×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 31 فروردین - 1403
false
true
طراحی و ساخت دستگاه پوست کن نیمه خودکار فندق مجهز به غلطک مالشی پلی اورتان

به گزارش «گیل بان» تکمیل زنجیره فرآوری و بسته ‌بندی محصول فندق علاوه بر افزایش ارزش افزوده تولید محصول منجر به توسعه اشتغال زایی و کاهش بیکاری در مناطق فندق خیز کشور می شود.

فندق درختی بومی اروپا، آسیای صغیر و قفقاز بوده که از سالیان بسیار دور به شکل خودرو و وحشی در بیشتر نواحی نیم کره شمالی زمین از ژاپن و چین گرفته تا ایران و ترکیه می روید. کشت فندق در اروپا از قرن چهاردهم میلادی رو به توسعه گذاشت و به تدریج در ممالک اطراف حوزه مدیترانه متداول شد. کشت و پرورش این درخت به صورت باغات تجاری برای نخستین بار از طریق کاشت ۶ رقم در سال ۱۶۷۱ میلادی در ایتالیا آغاز و به سایر کشورها توسعه یافت.

شرایط اقلیمی شمال کشورمان برای رشد و توسعه فندق مناسب بوده به نحوی که این درخت توانسته به عنوان یک گونه جنگلی، سطح نسبتاً وسیعی از جنگل های شمالی ایران را زیر پوشش قرار دهد. توده های جنگلی آق اولر و مکش در تالش، کوهپایه های حوالی ماسوله، آستارا، و منطقه اشکور رودسر از مهمترین مناطق فندق خیز کشورمان هستند.

میوه درخت فندق از میوه های خشک محسوب شده و به سهولت در مناطق مرطوب به شکل دیم قابل پرورش است و توسعه کشت آن در اراضی پر شیب مانع از بروز فرسایش خاک می شود. مغز میوه فندق که علاوه بر مصرف آجیلی موارد استفاده گوناگونی در صنایع مختلف از جمله دارویی، آرایشی – بهداشتی، شکلات سازی و … دارد، از نظر ارزش غذایی حاوی ۲۰ درصد پروتئین و ۵۰ تا ۶۵ درصد چربی، و نیز غنی از پتاسیم و سایر ترکیبات معدنی است.

در سال زراعی ۲۰۱۸- ۲۰۱۷، بیش از ۴۹۰ هزار تن فندق در سراسر جهان تولید شد که از این میزان کشور ترکیه با ۷۳ درصد از تولید کل فندق جهان در رتبه نخست قرار گرفت. پس از ترکیه، کشورهای ایتالیا با ۹ درصد، آذربایجان با ۵ درصد، گرجستان با ۳ درصد، شیلی با ۲ درصد، آمریکا با ۲ درصد و اسپانیا با ۱ درصد تولید جهان قرار داشتند. ۵ درصد تولید نیز مربوط به سایر کشورها از جمله ایران، چین، فرانسه، لهستان و یونان می شد.

همواره یکی از عمده ترین مشکلات تولید کنندگان و مصرف کنندگان فندق در کشورمان، سختی، طاقت فرسایی و زمان بر بودن جداسازی پوست سبز میوه از محصول فندق است. پوست کنی دستی رایجترین روش مورد استفاده در در کشورمان برای جدا کردن پوست سبز فندق است که با صرف هزینه و زمان بالا صورت می گیرد و مشکلات بهداشتی ناشی از آلودگی میکروبی و کاهش کیفی محصول را نیز در پی دارد.

رامین رستم پور جوان مبتکر و نوآور رودسری، از مخترعین خوش فکر و عضو سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان گیلان بوده که به تازگی موفق به ساخت دستگاه پوست کن نیمه خودکار فندق مجهز به غلطک مالشی پلی اورتان شده است. وی پیش از این نیز تلاش های موفقی را در خصوص ساخت و تولید عمده نخستین دستگاه پوست گیر فندق صورت داده بود.

وی که دارای مدرک کاردانی مکانیک بوده و خود یکی از باغداران فندق کار شناخته شده در سطح شهرستان رودسر است، موفق به ثبت اختراع دستگاه ابداعی خود با شماره ثبت ۹۹۰۳۱ و طبقه ‌بندی بین ‌المللی A23N 5/00 شده است.

رستم پور در گفت و گو با خبرگزاری علم و فناوری با اشاره به جایگاه ویژه فندق در اقتصاد بخش کشاورزی گیلان و تامین معیشت خانوارهای فندق کار این استان، تصریح کرد: ۸۵ درصد فندق ایران در رودسر تولید شده و این شهرستان مقام نخست تولید این محصول را در کشور دارد.

وی به وسعت بالای باغات فندق در رودسر اشاره کرد و گفت: این شهرستان دارای ۱۲ هزار و ۸۰۰ هکتار باغ فندق بوده که سالانه ۱۱ هزار تن محصول از آن برداشت می ‌شود، توسعه مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی کشاورزی منجر به جلب تمایل بیشتر باغداران این منطقه به پرورش فندق و نیز افزایش ارزش افزوده تولید آنان خواهد شد.

رستم پور با بیان این که تاکنون جداسازی پوست سبز فندق از میوه به صورت دستی صورت می گرفت و روش جایگزینی برای آن وجود نداشت، افزود: دستگاه مذکور در راستای کاهش هزینه ها، زمان مورد نیاز و نیروی کار انسانی و نیز افزایش سود و راندمان کمی و کیفی محصول طراحی و ساخته شد.

این مخترع رودسری با اشاره به سال رونق تولید و لزوم توجه مسئولین به کاهش واردات و افزایش اتکا به ظرفیت ها و توانمندی های ملی تصریح کرد: ارتقای مکانیزاسیون و بهره گیری از دانش روز و بومی شده در تولید فندق گامی بزرگ در راستای افزایش تولید داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در حوزه کشاورزی است.

رستم پور در ادامه با اشاره به مهمترین مزایای دستگاه پوست کن نیمه خودکار فندق خاطرنشان کرد: از این دستگاه می توان برای پوست کندن انواع فندق خشک، تر، پوسیده و پوست سبز بهره گرفت و علاوه بر آن برای پوست کنی برخی از خشکبار نیز قابل کاربرد است.

وی با بیان این که دستگاه مذکور از طریق مکانیزم مالش مبادرت به جداسازی پوست فندق می کند، افزود: جداسازی پوست با غلطک های ارلن دنده ای صورت گرفته و بدون نیاز به تنظیم مجدد دستگاه با توجه به سایزهای مختلف محصول اجرا می شود.

رستم پور پاکسازی دستی، عدم ایجاد شکستگی یا خط اندازی روی محصول، عدم باقی ماندن پوست اولیه و سبز فندق و همچنین قابلیت حمل به تمامی مناطق صعب العبور پرورش فندق را از سایر مزیت های دستگاه مذکور برشمرد.

وی در رابطه با مشخصات ظاهری و فنی دستگاه پوست کن فندق گفت: این دستگاه ۱۰۰ سانتیمتر طول، ۵۰ سانتیمتر عرض و ۱۰۰ سانتیمتر ارتفاع دارد. وزن آن ۹۰ کیلوگرم است و انرژی مورد نیاز دستگاه از طریق برق تک فاز با دینام ۶ آمپر تامین می شود.

رستم پور در پایان با اشاره به انگیزه های خود از اختراع دستگاه پوست کن فندق تصریح کرد: حمایت از فندق کاران سختکوش منطقه رودسر، تسریع کار پوست کنی فندق، کاهش هزینه ها، عدم وابستگی به خارج و به صرفه شدن تولید از مهمترین دلایل ساخت این دستگاه است.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری استان گیلان

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد