×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  چهارشنبه - 5 اردیبهشت - 1403
false
true
شیر مادر، عامل تقویت سیستم ایمنی نوزاد است

به گزارش «گیل بان» دکتر قربان علیزاده با اشاره به تاثیر تغذیه از شیر مادر بر سلامت جسمی و روانی نوزادان تصریح کرد: در لحظه اول پس از تولد هورمون های بارداری که عامل حفظ جنین در رحم و پیشگیری از نارسی آن می شدند، به هورمون های شیردهی تبدیل می شوند.

وی با بیان این که پس از گذشت دوران ۹ ماه بارداری، حس مثبت مادر شدن در زنان و نیز در آغوش گرفتن نوزاد، از عوامل تاثیرگذار بر افزایش تولید شیر در آنان است، افزود: شیری که در ساعات اولیه تولد تولید شده و تا چند روز اول پس از زایمان، تولید آن ادامه می یابد به کلستروم یا آغوز معروف است.

این پزشک متخصص کودکان با تاکید بر لزوم تغذیه نوزادان تازه متولد شده از شیر کلستروم گفت: افزایش پایداری ارتباط مادر و نوزاد در دوران ۱۸ ماهه شیردهی، غلظت بالا و برخورداری از ترکیبات متنوع معدنی، پروتئینی و چربی، وجود اسیدهای امگا و تقویت سلول های نوری شبکیه چشم و نیز پرورش سیستم عصبی مغز از جمله فواید مصرف این شیر است.

علیزاده تقویت سیستم ایمنی نوزاد را مهمترین خاصیت شیر کلستروم دانست و افزود: هر سی سی از این شیر دارای ۱۱ میلیون گلبول سفید بوده که سلول های خاطره ایمنی را علیه بسیاری از بیماری ها نظیر هپاتیت، مستقیماً از بدن مادر به بدن نوزاد انتقال می دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: انتقال آنتی بادی ها یا به اصطلاح ایمونو گلبول های ترشحی بدن مادر به نوزاد، سیستم گوارشی وی را در مقابل بسیاری از بیماری های عفونی از جمله اسهال روده ای محافظت می کند. همچنین، این ایمونو گلبول ها پرز روده نوزادان را در برابر آلرژن های غذایی در طی دوران تغذیه تکمیلی مقاوم می کند.

علیزاده با اشاره به این که افسردگی بعد از زایمان بیماری محسوب نمی شود و مکیدن شیر توسط نوزاد فواید فراوانی برای مادر به همراه دارد، گفت: احساس رضایت قلبی و نشاط، پرورش سیستم اعصاب مادر به شکل انرژی مثبت، جلوگیری از بیماری های بدخیم سینه، سرطان رحم و ریزش مو، برگشت رحم به حالت اولیه و نیز بازیابی تناسب بدنی مادر و کاهش وزن از جمله مهمترین این فواید است.

وی با بیان توصیه هایی برای برخورداری بهتر مادران از شیردهی مناسب، تصریح کرد: خواب و استراحت کافی، تغذیه خوب، محیط مناسب دور از دغدغه های روزمره زندگی، دمای مناسب اتاق که نباید بالاتر از ۲۸ درجه و کمتر از ۲۴ درجه سانتیگراد باشد، افزایش مصرف میوه ها، هیدروکربن ها و پروتئین های سبک و نیز کاهش مصرف شکلات و مواد غذایی محرک، موجب افزایش شیر مادر می شود.

علیزاده در پایان با تاکید بر لزوم تغذیه نوزادان از شیر مادر خاطرنشان کرد: شیر مادر همیشه در اختیار نوزاد است، و مصرف آن رابطه عاطفی عمیقی بین مادر و فرزند برقرار می کند.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری گیلان

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد