×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  پنج شنبه - 6 اردیبهشت - 1403
false
true
فرهنگ عامه، ضرب‌المثل‌ها وکنایه‌های لاهیجان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان» کتاب ارزشمند «فرهنگ عامه، ضرب‌المثل‌ها وکنایه‌های لاهیجان» اثر اکبر شاهانی مقدم نویسنده، شاعر، پژوهشگر و هنرمند فرهیخته لاهیجانی است که سال های گرانقدر عمر خویش را صرف تعالی بخشی فرهنگ و هنر شهر و دیارش نموده است.
کتاب حاضر در سال 1396 و توسط انتشارات الهام اندیشه در 136 صفحه منتشر شده و در دسترس علاقمندان به کتاب و کتابخوانی قرار گرفته است.

در ادامه قسمتی از متن پیش گفتار این کتاب ارزشمند را تقدیم حضور مخاطبان محترم می نماییم:
کاربرد ضرب المثل ها وکتایه ها در میان مردم ایران ابزاری ست برای گفتمان تا مخاطبین آسان تر به مفاهیم جملات پی ببرند، هر قومی با توانایی ضرب المثل ها وکنایه های فرهنگ بومی منطقه ای و ملی خود را غنا می بخشند! از این رو از دیر باز همراه با مبادلات اقتصادی بین شهرها و روستاها آورده شده و ادبیات عامیانه را ساخته است! ….. بخش مهم ضرب المثل ها وکنایه ها از جانداران وبی جان اجزا و اشیای محیط زیستی گوینده را در بر گرفته، با گمان ها و باور های مردم بومی این سرزمین در هم آمیخته، تا به امروز به جا مانده است!
با توجه به اینکه امروزه کم تر استفاده می گردد، لیک بر ماندگاری آن ها در زبان شناسی حتی در روانشناسی وجامعه شناسی دلالت در ریشه ی زبان کهن و فرهنگ ملی ما دارد.
بیان منطقی و روند صحیح آن گویای این موضوع است.
انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد