برابر شدن تعداد کاربران شبکه IP و چهار برابر شدن تولید محتوای فضای مجازی در داخل کشور خبر داد.

اگرچه رشد شاخص های کمی ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) از عوامل مهم و تعیین کننده در ارزیابی توسعه یافتگی هر کشوری در سطح جهان است، اما نباید از تأثیرگذاری میزان رشد کیفی آن نیز غافل بود، زیرا که شاخص های کیفی از جمله تولید محتوای فاخر ملی رابطه مستقیمی با ارتقای سطح علمی، فرهنگی، اجتماعی و … جامعه دارد.

از آنجایی که موقعیت راهبردی جمهوری اسلامی ایران در تعیین خط مشی ها و سیاست های کلان نظام بین الملل تثبیت شده و نقش غیرقابل انکار آن در مدیریت تحولات و روابط حاکم بر منطقه خاورمیانه به اثبات رسیده است، لذا تقویت فرهنگ ایرانی اسلامی و گسترش آن در همه سطوح و بخش ها به ویژه فضای مجازی از ضروریات اولویت دار کشور محسوب می شود.

چندین برابر شدن تولید محتوای داخلی فضای مجازی بدون سیاست گذاری هدفمند برای بهره برداری مفید از آن در گروه های متنوع مخاطبین، امریست که نه تنها از ارزش واقعی کارکردهای فضای مجازی در داخل کشور می کاهد بلکه راه را برای گسترش انواع آسیب های اجتماعی از طریق نشر اکاذیب و شایعات، مطالب غیر آموزنده و مغایر هنجار، تبلیغات آزار دهنده و … می گشاید.

ایران در نوک پیکان مبارزه با استکبار جهانی قرار داشته و برخورداری از زیرساخت های فناورانه ICT در کشور بستری آماده را برای توسعه مدیریت هوشمند بر فضای مجازی داخلی و الگوسازی آن جهت صدور به سایر کشورهای اسلامی فراهم ساخته است. بی شک مدیریت نظام مند فضای مجازی و تولید و انتشار محتوایی در تراز حکومت اسلامی علاوه بر جلوگیری از اتلاف وقت کاربران و بهره برداری آنان از مطالب سودمند و اعتلا بخش، همچون سدی مستحکم در مقابل تهاجم فرهنگی دشمنان عمل خواهد کرد.

حضرت آیت الله خامنه ‌ای (مد ظله العالی) در دیدار رئیس ‌جمهور و اعضای شورای عالی فضای مجازی در شهریور سال 1394، این شورا را مرکز اصلی سیاستگذاری آگاهانه، مسئولانه و مقتدرانه در خصوص فضای مجازی خواندند و با اشاره به گسترش روزافزون و پرسرعت پدیده عظیم و بی‌ نظیر فضای مجازی تأکید کردند: «باید با استفاده از توانایی ها و استعدادهای جوان کشور و با سیاستگذاری صحیح و اقدامات سنجیده و هماهنگ و بدون از دست دادن زمان به سمت خروج از حالت انفعال در عرصه فضای مجازی، و حضور فعال و تأثیرگذار و تولید محتوای اسلامی متقن و جذاب حرکت کنیم.»

موانع تولید محتوای فارسی در فضای مجازی

این که چه نوع محتوایی و به چه میزان از آن نیاز داریم؟ برای چه طیفی از مخاطبین تولید می شود و چه کسی یا کسانی در تولید آن نقش دارند؟ چه ظرفیت ها و امکاناتی نیاز داریم؟ و نیز در کجا و در چه قالبی از این محتوا استفاده می شود؟ از جمله مهمترین سوالاتی است که پیش از تولید محتوایی ارزشمند باید به آنها پاسخ داد. عدم وجود برنامه ای راهبردی در حوزه سیاست گذاری درازمدت تولید محتوای هدفمند فارسی و اجرای آن منجر به کاهش کیفیت محتوای تولیدی در کشور شده است.

امیرخوراکیان، معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی در نشست خبری آبان ماه سال جاری با اصحاب رسانه گفت: «بیش از 83 درصد کل محتوای جهان در فضای مجازی، تصویری است. ویدئوها در دنیا در 3 سال اخیر دو برابر شده ‌اند، و فیس‌بوک روزانه 8 میلیارد بازید ویدئو دارد.»

وی افزود: «در سال 96 برای حمایت و توسعه محتوا، در کارگروهی بیش از 90 موضوعی که مانعی برای تولید محتوا بوده را شناسایی کردیم و از این تعداد 15 موضوع را در اولویت قرار داریم». وی به عناوین این موارد اشاره ای نکرد.

آسیب شناسی محتوای رسانه ای کشور و شناسایی حجم بالای موانع تولید محتوا خبر خوبی است و نشان از دغدغه مندی مسئولین در این حوزه دارد ولی از همه مهمتر اولویت بندی و اقدام برای رفع مهمترین این موانع است. ارزیابی وضعیت کنونی فضای مجازی کشور و ترسیم آینده ای روشن برای تحقق اهداف کلان ملی در این زمینه، نیازمند مشخص شدن دقیق نقاط قوت و ضعف در تولید محتوای داخلی و نیز تهدیدات و فرصت های پیش روی آن و تدوین سندی جامع است.

سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، آذر ماه امسال در گفت ‌وگو با خبرگزاری بین ‌المللی قرآن بیان کرد: «فعالیت ما در تولید ملی محتوا باید به گونه ‌ای باشد که بتوانیم بخش اعظم اوقات فراغت یک شهروند ایرانی را تأمین کنیم؛ امیدواریم با تهیه سند جنبش تولید محتوا این امور به سهولت محقق شود.»

وی افزود: « ۹ سند داخل کمیسیون ‌های مرکز ملی فضای مجازی به تصویب رسیده و در نوبت شورای عالی فضای مجازی قرار گرفته است؛ پس از تصویب، این اسناد رسانه ‌ای می ‌شود.»

وی ادامه داد: «در ذیل سند جنبش تولید محتوا، موضوع محتوای قرآنی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، اما به طور خاص، در این حوزه فعالیتی برنامه ‌ریزی نشده است.»

مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مواردی از قبیل ضعف تعریف نقشه راه برای تولید محتوا، عدم وجود اتحادیه‌ ها و ضعف نهادهای قانونی، مشکلات معافیت های تولید کنندگان تولید محتوا، اجرا نشدن قانون کپی رایت، اجرا نشدن کامل قوانین مصوب شده در ایران، عدم نظارت صحیح بر محتواهای نشر یافته، نبود آموزش افراد در سازمان‌ های متولی، فراهم نبودن زیرساخت، ناقص شکل گرفتن بازار محصولات دیجیتالی، ضعف حمایت از بخش خصوصی، حمایت نشدن تولیدکنندگان محتواهای ناب و ورود حاکمیت و دولت در حوزه رقابت با بخش خصوصی را از مهمترین موانع افزایش تولید محتوای دیجیتالی می داند. در ادامه به بررسی برخی از مهمترین عناوین و موضوعاتی که محتوای بسیاری از پر تعدادترین صفحات اینترنتی و کانال ها در شبکه های اجتماعی مجازی به آنها تعلق دارند می پردازیم.

اخبار

سال 2008 میلادی سالی فراموش نشدنی در تاریخ ارتباطات جهانی به حساب می رود زیرا در این سال استفاده از اینترنت برای نخستین بار از روزنامه پیشی گرفت (35 درصد) و به منبع اصلی دسترسی به خبرهای ملی و جهانی تبدیل شد.

به طور کلی حدود 19 درصد از کاربرد اینترنت به مطالعه اخبار برمی گردد. با گسترش انواع خبرگزاری ها، وبسایت ها و پایگاه های خبری به ویژه طی سالیان اخیر در کشور، نشر خبر و بازنشر آن سهم زیادی از محتوای فضای مجازی را به خود اختصاص داده است. در این بین کانال های تلگرامی، صفحات اینستاگرامی و سایر راه های اطلاع رسانی در انواع شبکه های اجتماعی مجازی نیز جایگاه ویژه ای پیدا کرده اند.

حجم تولید و انتشار اخبار در دنیای امروز به حدی رسیده که زمینه فعالیت بسیاری از بنگاه های خبری را کاملاً اختصاصی و تنها به یک یا دو حوزه مشخص معطوف داشته است. جذابیت بالای فضای مجازی، سرعت زیاد انتشار اخبار، سهولت دسترسی، قیمت پایین، صرفه جویی در وقت و انرژی، و …، بسیاری از شبکه های تلویزیونی و رادیویی و همچنین روزنامه های پرتیراژ کشور را برای عقب نماندن از رقبای اینترنتی خود به راه اندازی وبسایت، کانال و صفحات مختلف در فضای مجازی، به منظور ارائه نسخه های آنلاین واداشته است. در همین ارتباط، دبیر شورای عالی فضای مجازی، در مراسم رونمایی از امضای الکترونیکی و احراز هویت قوه قضاییه، موضوع 10 درصد کانال های تلگرامی در کشور را خبری ذکر کرد.

خبرگزاری فارس با میانگین روزانه 1500 تا 1700 تولید خبر و محتوا به تناسب ایام هفته، تولید بیش ‌ترین محتوا به زبان فارسی در فضای مجازی را به خود اختصاص داده است. این خبرگزاری بیشترین میزان باز نشر خبر را در سایت ‌ها و در سایر پیام‌ رسان‌ های مجازی و همین طور روزنامه‌ ها داشته و روزانه حدود یک ‌میلیون و 500 کاربر انحصاری صفحه اول دارد. به گفته سید نظام ‌الدین موسوی مدیرعامل پیشین خبرگزاری فارس، روزانه 8 تا 10 میلیون صفحه از این خبرگزاری بازدید می ‌شود.

از مهمترین آسیب هایی که در حوزه خبر باعث کاهش کیفیت محتوای ملی شده، و به طور غالب از سوی رسانه های بی اعتبار و کم اعتبار یا به عبارتی ”رسانه های زرد“ صورت می گیرد، می توان به نشر اکاذیب، اهانت، افترا، دامن زدن به شایعات و نیز جعل و تحریف اخبار اشاره کرد. این امر نه تنها منجر به اتلاف وقت و بی اعتمادی خوانندگان می شود بلکه در بیشتر موارد با ایجاد تشویش و تفرقه در جامعه قصد آسیب رساندن به اساس و تضعیف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را دارد.

موارد مذکور که اغلب از سوی رسانه های معاند نظام در خارج از کشور تولید و توسط برخی پایگاه های شایعه پراکنی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی داخل و در حجمی بسیار گسترده منتشر می شوند از نمونه های بارز افزایش میزان محتوای بی ارزش در فضای مجازی کشور هستند.

 

محمد علی اخوان فلاحتکار فعال فضای مجازی و مدیر مسئول رسانه خبری بامردم در گفت و گو با خبرگزاری علم و فناوری با اشاره به لزوم مدیریت محتوای شبکه های اجتماعی از سوی دستگاه های اجرایی ذیربط تصریح کرد: تدوین قوانین موثر و ضمانت اجرای مناسب برای آن از ضروریات غیر قابل انکار به منظور بهینه سازی محتوای منتشر شده در فضای مجازیست.

اخوان فلاحتکار با تأکید بر اهمیت راه‌ اندازی شبکه ‌های اجتماعی ملی به‌ منظور بسط فرهنگ ایرانی اسلامی و جلوگیری از تاثیرات منفی اشاعه محتوای بیگانه و مخرب در کشور گفت: شبکه های مجازی که خواستگاه آنها دنیای غرب بوده، امروز به یکی از پر کاربردترین ابزارهای تولید و انتشار محتوا در کشور تبدیل شده و به آسانی راه نفوذ و تسلط خود را بر طرز فکر، اندیشه ها و سبک زندگی جامعه ایرانی گشوده است.

وی با اشاره به توسعه خبرگزاری ها و پایگاه های خبری در کشور افزود: کیفیت تولید محتوای خبری به عوامل مختلفی همچون آموزش صحیح خبرنگاران حرفه ای، تربیت عکاسان خبری، ویرایش محتوایی و دستوری متون قبل از انتشار، بی طرفی در تولید خبر، انتقال بی کم و کاست و صریح وقایع، پرهیز از بزرگنمایی، افزایش تولید و کاهش بازنشر، عدم دامن زدن به شایعات بی پایه و اساس، پایبندی به قانون مطبوعات، رعایت اصول خبر نویسی و … بستگی دارد.

اخوان فلاحتکار با اشاره به سطح فکری بالا، اطلاعات جامع و دانش مداری ایرانیان اظهار کرد: مردم کشورمان به درستی قدرت تشخیص و تمایز محتوای تولیدی انواع رسانه های خبری در کشور را داشته و به راحتی تحت تأثیر شایعات و اخبار دروغین قرار نمی گیرند.

وی با بیان اینکه رسانه ها باید مسئولانه در راستای توسعه پایدار کشور و سالم سازی فضای جامعه بکوشند، گفت: رسالت امروز رسانه های کشور باید محتوا سازی در حوزه ترویج و توسعه الگوی اقتصاد مقاومتی، به تصویر کشیدن چهره و ماهیت تروریسم، بازخوانی دستاوردهای انقلاب برای نسل جوان و نیز تلاش برای آگاه سازی و بصیرت افزایی جامعه باشد.

تبلیغات تجاری

تبلیغات ابزاری موثر بوده که می توان از آن برای عرضه محصولات در بازار، بر مبنای برقراری ارتباط با مشتریان بهره گرفت و از دو حوزه اصلی ”بازاریابی“ و ”ارتباط“ برخوردار است. هدف از بازاریابی ایجاد، برقراری ارتباط و رساندن ارزش به مشتری بوده و هدف از ارتباط ایجاد یک عقیده و نظر واحد بین یک فرستنده و یک گیرنده است. به عبارتی تبلیغات، فعالیتی ارتباطی بوده که با اطلاع رسانی و اثرگذاری بر دیگران اجرا می شود.

امروزه شبکه های اجتماعی جایگاه مناسبی در بین عموم مردم به دست آورده اند به طوری که حدود 27 درصد از زمینه های کاربرد اینترنت به این شبکه ها برمی گردد. و برندهای مطرح دنیا با تولید محتوای مرتبط و بهینه، از این رسانه ‌های سودمند برای رقابت و حفظ جایگاه و محبوبیت خود بهره می برند.

توسعه شبکه های اجتماعی ارتباط آسان و ارزان قیمتی را بین بازدیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات و همچنین خریداران و فروشندگان محصولات مختلف فراهم آورده و ارتباط بین سازمان ها و شرکت ها را نیز به نحوی موثر ارتقا بخشیده است. در جهان امروز تبلیغات اینترنتی به یکی از مهمترین و موثرترین ابزارهای بازاریابی و فروش تبدیل شده و گاهی در این راستا هزینه های گزافی از سوی افراد و بنگاه های مختلف اقتصادی در همه جای دنیا صورت می گیرد.

سهم بالایی از کانال ها و صفحات ایجاد شده در شبکه های مجازی داخل کشور نیز به تبلیغات انواع محصولات داخلی و خارجی اختصاص دارند و یا در پوشش های مختلف از قبیل باز نشر اخبار رسانه ها، به این هدف اصلی از ایجاد خود می پردازند. خدمات اختصاصی که از طریق تولید محتوا برای تبلیغات و تجارت الکترونیک به کاربران شبکه های اجتماعی ارائه می شود، بستری پویا برای رشد و گسترش مشاغل و ارتباط بین شرکت ها و متخصصین فراهم آورده است.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حدود 8968 کانون تبلیغاتی در کشور مشغول به فعالیت و تولید محتوای تبلیغات بازرگانی هستند. اگر چه آمار دقیقی از عملکرد این موسسات در فضای مجازی موجود نیست اما چنانچه تنها نیمی از این کانون ها تمرکز اصلی خود را بر شیوه های مدرن تبلیغاتی از طریق شبکه های اجتماعی مجازی معطوف دارند، حجم عظیمی از محتوای تبلیغاتی فضای مجازی کشور را تحت احاطه خود خواهند گرفت. تبلیغات به صورت بنرهای انیمیشن، تیزرهای تبلیغاتی کوتاه و خلاقانه، برنامه های اندروید و آی او اس از نمونه های رایج ساختاری تبلیغات قابل ارائه در فضای مجازی هستند.

مهیار ذاکر جعفری، مدیر یکی از کانون های تبلیغاتی کشور در گفت و گو با خبرگزاری علم و فناوری با اشاره به استقبال بی نظیر شرکت ها و موسسات تجاری به بازاریابی و تبلیغات از طریق شبکه های اجتماعی تصریح کرد: طی سال های اخیر و گسترش انواع پیام رسان ها، موج جدید و قابل توجهی از تقاضا برای معرفی محصولات در فضای مجازی شکل گرفته است.

ذاکر جعفری با بیان اینکه تلگرام و اینستاگرام در صدر تقاضا برای تبلیغات قرار دارند، افزود: استقبال از این فضا تا حدی است که برخی کانال ها و صفحات پر مخاطب در شبکه های اجتماعی مذکور با قیمت های چند ده میلیونی از سوی شرکت های تبلیغاتی خرید و فروش می شوند.

وی با تأکید بر اثرگذاری بالا و مزایای پر تعداد بازاریابی و تبلیغات از طریق شبکه های مجازی گفت: دسترسی سریع، سرعت و سهولت بالای انتقال اطلاعات، هزینه پایین، برندسازی، تعداد فراوان مخاطبین، امکان درگیری مخاطب و نظرخواهی از او و …، از جمله برتری های این شبکه ها نسبت به سایر روش ها و بسترهای تبلیغاتی است.

ذاکر جعفری تبلیغات در شبکه های اجتماعی را به صرفه تر از انواع رسانه های مکتوب، صوتی و تصویری دانست و اظهار کرد: هزینه تبلیغات در کانال ها و صفحات این شبکه ها با توجه به تعداد اعضا و همچنین حقیقی بودن آنها از حدود مبلغ 30 هزار تا بیش از یک میلیون تومان است.

وی تولید محتوای جذاب، اعتمادساز و مفهومی را از لازمه های یک تبلیغات هوشمند ذکر کرد و افزود: محتوای تبلیغاتی باید روایت گر، سرگرم کننده و پویا باشد به گونه ای که مرز میان تبلیغ و سرگرمی به آرامی محو شده و به شکلی خلاق مخاطبین را به تماشای آن وادارد.

تبلیغات محصولات غیرایرانی و یا بی کیفیت نه تنها موجب اتلاف وقت و هزینه مردم می شود، بلکه با تأثیری که بر تغییر سبک زندگی جامعه و ترویج مصرف گرایی و رفاه طلبی دارد، صدمات جبران ناپذیری را به بدنه اقتصاد کشور وارد می سازد. از طرف دیگر تبلیغات اصولی و هدفمند محصولات ملی و پرهیز از دروغ و بزرگنمایی، که در راستای رونق تولید داخلی و بهبود معیشت کارگران و تولید کنندگان کشور صورت گیرد عملی شایسته و همسو با تحقق آرمان های والای اقتصاد مقاومتی است.

بازی و سرگرمی

علل گوناگونی از جمله ضعف در حوزه قوانین فضای مجازی، مالکیت معنوی، هویت بخشی و احراز هویت در کشور، منجر به رکود و عدم پیگیری جدی فعالیت های اقتصادی در این فضا و افزایش توجه به حوزه بازی و سرگرمی در آن شده است. به گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی، هدف بیشتر استفاده کنندگان و مخاطبان فضای مجازی از حضور در این فضا تامین سرگرمی است، و سهم مواردی نظیر تامین ارتباطات، اطلاع رسانی و خدمات در آن بسیار محدود است.

برای مثال موضوع 38 درصد کانال های ایجاد شده در تلگرام، که نخستین بار در سال 2013 میلادی وارد ایران شد و امروز در مقایسه با دیگر اپلیکشن‌ های پیام‌ رسان در کشور با حدود ۵۸.۴ درصد افراد ۱۸ سال به بالای جامعه بر سکوی نخست شبکه های اجتماعی قرار داشته، به بازی و سرگرمی اختصاص دارد. هم اکنون حدود ۴۰ میلیون اکانت از کاربران ایرانی در تلگرام وجود دارد و هر کاربر به طور متوسط در ۱۸ کانال عضو است.

اهمیت این موضوع زمانی مشخص تر می شود که بدانیم براساس آمارهای مرکز ملی فضای مجازی تعداد مطالب منتشر شده در کانال‌ های عمومی تلگرامی رکورد انتشار یک میلیارد مطلب را شکسته و به محتوای کل صفحات سایت های فارسی زبان در اینترنت که حدود 1.2 میلیارد تخمین زده می ‌شود، نزدیک شده است.

نشر و باز نشر چندین باره مطالب، حاوی گفتگو های تکراری، بی محتوا و بی اثر با چهره های مشهوری از قبیل بازیگران، ورزشکاران و …، در قالب های متن، عکس نوشته، صوت و ویدئو که هیچ گونه محتوای مفیدی را انتقال نداده و حتی در برخی موارد در جامعه هنری، ورزشی و … کشور ایجاد چالش می کنند، و همین طور انواع جوک‌ های قومی و محلی که پیامدی جز ایجاد و دامن زدن به نفاق نداشته و باعث کمرنگ شدن همدلی و همزبانی در جامعه ایرانی می شوند، از جمله پربازدیدترین مطالب سرگرم کننده این روزهای فضای مجازی کشور شناخته می شوند.

از آنجا که فضای مجازی یک جامعه اسلامی نباید جدای از هنجارها و اصول حاکم بر واقعیت های جاری در آن باشد، لازم است چارچوب های دین مدار و قانونمندی برای ایجاد تحولات سازنده و تولید محتوای پاک و سودمند ایرانی اسلامی فراهم شود. در این بین، توجه به سلیقه مخاطب ایرانی و تلاش برای بالا بردن شناخت وی از مفهوم و ارزش محتوای سرگرم کننده در فضای مجازی و نیز ارتقاء سطح توقع او از این محتوا باید در اولویت قرار داشته باشد.

امروزه دسترسی به مطالب سرگرم کننده که در ضمن سرگرمی انتقال دهنده شاخص های فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی اسلامی بوده و از مولفه های اثرگذاری بر مخاطبین برخوردار باشند، کم نیست. تاریخ کهن سرزمین ما شاهد نویسندگان، شاعران و ادیبان فرزانه ای بوده که آثار گرانقدرشان همواره احیا کننده تمدن و فرهنگ گذشتگان این مرز و بوم بوده و هست. چه منبعی والاتر و ارزشمندتر از نکات علمی و تربیتی موجود در آیه های قرآن کریم که با در اختیار قرار دادن ترجمه آنها در قالب های مدرن، کوتاه و موجز می توان علاوه بر کیفی سازی اوقات فراغت جامعه، گامی موثر در مسیر اسلامی سازی فضای مجازی کشور برداشت.

اشعار، حکایت ها و نثرهای کوتاه، آموزنده و خواندنی از ادیبان و نویسندگانی همچون عبید زاکانی، ایرج میرزا، علی اکبر دهخدا، جلال آل احمد، سید محمد علی جمالزاده، کیومرث صابری فومنی، ناصر فیض و …، محتوایی ارزشمند و شایسته را برای جبران خلاء محتوایی در حوزه سرگرمی های سازنده فضای مجازی، به بهترین وجه مهیا ساخته است.

توسعه اینترنت پرسرعت به خصوص نسل‌ های سوم و چهارم اینترنت همراه، تا حد زیادی توانسته است بسترهای مورد نیاز را برای انجام بازی ‌های آنلاین فراهم کند. بازی های خارجی رایانه ای و آنلاین که به صورت هوشمند طراحی شده و امکان ذخیره سازی اطلاعات، تصویربرداری از بازی کننده و تشخیص مکان زندگی وی از طریق نرم افزارهای مکان یابی را دارند و در آنها کاربران به صورت آنلاین با سایر بازی کننده ها و پشتیبان نرم افزار بازی در ارتباط هستند، در فضای مجازی کشورمان به وفور یافت می شوند. تبلیغات ماهواره ای و کانال های غیر رسمی موجب شده اند که این بازی ها کاربران بسیاری را در داخل کشور مجذوب خود کنند و از این طریق به اهداف خود به منظور نفوذ فرهنگی در جامعه ایرانی جامع عمل بپوشانند.

رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در آذر ماه سال 1392، تهاجم فرهنگی را حقیقتی دانستند که از سوی دشمنان برای اثرگذاری بر ذهن و رفتار جوانان، نوجوانان و حتی کودکان ملت ما صورت می گیرد. ایشان در این دیدار فرمودند: «برخی بازی های رایانه ای و اسباب بازی های وارداتی از جمله مصداق هایی است که در ترویج رفتار و سبک زندگی غربی در ذهن کودکان، نوجوانان و جوانان ایرانی تأثیرگذاری می‌کند. … بازی تولید و ترویج کنید، ما همه ‌اش نباید نگاه کنیم ببینیم که غربی ‌ها از چه ‌جور بازی ‌ای حمایت می کنند، ما هم از همان بازی حمایت بکنیم».

طی سال های اخیر فعالیت های خوبی در حوزه تولید بازی های با کیفیت رایانه ای و موبایل و نیز توسعه و ترویج آن در فضای مجازی کشور صورت گرفته است. بنابر گزارش ارائه شده از سوی بنیاد ملی بازی ‌های رایانه ‌ای، کاربران ایرانی به ‌طور متوسط روزانه 79 دقیقه را صرف این بازی ها کرده که 65 درصد از این زمان صرف بازی با گوشی می شود. اطلاع از این ظرفیت ویژه در داخل کشور، تولید کنندگان داخلی را به افزایش کمیت و کیفیت تولید و عرضه صدها عنوان بازی مخصوص موبایل و شبکه های اجتماعی مجازی واداشته که با استقبال مناسبی از سوی کاربران مواجه‌ شده‌ است.

کاربرد اینترنت برای خرید و انجام امور بانکی، مطالعه اخبار و جستجوی اطلاعات به بخش بزرگی از زندگی ایرانیان تبدیل شده است که در این بین فعالیت در شبکه های اجتماعی مختلف از جایگاه ویژه ای برخوردار است. نیاز سنجی، سیاست گذاری، برنامه ریزی، آسیب شناسی و ارزش گذاری در حوزه تولید محتوای فضای مجازی، نیازمند تدوین سندی جامع در این زمینه است، تا اینکه نقشه راه به درستی مشخص شده و با اجرای اقدامات موثر از صرف هزینه و وقت بی مورد پرهیز شود.

برای تولید محتوای فاخر ملی شناسایی تمامی مولفه های ارزشمند فرهنگ ایرانی اسلامی قابل ارائه در چارچوب های مختلف برای فضای مجازی و نیز اطلاع از عوامل تأثیرگذار بر کنش و واکنش های روزمره در بطن جامعه ایرانی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. استفاده از ظرفیت های داخلی و شبکه سازی بین محققین، مخترعین، نخبگان، ایده پردازان، برنامه سازان، و متخصصین رشته های مختلف در کشور قادر است بسترساز تحولات مثبتی در حوزه تولید محتوای ملی باشد.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد